Tjuvfiske

Som en Övning, välj några olika slumpmässiga små sjöar här och där i Sverige från kartan, och ta sen reda på vilka fiskeregler som gäller och var man köper fiskekort.
Här har du en länk som täcker flera sjöar runt Aneby med omnejd.
Jag har bott i Aneby och haft stuga drygt 1 mil n Aneby så jag kan bygden innan och utan.
Vissa moderniteter har tillkommit efter min flytt. Då hade dom inte fiskekort för så många sjöar på ett ställe.
Mer regler för Ralången och plika priser.

Kalix älv.
 
Här har du en länk som täcker flera sjöar runt Aneby med omnejd.
Jag har bott i Aneby och haft stuga drygt 1 mil n Aneby så jag kan bygden innan och utan.
Vissa moderniteter har tillkommit efter min flytt. Då hade dom inte fiskekort för så många sjöar på ett ställe.
Mer regler för Ralången och plika priser.

Kalix älv.
Såklart, du har redan koll på området. Men välj istället några slumpmässiga små sjöar i ett område i S eller mellersta Swe som du inte känner till ---
 
Att betala för fiskekort betyder att man som oftast stödjer den verksamhet som återutsätter odlad fisk och gör i ordning vindskydd. Att inte förstå det är liktydigt med att andra ska städa upp efter dig när du lämnat grillplatser mm med sopor. Det handlar helt enkelt om friluftslivets respekt.
Även om även jag doppat reven en kort stund utan att följa regelverket,...


Stöd våra fiskevårdsföreningar!
 
Nja. Det måste finnas rum för lite anarkism. Om en gästarbetare står och drar upp lite brax till middag så kommer jag vara den sista som agerar moralpolis. De riktiga tjuvfiskarna är det sällan nån som pratar om , det är som vanligt , det är den ensamme medborgaren som står i skottgluggen för den frustration folk går runt och bär på. Visst om man är en upplyst fisketurist då ska det kan det få svida lite. Hur stort är egentligen uttaget på folk som fiskar utan fiskekort? Kontra folk som lägger nät? Kontra trålare? Kontra säl? Kontra proffsfiskare som mig (om jag hade tagit upp all fisk?) Nja det här blir mer ett moralvurmande.

och seriöst Tundraman. Utvisa folk för att de inte har fiskekort? Haha kom igen. Du kanske borde ta med bössan nästa gång och skjuta av de som du inte gillar?
 
ok och hur vet man var de finns? hur hittar jag dessa sjöar när man vandrar ex sörmlandsleden inåt landet bortanför kust och mälaren?

I all välmening:
Ett sätt kan vara i valfri webläsare skriva in www.google.se och sedan i sökrutan skriva i namet på de sjöar man passerar, mellanslag och sedan fiskekort.
Hittar man inget där och inga skyltar vid sjön, då tycker jag nog man gjort vad som förväntas.

Den som inte söker, finner nog inte så mycket! :)

/Patrik
 
Lite intressant att det inte i detta land (som knappast lider brist på vare sig fritidsfiskare och IT-kunniga) inte finns en färdig app som åtminstone löser problemet så länge täckning finns.

Kolla min position -> får jag fiska här? -> Ja, gratis med handredskap / Ja, (klicka här för att betala för ett dygn) / Nej.
 
Precis, håller med. Nu finns det ju flera olika siter med info, men ingen är komplett. Att googla hjälper ibland för klara fall, men ibland inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Att skylta med sitt tjuvfiske Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.