Frystorkade räkor

Om det är 100% räkor i hund eller kattmaten så går det säkert bra och du är långt ifrån ensam.
Jag var på Willys och det fanns en kvinna som gick på ett butiksbiträde;
"– Det var värst vad kattmaten har blivit dyr! Ja, inte för att jag har någon katt..."

Är för lät upplösning för att jag ska kunna läsa på paketen. Är nåt av det där vildfångat? Vill inte regna på paraden, men ni vet hur skitig odling av fisk och skaldjur är i Aseian va? Men jag tyckte mig läsa Africa på en av påsarana.
Utsidan reducerar upplösningen vid uppladdning, men i min telefon kan jag läsa att det är väldigt skiftande ursprung på de olika sorterna. De rökta Wannameiräkorna odlas i Ecuador. Sardinerna är viltfångade i "Eastern Central Atlantic", t o m med angivande av fiskeredskapen, och Gambia anges som producentland. De mindre räkorna kommer från Vietnam och är fångade i Stilla Havet med "surrounding nets and lift nets" (tafflig översättning? jag kan inget om fiske, på svenska står det "ringnotar och sänkhåvar"), i FAO-området 71.
Allt detta och lite till kan se om man scrollar med luppen på fotot här.

Lika utförlig info på många språk finns på alla dessa paket, vad det nu är garanti för något. Är det någon mer sort du är intresserad av så kan jag gå förbi affären och läsa på mer ordentligt. Har den på ett par hundra meters avstånd :)

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Utsidan reducerar upplösningen vid uppladdning, men i min telefon kan jag läsa att det är väldigt skiftande ursprung på de olika sorterna. De rökta Wannameiräkorna odlas i Ecuador. Sardinerna är viltfångade i "Eastern Central Atlantic", t o m med angivande av fiskeredskapen, och Gambia anges som producentland. De mindre räkorna kommer från Vietnam och är fångade i Stilla Havet med "surrounding nets and lift nets" (tafflig översättning? jag kan inget om fiske, på svenska står det "ringnotar och sänkhåvar"), i FAO-området 71.
Allt detta och lite till kan se om man scrollar med luppen på fotot här.

Lika utförlig info på många språk finns på alla dessa paket, vad det nu är garanti för något. Är det någon mer sort du är intresserad av så kan jag gå förbi affären och läsa på mer ordentligt. Har den på ett par hundra meters avstånd :)
Jamen det låter ju hyfsat. Är livädd för allt odlat vattenlevande från Asien.

Ni vet den där fisken som säljs blockfryst här, Tilapia eller vad den heter. När den var ny här förkom att folk som var överkänsliga mot antibiotika reagerade på den. De fanns tidigare en fiskerisajt, den riktade sig alltså till fiskerinäringen. De listade alla olika fiskarter. Som tilapias främsta egenskap angavs att den kan leva och föröka sig i starkt förorenat vatten. Så bra då...

Jamen det låter ju hyfsat. Är livädd för allt odlat vattenlevande från Asien.

Ni vet den där fisken som säljs blockfryst här, Tilapia eller vad den heter. När den var ny här förkom att folk som var överkänsliga mot antibiotika reagerade på den. De fanns tidigare en fiskerisajt, den riktade sig alltså till fiskerinäringen. De listade alla olika fiskarter. Som tilapias främsta egenskap angavs att den kan leva och föröka sig i starkt förorenat vatten. Så bra då...
Att den lever i föreorenat vatten betyde ju inte med absolut automatik att fisken själv tar upp stora mängder föroreningar, även om det kanske och till och med troligen är så.

Gravida m fl avråds ju av livsmedeslverket från att äta Östersjöfisk för ofta:

/Patrik

Det är en skam att östersjöfisk som strömming fortfarande får säljas. Både för mänskilig konsumtion och djurfoder. Är väl orsaken till att ekologiska ägg innehåller mer miljögifter en fulägg.

Att fisk som odlas/lever i kraftigt förorenat vatten inte skulle ta upp nåt oönskat, det är nog en pipdröm.

Det är en skam att östersjöfisk som strömming fortfarande får säljas. Både för mänskilig konsumtion och djurfoder. Är väl orsaken till att ekologiska ägg innehåller mer miljögifter en fulägg.

Att fisk som odlas/lever i kraftigt förorenat vatten inte skulle ta upp nåt oönskat, det är nog en pipdröm.
Det skamliga är väl att Östersjön är så pass förorenad som den tyvärr är...

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips