Torka räkor?

borde vara OK det finns ju i många soppor.

Men jag skulle inte torka räkor själv de innehåller en hel del fett och borde kunna härskna förutom risken för matförgiftning.

Thure

Så värst mycket fett är det väl inte i räkor ändå? 0,8% var den siffran som jag hittade i statistiken...

avslutad210712

Gäst
Jag torkade färdigskalade räkor. Kanske inte så mycket för bakterierädslan utan mer för att jag inte kan skala räkor utan att äta upp dem

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Torkade räkor infför förra årets fjälltur. Det var ett gäng scouter så vi var rätt många som åt och ingen blev magsjuk :)

Köpte frysta färdigskalade räkor. Tina dem i durkslag och låt dem rinna av. Sen är det bara att torka dem i ugn, på ganska svag värme. Torkar man dem för varmt så blir de mörka och stenhårda, men vid lagom värme går de att blöta upp i grytor igen.

Ett tips på maträtt är röd thaicurry med räkor. Kokosmjölk finns att köpa som pulver, Wokgrönsaker köper man en påse frysta, så är de färdigförvällda. Blanda i currypastan i räkorna innan torkning så tar de rejäl smak. Jätteenkelt och helt suveränt gott!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips