Tips på app till smartphone (android) som kan hantera Lantmäteriets gröna karta/fjällkarta

Finns säkert mer detaljerad kunskap än jag bidrar med nedan.

OSM är baserat på kombination av öppna källor och ideella krafter som använt t ex gps-spår. OSM är av varierande kvalitet.

Google maps har nog mätt vägar själva i stor utsträckning. Google Earth har höjddata kanske från satelliter?

Gokartor har gissar jag använt laserdata från Lantmäteriet? via flygmätningar och automattolkningar av flyg och satellitbilder.

Just detaljerade höjdkurvor har jag förstått är sånt som saknas i öppna källor. Gokartor tillåter privat användning av sina data och kartor men inte föreningsanvändning och kommersiell användning

Thure

Lite eventuellt offtopic.

Många stigar i urbana miljöer finns inte på Lantmäteriets MinKarta men finns på OSM = Open Street Map respektive den digitala orienteringskartan / laserkartan från Gokartor. Bägge dessa har bra androidappar.

Kombinationer av dessa kan lösa en del navigering lättare än enbart Min Karta.

Men jag vet inte vad det finns för offlinemöjligheter med dessa förutom skärmdumpar.
Organic Maps är min favoritapp för offline-OSM.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips