Vad tror ni om dessa två tröjor?

Jag har så gott som blivit klar med min packlista inför en höstvandring på några dagar.

Men jag är lite kluven på vad för varm tröja jag ska ha med mig. Jag är en sådan som svettas och blir supervarm när jag går men så fort jag är stilla så fryser jag som en gnu!

Så jag behöver något varmt att ta på mig när vi rastar och på kvällarna. Jag tänkte inte ha ngn varm jacka utan en tröja och så har jag regnjacka/skaljacka att ta över.

Jag har två tröjor hemma som jag tänkte kanske kunde funka så slipper jag köpa ngt nytt (eftersom vi köper all utrustning nu så kan man ju försöka spara någonstans).

Den ena kan jag tyvärr inte kolla märket på nu för den hänger i husvagnen men det är en tjock tröja med dragkedja fram som jag köpte på Jokkmokks marknad för några år sedan. Den har fleece inuti och ull utanpå. Supervarm verkligen!! Jag upplever den rätt vindtät också.
En halvkass bild på när jag har den på mig skickar jag med.
Vet ej vikten på denna tyvärr

Jag har också en tröja med lite dragkedja vid halsen och den är vindtät och relativt varm men inte lika skön kanske...
Det står "Sea" som märke och den är 50% acryl 50% bomull
Den har liksom en innerdel som är tunn och jag antar att den är acryl och ytterlagret (det stickade typ) är bomull.
Skickar med bild på den också.
Vikt 803g

Båda blir nog ungefär lika stora när man rullar ihop dem, kanske att jokkmokkströjan blir lite större men kanske lite lättare.

Vad tror ni?
 

Bilagor

  • IMG_3773.jpg
    IMG_3773.jpg
    216.1 KB · Visningar: 603
  • Skärmavbild 2017-08-27 kl. 14.44.27.png
    Skärmavbild 2017-08-27 kl. 14.44.27.png
    178.9 KB · Visningar: 591
Ull/Fleece låter som en varm och skön tröja som säkert funkar bra på fjället.

Acryl/Bomull låter som en rätt dålig kombo. Bomull torkar väldigt långsamt om det blir vått/fuktigt då det isolerar dåligt. Ger inte så mycket värme per gram jämfört med fleece och ull. Den låter väldigt tung.

Kolla på rena ullplagg på second hand annars, det kostar nästan gratis och funkar bra.

Jag spanar efter polokrage, dragkedja och att det inte blir en springa i svanken när man sätter sig på huk. Dragkedjan är lägst i prio men skapar lite flexibilitet. Bra muddar med hål för tummen så är de nästan perfekt.

Tycker du tänker helt rätt med varm tröja + skal.

/Gustav
 
Toppen, då blir det absolut "jokkmokkströjan" för den har dessutom hög krage (och luva som man kan sätta dit och ta av med dragkedja om man vill).

Den är ju den skönaste också så det var bra att den passar bäst materialmässigt :)
 
jokkmokkströjan

Toppen, då blir det absolut "jokkmokkströjan" för den har dessutom hög krage (och luva som man kan sätta dit och ta av med dragkedja om man vill).

Den är ju den skönaste också så det var bra att den passar bäst materialmässigt :)

bästa är väl också att du öppna upp tröjan hela väggen.
när du är en varm person.
 
Skall du tälta?

Lätt dunjacka spar både vikt och bulk jämfört med dylik tjocktröja. Har du ingen lätt dunjacka kan du kanske låna en?

Thure
 
Skall du tälta?

Lätt dunjacka spar både vikt och bulk jämfört med dylik tjocktröja. Har du ingen lätt dunjacka kan du kanske låna en?

Thure

Nej, jag har inte det tyvärr. Jag börjar väl med tröjan och om det inte funkar av någon anledning (att den blir för tung tex) så köper jag nog en sådan där lättviktsjacka i dun.

Ja, vi ska tälta.
 
Bommul blir tungt och torkar långsamt. Har samma problem svettas som fan så funktions material är bortkastade pengar. Lättorkat och ska andas mycket. Gå i tunnt underställ och ta på en flis när du stannar. Det måste andas gissar du är genomsur på ryggen därför du fryser så inge skal det är skit och överreklamerat för oss som svettas 😃
 
Bomull är som många redan påpekat inte det bästa materialet för vandringar. Din andra tröja i fleece+ull är betydligt bättre, men onödigt tung.
Min dotter har en Haglöfs (strl 38) i Polartec 200 med hellång dragkedja på vandingarna som värmeplagg och väger 430g (här kan du alltså snabbt halvera vikten på tröjan). Polartec 200 är tjock och varmt fleece av hög kvalitet och används av många olika tröjtillverkare (Haglöfs, HH, Peak Performance mfl). Hellång dragkedja är praktikst att ta på och av snabbt. Tröjan dubblar som kudde på natten med ett tunnt örngott i bomull..
 
Bommul blir tungt och torkar långsamt. Har samma problem svettas som fan så funktions material är bortkastade pengar. Lättorkat och ska andas mycket. Gå i tunnt underställ och ta på en flis när du stannar. Det måste andas gissar du är genomsur på ryggen därför du fryser så inge skal det är skit och överreklamerat för oss som svettas 😃

Ja man blir ju svettig och blöt och då fryser man ännu mer.
Tack för tipsen käre svettige vän ;-) Skönt att höra att vi är fler svettgrisar här inne... haha
 
Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Nu är utrustningen beställd och jag längtar tills det kommer så att vi kan ge oss ut och vandra utan att behöva ta dagsvandringar för att vi inte har varken tält, sovsäckar, liggunderlag eller annat.

Om ni vill se vad jag valde så har jag gjort en lista här:

http://bondmoran.nu/?p=16805

Första vandringen med utrustningen blir 1-2 nätter någonstans i södra sverige. Småland, Skåne eller Blekinge kanske.

Wish us luck! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
Oskar R. Tröjor utan krage Kläder 4
Lars_P Dyra tröjor i ribbstickad polyester Kläder 23
Aico Tips på vindttette/vindresistente gensere/tröjor Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.