Frystorkade räkor

Om det är 100% räkor i hund eller kattmaten så går det säkert bra och du är långt ifrån ensam.
Jag var på Willys och det fanns en kvinna som gick på ett butiksbiträde;
"– Det var värst vad kattmaten har blivit dyr! Ja, inte för att jag har någon katt..."

Är för lät upplösning för att jag ska kunna läsa på paketen. Är nåt av det där vildfångat? Vill inte regna på paraden, men ni vet hur skitig odling av fisk och skaldjur är i Aseian va? Men jag tyckte mig läsa Africa på en av påsarana.
Utsidan reducerar upplösningen vid uppladdning, men i min telefon kan jag läsa att det är väldigt skiftande ursprung på de olika sorterna. De rökta Wannameiräkorna odlas i Ecuador. Sardinerna är viltfångade i "Eastern Central Atlantic", t o m med angivande av fiskeredskapen, och Gambia anges som producentland. De mindre räkorna kommer från Vietnam och är fångade i Stilla Havet med "surrounding nets and lift nets" (tafflig översättning? jag kan inget om fiske, på svenska står det "ringnotar och sänkhåvar"), i FAO-området 71.
Allt detta och lite till kan se om man scrollar med luppen på fotot här.

Lika utförlig info på många språk finns på alla dessa paket, vad det nu är garanti för något. Är det någon mer sort du är intresserad av så kan jag gå förbi affären och läsa på mer ordentligt. Har den på ett par hundra meters avstånd :)

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Utsidan reducerar upplösningen vid uppladdning, men i min telefon kan jag läsa att det är väldigt skiftande ursprung på de olika sorterna. De rökta Wannameiräkorna odlas i Ecuador. Sardinerna är viltfångade i "Eastern Central Atlantic", t o m med angivande av fiskeredskapen, och Gambia anges som producentland. De mindre räkorna kommer från Vietnam och är fångade i Stilla Havet med "surrounding nets and lift nets" (tafflig översättning? jag kan inget om fiske, på svenska står det "ringnotar och sänkhåvar"), i FAO-området 71.
Allt detta och lite till kan se om man scrollar med luppen på fotot här.

Lika utförlig info på många språk finns på alla dessa paket, vad det nu är garanti för något. Är det någon mer sort du är intresserad av så kan jag gå förbi affären och läsa på mer ordentligt. Har den på ett par hundra meters avstånd :)
Jamen det låter ju hyfsat. Är livädd för allt odlat vattenlevande från Asien.

Ni vet den där fisken som säljs blockfryst här, Tilapia eller vad den heter. När den var ny här förkom att folk som var överkänsliga mot antibiotika reagerade på den. De fanns tidigare en fiskerisajt, den riktade sig alltså till fiskerinäringen. De listade alla olika fiskarter. Som tilapias främsta egenskap angavs att den kan leva och föröka sig i starkt förorenat vatten. Så bra då...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips