Torka tält

Hej!

Jag som nybörjare undrar hur man håller tältet torrt på vandringen. Efter en natt i tältet är det ju ofta fuktigt på utsidan av regn eller dagg, om man då packar ner det i sin påse så blir det även blött inuti. Hur gör man för att tältet ska hålla sig torrt? Går det överhuvudtaget?

/KattKerstin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En liten bit ren wettexduk kan vara bra att ha med sig för att försiktigt torka bort vattendroppar (inte minst av kondens på insidan av yttertältet) innan man packar tältet för turen.

Brukar torka tältet hängande över ryggsäcken. Vid torr luft och bra vind häng det över några buskar och torka. Har du träd i närheten fäst några linor i en gren och låt det vindtorka öppet.

Har du gaskök kan du köra med det och blåsa ur kondens genom toppventilerna.

Extra effektivt vintertid i lite värre kyla där allt är inne frostat , kyla= torrluft.
Med gasköket på nästan fullgas så blåser man ur allt på 5 minuter.
Ha inte alla toppventilerna full öppna, meningen är att man bygger upp massa varmluft , det kan bli +25 fast det är -25 ute.
Frosten smälter och den varma luften pressas ur toppventilen och drar in kall torr luft längs tältduken.Extremt effektiv torkanläggning - går på nolltid.
Bra och köra om man måste torka kläder vintertid vid t.ex tvätt.
Funkar även på sovsäckar.

Notera att man skall sitta och ha uppsikt över förfarandet inne i tältet så inget tar eld.

Inga problem med förgiftning du glipan i botten och en anpassad diameter på toppventilen löser ventilationen

Jag brukar faktiskt riva och packa tältet med innertältet kvarmonterat, även i värsta ösregn, men viker så att innertälttyget aldrig exponeras för regn eller vidrör blöta/grusiga tältdelar. Inte svårt när man väl planerat för det. Prova ut ett sätt som passar just din tältdesign hemma i vackert väder, och håll dig till den rutinen sen.

Paketets utsida är ju ändå inte så trevlig att ha inne i ryggsäcken; jag brukar därför packa tältet stående i en av min ryggsäcks sidofickor.
Det torkar sen snabbt i vinden, när jag satt upp det nästa gång.

I de (i mitt fall mycket sällsynta) fall det blivit kondens på insidan av ytterduken, får man ju torka a den innan man packar, enklast med en bit wettextrasa.

Eftersom jag är morgontidig har jag inga möjligheter att torka tältet före avfärd. Jag packar det i dess packpåse, som jag fäster (säkert) i sidan av säcken - tältet väger lite drygt 1 kg. När jag slår läger på eftermiddagen torkar det oftast i ett nafs.

Om yttertältet är väldigt blött och inte hinner/kan torka på morgonen kan du packa dem separat.

Jag tycker ovan är värt det extra arbete det medför, iallafall de dagar innertältet är torrt och det ösregnar ute. Det är skönt med ett torrt innertält efter en regnig dag och inte ett halvrått. Även om det så klart torkar som andra säger.

Har rivit tältet flertalet gånger när det regnar, och då gjort precis som vanligt. Förutom att man är lite extra vaksam när man packar ner det i påsen. Aldrig råkat ut för några problem med en pool av vatten i innertältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips