Torka mat

Pulvermos och lite torkad köttfärssås kan jag äta en hel vecka, moset kan man byta mot couscous för variation, och kanske ett par mjuk-konserver med tonfisk. Jag torkade en del förr och har en enklare torkmaskin men särskilt gott blev det sällan, och när man väl sitter på lägerplatsebän med kurrande mage och läger som ska sättas upp, kläder som ska bytas osv, blev det too much att hålla på med egentorkat 😀
Allt-i-ett...en gryta...helt ok för mig.

Man ska inte krångla till det.
 
Pulvermos och lite torkad köttfärssås kan jag äta en hel vecka, moset kan man byta mot couscous för variation, och kanske ett par mjuk-konserver med tonfisk. Jag torkade en del förr och har en enklare torkmaskin men särskilt gott blev det sällan, och när man väl sitter på lägerplatsebän med kurrande mage och läger som ska sättas upp, kläder som ska bytas osv, blev det too much att hålla på med egentorkat 😀
Haha, känner igen mig - här öser jag ur mig diverse tips på allt jag testat under åren, men jag gör ju inte allt till alla turer, och jag märker att jag gör allt färre saker för varje gång. Man fastnar till slut med några få osvikliga favoriter man aldrig tröttnar på.
Ska jag vara ute i två-tre veckor, vill jag ändå ha liiite omväxling, särskilt som jag brukar ha svårt att sätta i mig tillräckligt med mat.

Det där med att "hålla på" med egentorkat förstår jag inte riktigt? Själv tycker jag visserligen det är roligare och mer flexibelt att blanda och krydda efter dagens hunger och humör, så jag har kanske två-tre grönsakblandningar, kolhydraterna och proteinerna i några få separata storpåsar. Men vill man inte det, kan man ju blanda och portionsförpacka sina kompletta egentorkade middagar hemma, och då blir det inte mer stök vid "tillagning" än med köpta frystorkade?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

HasseQ

Avslutat
Snart färdigt. Mums !!

b4.jpg
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

HasseQ

Avslutat
Du skriver: "i våras", så du har bevisligen överlevt, men jag tänker inte upprepa ditt experiment ;). Vad var det för temperaturer som rådde medan du torkade?
Jag tänkte att om Samerna kan så måste även jag kunna testa. Min begränsade erfarenhet är att först måste man salta och krydda lagom, inte för mkt el lite, det får inte bli för salt. Sen torka "lagom" länge, det ska inte bli stenhårt, utan något mjukt, men måste förlora tillräckligt med vätska för att bli säkert för bakterier osv. Testade när det blev frostfritt i våras men kan säkert funka annars oxå, krävs bra luftväxling bara. Måste vara bra kött utan fett och hinnor. Ska testa mer och dog inte av första försöken !! :)
 
Gå och handla dig några påsar torrfoder som alla andra. Du är för sent ute för att börja torka och lära dig det nu.

Eller tänkte du ha ugnen på i tre dygn i sträck? Blir ändå bara mat för typ 2-3 måltider. Du behöver köpa på dig ett par extra ugnar för att få ihop mat för en vecka på tre dagar :)
Real m fl, för dyrt för mycket skräp och ofta inte särkilt gott. Basen i form några portioner säkra klassiker som chili con carne och "svensk" köttförssås klara sedan länge, bara ett par portioner till som behövs nu. Köpt torkapparat nu, helt annan sak än att torka i ugn.

Förvälla före torkning hade jag inte kläm på tidigare. Tackar för det och många andra tips.
 
Real m fl, för dyrt för mycket skräp och ofta inte särkilt gott. Basen i form några portioner säkra klassiker som chili con carne och "svensk" köttförssås klara sedan länge, bara ett par portioner till som behövs nu. Köpt torkapparat nu, helt annan sak än att torka i ugn.

Förvälla före torkning hade jag inte kläm på tidigare. Tackar för det och många andra tips.
Fördelen med att äta Real Turmat är att man aldrig får förstoppning. Blir en jäkla fart på magen. Man undrar ibland om de preparerat den med laxermedel.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.