Torka lax?

Ska sticka ut på långtur i påsk och håller på att torka mat inför turen. Är det någon som har provat att torka lax i ungn? Blev det bra eller är det för fett? Tid?

Vi torkade lax för många år sedan. Min tjej använde den på fjället till en gryta. Kanongott!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Torka fisk

5-12 timmar 59-63 grader C. Vänd gärna flera gånger. Bakpapper under underlättar. Skall bli som torra chips. Dvs skär tunna skivor.

Go tur

avslutad210712

Gäst
Har visserligen en torkapparat så jag torkar inte i ugnen men jag har torkat lax många gånger. Både gravad och stekt. Med tanke på att den är så pass fet brukar jag försöka äta upp den relativt tidigt på turen när jag går på sommaren. Inte för att jag vet om det spelar någon som helst roll men lite rädd för att den skall härskna. Fast å andra sidan går en del med smör i en hel vecka på sommaren utan att det blir förstört så jag är nog bara onödigt nojig.

Brukar göra fisksoppa på den tillsammans med morötter, kålrot, potatis och purjolök.

Om man torkar rå lax så bör den väl frysas först, precis som när man skall grava? Frysning minst 3 dygn för att ta död på eventuella parasiter?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips