Skodon i filt - Höstens projekt!

Aldrig någonsin har jag haft så litet tid över till ett projekt. Frustrerande, men det går framåt.

Lärdomar hittills.
Man ska se till att tova ihop ullen ordentligt innan man tar ut mallen och börjar valka. Jag har tyvärr fått bevittna hur en fullstor känga på 600g ull föll isär och dog när jag tog ur mallen. Efter det bestämde jag mig för att göra ett par till min tvååring, för att minimera förlusterna =)

Det är lurigt att få jämn krympning över hela skon. Partier som är svåra att komma åt (främst "hörnet" mellan fot och skaft) att tova krymper mindre vid valkningen, något som man får justera sin mall efter. Gör man en nittiogradersvinkel på mallen blir det nästan lagom. Gör man mallen med den vinkel som man vill ha mellan fot och skaft blir det inte bra. Dessbättre kan man klippa bort det felet (eftersom man ända ska klippa upp för plösen), och på så vis även finjustera för fotens höjd.

Man bör verkligen kontrollera att det inte finns områden som är väldigt tunna. Det är mycket omständligt att fylla på snyggt i efterhand.


Nu har jag övat nog mycket för att ligga på hyfsat jämn krympning (kring 33%).

Mängden ull som går åt hade jag underskattat. Till kängan på bilden använde jag 180g. En liten del försvinner i processen, och en större del försvinner när man kapar skaften. Skaften tenderar att bli trattformat längst ut, så jag gjorde kängan alldeles för hög för att komma runt det problemet. Dessutom gjorde jag den för hög även utan marginalen. Ca 130g är det i kängan, och med resten av delarna ligger den på 150g. Tjockleken är närmare 15mm.
Till en 43a lär det gå åt kring kilot, men det beror ju helt på vilken tjocklek man vill ha.

Sulan har jag gjort av flytande latex som jag lagt på i lager (7 st).
Håller även på att gjuta en mönstrad slitsula i en legoplatta, men hur det går vågar jag inte sia om.

Blir en liten känga till innan jag ger mig på ett vuxenpar, vilka även ska få en skinnplös.

b43894810e0f91e0e8bc3317a8c496bc.jpg
7af608406f72593586ca31149782a0ec.jpg
4bbd613dee8857290d3d6d3e3cfdb19f.jpg


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Här kan man verkligen inte snacka om "skomakarens barn" - lyckliga din tvååring som får sådana härliga saker att ha på fötterna!
 
Haha. Ja vi får väl se om de passerar besiktningen. Det första utlåtandet var "kill kill på foten"!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Jättefina! :)

Du får dra på några sockar innan provning så att det inte blir så mycket "kill kill" att hon vägrar dem helt...
 
Jag betalar 16 brittiska pund per kilo ull, plus frakt. Kring 500kr ull o ett par 45or alltså. Säkert närmare 800kr i material. Ska jag ha timlön för mödan är du nog inte längre intresserad =)
Sofia på länken ovan tar 2000kr för ett par.

Problemen jag haft beror inte på att jag använder en platt mall (att översätta en tredimensionell form till 2D är inga problem) utan pga att jag är oerfaren och tovar ojämnt, vilket leder till att skon krymper ojämnt när jag valkar den. Det är bara en fråga om kompetens. Att göra en 3D-mall till varje ny storlek är inte heller ett alternativ.

Även med en 3D-mall kan man få samma problem.
Sen är det fortfarande så att ullen ska krympa så mycket som möjligt. Det gör den styv, och framförallt kan den aldrig mer krympa.
Därför måste mallen ur innan valkningen, för annars skulle den hindra krympningen.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Ull som råvara är i princip gratis i Sverige, att karda ull så att den kan användas till tovning är mycket enkelt (kraven på ullen för att spinna av den är större)
 
Det finns ju 3d mallar att köpa, ta man en storlek större borde även krympningen bli bra, sedan kan man ju vända på sockan och trä på formen igen och krymper från innersidan också så bli inte storleken allt för mkt mindre.
Åddebo har tex skoformar i olika storlekar, lär väl finnas andra som även har till stövlar.
http://addeboull.com/v1/sortiment_index.php
 
Ull som råvara är i princip gratis i Sverige, att karda ull så att den kan användas till tovning är mycket enkelt (kraven på ullen för att spinna av den är större)
Och så ska den tvättas, kammas och kardas. Tämligen tidsödande om man inte investerar i maskinkardor.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.