Topografisk terrängkarta till Android?

Metrias kartor kommer man inte åt utan anknytning till universitet. Dessutom kommer metria att läggas ner till årsskiftet och ersättas med någonting annat.
Håll isär begreppen please...

Lantmäteriets tidigare uppdragsdivision Metria är numera ett statligt bolag med namnet Metria AB och har ingen särställning gentemot Lantmäteriet jämfört med andra återförsäljare av data. Företaget kommer inte att läggas ner.

Lantmäteriet kommer fortsatt att producera de allmänna kartorna (Fastighetskartan, Terrängkartan, Fjällkartan, m.fl.) men publicering (via analoga eller digitala produkter) kommer i första hand skötas av de företag som ser en affärsidé i detta. Norstedts är en, Metria en annan, Calazo en tredje, Utekartan en fjärde, etc.

Den webbtjänst DinKarta som tidigare var åtkomlig via Lantmäteriets hemsida har övergått i Metria AB:s ägo, och används av företaget för webbförsäljning av Lantmäteriets produkter. Detta slags tjänster kan alltså utvecklas av vilken som helst av Lantmäteriets olika partners.

I enlighet med EU-direktivet INSPIRE måste dock Lantmäteriet kunna tillhandahålla data direkt till kund, vilket omfattar vad som kallas grunddata. Däri ingår digitala varianter av de allmänna kartorna. I nuläget finns ingen färdig webbtjänst för sådant tillhandahållande, men en sådan kommer sannolikt att tas fram för att förenkla beställningsförfarandet för kund.

Vidare förädling av dessa data för andra ändamål är dock inget som Lantmäteriet kommer att pyssla med.

Hej

Om du ska till Norge kan jag rekommendera appen Norgeskart. Kom ihåg att kartorna laddas ner efter behov/position så räkna med dyr roaming räkning om du inte har ett norskt SIM.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En

konventionell GPS har fördelar som batteritid och relativt billiga topokartor från Garmin. OpenStreetmap utvecklas också kontinuerligt. Vill man ha en smartfån bör den vara vattenskyddad.

Android eller Symbian eller WM om man vill ha en smartfån som man vill använda i friluftslivet?

Thure

Hur skall jag göra?

Tobbe LM skriver att det jag läste på metrias hemsida är fel. Må så vara. Jag, och många med mig, vill veta hu man gör för att få in topografiska kartan i en smartphone. Det gavs inget svar påden frågan.
Det finns två vattentäta smartphones på marknaden Motodefy och SE. Motodefy är ip67-klassad, sammanfogad med skruvar och har större skärm än SE. Den kan fotografera under vatten också. Batteritiden är inget problem om man inte kör strömslukande appar och batteriet är lätt att byta. Problemet är att displayen är svår att läsa i solljus. Transflektiv skärm vore att föredra, men finns inte till smartphones. En extra skärm med eink vore bra. Men då får man samma nackdel som med separat GPS, nämligen två apparater istället för en.

ViewRanger är inget alternativ?

Jag har en minst sagt komplicerad och tidsödande metod som jag kan använda för mindre områden. Jag sparar "utskrifts-bilder" från Länskaror som man får klippa ihop till en stor bild. Därefter måste den kalibreras, renderas, exporteras och publiceras på en egen web-server som en virtual-earth-karta (bing). Sen behöver man...

Resultatet blir bra och i bästa fall är det inte olagligt för eget bruk...

Tobbe LM skriver att det jag läste på metrias hemsida är fel. Må så vara. Jag, och många med mig, vill veta hu man gör för att få in topografiska kartan i en smartphone. Det gavs inget svar påden frågan.
Om det var en passning till mig så är det enkelt att svara: Jag vet inte.

Det ligger heller inte i Lantmäteriets uppgifter numera att tillhandahålla data anpassade för olika plattformar. Det anser Lantmäteriets ägare (=staten) att andra aktörer skall sköta.

/torbjörn

Viewranger

Viewranger kan vara ett alternativ. Jag har en android-mobil. När jag är ute på dagstur som tex rundvandring i Skåne, då kör jag flygplansläge dvs allt är stängt utom GPS. Det sparar mkt batteri och så har jag ett extrabatteri med mig vid behov. Här är ett par skärmdumpar jag lyckats ta från min mobil. Jag har tänkt att skriva en recension av Viewranger framöver. Har använt appen i ett halvår med positiva erfarenheter. Jag tycker det är mycket lättare att lokalisera sig med digitala kartan från Lantmäteriet än Garmins egna rasterkartor (heter det så?).

Bilagor

• SC20111016-132116.png
    SC20111016-132116.png
    111.2 KB · Visningar: 4,046
  • SC20111026-212444.jpg
    SC20111026-212444.jpg
    146.7 KB · Visningar: 4,321
Det finns två vattentäta smartphones på marknaden Motodefy och SE. Motodefy är ip67-klassad, sammanfogad med skruvar och har större skärm än SE. Den kan fotografera under vatten också. Batteritiden är inget problem om man inte kör strömslukande appar och batteriet är lätt att byta. Problemet är att displayen är svår att läsa i solljus. Transflektiv skärm vore att föredra, men finns inte till smartphones. En extra skärm med eink vore bra. Men då får man samma nackdel som med separat GPS, nämligen två apparater istället för en.

Halaj!

Visserligen OT, men vill ändå tipsa:
Det finns en androidwidget i din Defy som heter power control. Den har ett kugghjul som symbol i menylistan.
Där, längst till höger kan man välja skärmljusstyrka. Ett tryck ger ljusare skärm. Ett tryck till ger ännu ljusare. Ett tredje tryck ger dig standardljusstyrka åter.

//T

Karta till androiden

Är det någon som har erfarenhet av topografiska kartor, typ Lantmäteriets Terrängkarta (Gröna kartan), till Android-systemet? Finns det några kartor som är gratis, eller som kostar, som går att få in i någon kart-applikation, gärna offline? Även intresserad av sånt som behöver konverteras. Det skulle vara trevligt med en bra terrängkarta i telefonen, och det vore schysst att få veta hur man i så fall kan gå till väga.

Det finns en app som heter SeSverige, i den kan du ladda ner Terrängkartan eller annan karta, du måste bara köpa den först i Metrias e-handelstjänst DinKarta, den är inte gratis. När du köpt den laddar du ned den i appen och kan sen använda den i offlineläge. www.metria.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips