Torka skaldjur ??????

Att göra en god Bouillabaisse efter en dag i naturen vore gott. Att torka grönsaker, lök, fisk mm är inga problem. Men kan jag torka musslor eller andra skaldjur? Eller måste det bli burkar.

Med vänlig hälsning
Örjan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vill man ha smaken av skaldjur så kanske det är bättre att försöka torka nogot mera köttigt tex bitar av krabba eller hummer.

Torka skaldjur och blötdjur...mm

Pga bakteritillväxten så skulle jag rekommendera dig att frystorka hemma i frysen. Skär i lagom tunna bitar, lägg på bakpapper eller folie på en tallrik eller en bricka och in i frysen.
Min erfarenhet är att räkorna inte blir så sega med den här metoden som med torkning. Musslorna har jag inte torkat på det här sättet ännu, men fisk fungerar utmärkt, liksom glass!

Go spis

Johan K

Tid?

Naturligtvis är det bättre om man kan frystorka, men hur länge skall man ha dem liggande på bricka innan de har torkat?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips