Tjock stickad tröja som foder

Jag tycker mycket om min jacka, en Fjällräven Greenland. Jag har inte den vinterfodrade och trivs med flera lager på kroppen, även i vardagen. Nu kommer vintern och min kombination av tunn fleece som foder under jackan börjar bli för kall.

Jag vet exakt vad jag vill ha, en ganska tjock, stickad tröja i ull med dragkedja hela vägen. Slitstark och diskret ska den vara, helst svart eller mörkgrå. Ingen huva, ingen stor krage. Men var hittar man en sån?

Mycket tacksam för tips!

//Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för tipset, jag hade missat dem! Verkar passa mitt syfte och priset är ju rätt.

Ska grunna ett tag till men det kan sluta i beställning.

/A

En lätt värmande ylletröja är en glestickad tunn ylletröja under det vindtäta lagret, Det är luften som isolerar, inte mängden ull.

go tur

En lätt värmande ylletröja är en glestickad tunn ylletröja under det vindtäta lagret, Det är luften som isolerar, inte mängden ull.

Men en tjockare tröja borde kunna hålla mer luft, eller? Det varmaste borde alltså vara en tjock, glesstickad kofta?

Sen trivs jag bäst med ganska hårt stickade tröjor, det känns rätt på min kropp även om det kanske inte värmer bäst.

Men tack för svar!

//A

Här finns några alternativ, ungefär samma prisklass.
http://www.aransweatermarket.com/gents-jackets?setCurrencyId=1

Jag har en Heavyweight Aran, utan dragkedja, kan verkligen rekommendera den typen, tjock och varm.

De där var ju ännu snyggare! :)
Jag funderar på att sticka en själv men det tar ju en himla tid och det kostar nästan lika mycket.
Här tex kan man köpa ett kit med svenskt ullgarn och beskrivning:
http://www.solkustens-spinnverkstad.com/webbutik/trojor/6.productcategory

Lite nostalgi för mig. Jag har varit på Aran islands varifrån jag antar att mönstret till denna tröjor kommer. Fantastisk plats! Fina grejer! Tack för tips!

/A

Fortsätter tjata om mitt favvomärke... Ivanhoe :D

http://www.outnorth.se/ivanhoe/brodal-men-s#Bordeaux

Snygga och mer kontorsmässiga än en mönstrad "lusekofta" i mina ögon, värmer i princip lika bra och är inte lika bylsiga. Blåser inte lika lätt igenom heller, jag använder mina som ytterlager vår/höst. Halvkragen tycker jag är lysande som lätt fryser om halsen.

Förvånansvärt slitstarka också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips