Torka skaldjur ??????

Att göra en god Bouillabaisse efter en dag i naturen vore gott. Att torka grönsaker, lök, fisk mm är inga problem. Men kan jag torka musslor eller andra skaldjur? Eller måste det bli burkar.

Med vänlig hälsning
Örjan

Vill man ha smaken av skaldjur så kanske det är bättre att försöka torka nogot mera köttigt tex bitar av krabba eller hummer.

Torka skaldjur och blötdjur...mm

Pga bakteritillväxten så skulle jag rekommendera dig att frystorka hemma i frysen. Skär i lagom tunna bitar, lägg på bakpapper eller folie på en tallrik eller en bricka och in i frysen.
Min erfarenhet är att räkorna inte blir så sega med den här metoden som med torkning. Musslorna har jag inte torkat på det här sättet ännu, men fisk fungerar utmärkt, liksom glass!

Go spis

Johan K

Tid?

Naturligtvis är det bättre om man kan frystorka, men hur länge skall man ha dem liggande på bricka innan de har torkat?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.