Fjällräven classic packlista 1.0

Har gjort klar första förslaget till packlista för Fjällräven Classic i år.

Iår ska jag gå med en kollega.

Vår start av Fjällräven Classic går 6 Aug 09:00
Det är 11 mil
Jag har gått 3 gånger förrut senast 2009 då jag gick på 28h 30min med 6kg på ryggen. Min kompis är förstagångare.
I år är målet att bli något snabbare. Vi kommer inte stanna för att sova eller äta utan bara korta vilopauser.
I år är det en del av utrustningen som blivit Obligatorisk så det har jag skrivit upp först.
Detta är det vi måste ha med oss:
Karta & kompass
- Liggunderlag (minst 5 mm tjockt och ska täcka hela ryggpartiet)
- Sovsäck (ej sovsäckspåse/överdrag)
- Mössa
- Vantar/handskar
- Förstärkningströja. Ex dun, fleece eller ull
- Underställsbyxor för torrt ombyte
- Vindtät byxa
- Vind- och vattentät jacka med huva
- Kök och bränsle
- Första förband
- Tält/del i tält alternativt vattentätt sovsäcksöverdrag eller vindsäck


Detta är det jag har tänkt att ha med av det vi måste ha:

Kompass Silva 6 Nor Spectra 29g

Karta “Fjällräven”

Liggunderlag Vaude “luftmadrass” 500g

Sovsäck Haglöfs “Lim 50” 520g

Mössa & Buff 160g

Handskar fleece 55g

Förstärkningströja softcell 503g

Underställ av bambu “Walking outdoors”426g

Byxor Haglöfs “HAZE PANT” 165g eller ”KAZOO PANT” 215g (Bärs på kroppen)

Jacka Marmot ”PreCip Jacket” 341g

Kök Optimus ”Crux Lite” 78g

Bränsle ”Gas 100g” 198g

Första Hjälpen 200g

Tält McKinley Duolite (delas på 2) 600g

Sen tänkte jag ha med följande

Ryggsäck Haglöfs “Ace L” 20L 670g

Skor XA Pro 3D Ultra GTX 420g (Bärs på kroppen)

Funktions-shirt kort ärm ”no name” 2st 173g (1 Bärs på kroppen)

Kalsong bambu ”Walking outdoors” 96g (Bärs på kroppen)

Sockar 1 tunn, 1 mellan (Bärs på kroppen)

Sportdryck “vitargo” 12 påsar 672g

Energybars “vitargo” 10st 680g

Gele “Maxim” 2st 216g

Vattenflaskor 2st (fulla) 1760g



Totalt på ryggen (om jag räknat rätt) 7kg & 695g



Det jag vill byta ut är liggunderlaget till något lättare som tar väldigt lite plats.

Understället till ett lättare (har ett som väger 371g)

Kom gärna med åsikter om packningen

MVH
zzeezz
 
Om du "måste" ha en luftmadrass så halverar du vikten med ett NeoAir Small, väger 260g och tar inte mer utrymme än 0,5 liter.
Annars kan du ju ta ett 5mm cellplastsunderlag som du kortar ned. Borde inte väga mer än 100g.

//Peter
 
Några snabba reflektioner:
-Det finns lättare eller lika lätta sovsäckar som Haglöfs Lim som är betydligt varmare. Men det kanske spelar mindre roll eftersom ni väl bivackerar ganska lite under 28 timmar?
-Mössor och vantar känns aningen tunga. Fleecevantar går att få runt 30 gram, mössa och buff väger mer än min värsta vintermössa.
-Eftersom det finns vatten överallt så skulle jag personligen inte bära på något sådant.

Jörgen
 
Kompasser finns ju lättare......min väger 2 g
Kokkärl?

Det mesta övriga är nämnt.
Vattenflaskor Pet är ok men bär inte vatten i dem så blir det lite lättare.
 
Luftmadrass är inte ett måste då jag inte ska sova. Det bärs bara med för att det tillhör den obligatoriska packningen. Jag ska absolut ha det lättaste som finns ett cellplastunderlag låter bra. Min rygga är ju ganska lite så plats är det ont om.


Om du "måste" ha en luftmadrass så halverar du vikten med ett NeoAir Small, väger 260g och tar inte mer utrymme än 0,5 liter.
Annars kan du ju ta ett 5mm cellplastsunderlag som du kortar ned. Borde inte väga mer än 100g.

//Peter
 
Tack

Sovsäck är en av sakerna som ska inköpas så vikten är det enda som spelar någon roll & priset givetvis.
Vi ska ju inte sova utan gå nonstop.
Vilka sovsäckar tänker du på?
Ska kolla in en lättare mössa.
Har kollat in ett par supertunna liner handskar som väger lite.
Längsta sträckan utan möjlighet att fylla på vatten är 7km (tror jag) kan räcka med 1 flaska vatten men jag vill alltid ha med mig vatten.



Några snabba reflektioner:
-Det finns lättare eller lika lätta sovsäckar som Haglöfs Lim som är betydligt varmare. Men det kanske spelar mindre roll eftersom ni väl bivackerar ganska lite under 28 timmar?
-Mössor och vantar känns aningen tunga. Fleecevantar går att få runt 30 gram, mössa och buff väger mer än min värsta vintermössa.
-Eftersom det finns vatten överallt så skulle jag personligen inte bära på något sådant.

Jörgen
 
Ok

Kompass går det visst att hitta lättare.
Vatten vill jag alltid ha med mig men kan säkert minska till en flaska.
Kokkärl är inte obligatorisk utrustning så det tänkte jag skippa då jag inte ska äta.




Kompasser finns ju lättare......min väger 2 g
Kokkärl?

Det mesta övriga är nämnt.
Vattenflaskor Pet är ok men bär inte vatten i dem så blir det lite lättare.
 
Kul med packlista

Kul med folk som publicerar sina packlistor. Heder åt er.

Några spontana vikt-orienterade kommentarer - ta det som input att bygga vidare på:

Första Hjälpen 200g - känns tung utan att veta vad den innehåller. Min egen påse väger 50g men iofs mest piller och skavsårsplåster.

Kök - Nu har jag inte läst reglerna men andemeningen måste ju ändå vara att man ska kunna värma vatten/mat om det krävs - svårt utan kokkärl. Oavsett skulle jag ta med ett lätt kokkärl om nu ändå det andra är obligatoriskt. Just in case något händer så ni inte kan hålla det planerade tempot. Ta en tom konservburk om du inte har något annat - fiskbullar är bra format.

Kök - om ni nu ändå inte planerar använda köket kanske ni kan fundera på ett fastbränslekök. Kräver bara några metatabletter och ett vindskydd av t.ex. folie. Har inte provat själv men detta måste vara den absolut lättaste lösningen. Typ 20-30g.

Liggunderlag - köp ett tunt och kapa till minimal storlek. Vik det platt och lägg mot ryggen i säcken, borde inte ta mycket plats.

Funktionströjor - Borde räcka med en. Alternativt en med lång ärm. Räknat med ditt underställ blir det tre tröjor?

Regnbyxor?

Keps (för solen)?

Diverse småprylar - saknar reparation (t.ex. en sko kan gå sönder - minimum lite silvertejp), myggmedel, tändstickor, solskydd

Ryggsäck - "ganska" tung för att vara 20l. Med risk för att göra reklam säljer GetOut en Golite Ion på rea just nu - 20L 260g, osäker på hur den är att bära i dock.

Vatten - även om du inte vill vara utan kanske du kan minska på mängden och fundera på lättare flaskor - om möjligt?

Personligen tycker jag stavar underlättar.

Lycka till!

/ Tomas
 
@T02

"Första Hjälpen 200g - känns tung utan att veta vad den innehåller. Min egen påse väger 50g men iofs mest piller och skavsårsplåster."

Jag vet inte hur du tror dig kunna utföra någon form av just första hjälpen med piller och skavsårspiller, berätta gärna det !!!
Så 200g är ingenting om du vill ha sjukvårdsutrustning som fungerar överhuvudtaget.
 
oj77

Ambitionen med mina 50g piller och skavsårsplåster är inte att utföra första hjälpen. Mycket för att jag själv saknar kompetens att använda så mycket annat.

Det jag själv räknar med att kunna bota är typ allergi, feber, huvudvärk, magproblem, skavsår och småsår. Buff eller liknande får användas vid stukning eller större blödning. Allt utöver detta kräver improvisation (eller hjälp) med mitt upplägg. Om defnitionen av första hjälpen är ABC (Andning Blödning Chock) och jag hamnar i ett läge där jag behöver utöva det kommer kunskap vara mitt problem - inte skjukvårdsutrustning.

Är helt säker på att innehåll i sjukvårdsprylar har diskuterats i andra trådar. Detta var menat som en synpunkt på packlistan - utan värdering. Du och Zzeezz får själva avgöra era gränser och behov.

/ Tomas
 
Sovsäck är en av sakerna som ska inköpas så vikten är det enda som spelar någon roll & priset givetvis.
Vi ska ju inte sova utan gå nonstop.
Vilka sovsäckar tänker du på?
Ska kolla in en lättare mössa.
Har kollat in ett par supertunna liner handskar som väger lite.
Längsta sträckan utan möjlighet att fylla på vatten är 7km (tror jag) kan räcka med 1 flaska vatten men jag vill alltid ha med mig vatten.

Jag vet inte hur du fått fram distansen 7 km... men jag har gått sträckan några gånger (dock inte under FC) och aldrig behövt gå så långt för att hitta en liten jokk att ta vatten ur. Skulle gissa att jag aldrig gått mer än 1 km utan vatten. Men om du absolut vill ha en flaska med dig råder jag dig som andra att ta med en liten petflaska. Lycka till med vandringen/löpningen!
 
Ang sovsäckar

För sommarfjällen vill jag ha en sovsäck som klarar ungefär noll grader. Det finns ett antal lätta dunsäckar från Western Mountaineering, Marmot, Montbell, RAB mfl som klarar detta. Många av dessa är faktiskt också lättare (eller obetydligt tyngre än Lim 50) och håller i många år i olika sammanhang. Vilket i viss mån uppväger det faktum att de är dyra ;-)

Jag har gått sträckan några gånger och bara noterat att det ett antal kilometer norr om Sälkastugorna är lite ont om småbäckar som korsar leden. Tjäktjapasset är väl annars en torr sträcka, jag antar att det är den du tänker på. Men med det tempo ni håller så är ju 7 km snabbt avklarat. Själv brukar jag vilja dricka ca 3 dl per timme. I torrare trakter, t ex Klippiga Bergen, innebär det att jag ibland bär med med 3-5 dl vatten. I svenska berg gör jag bara det vid toppbestigningar.

Så om du verkligen vill optimera packvikten så fundera över om du verkligen inte klarar dig utan att bära vatten. Vatten är tungt och man betalar ett högt energimässigt pris för att kunna dricka EXAKT när man vill och inte 5 minuter senare. Men detta avgör du naturligtvis själv.

Här nedan finns en packlista från min egen tur längs FC häromåret plus lite annan info. Vissa delar kanske kan ge dig tips, totalpackningen är ju tyngre än det du använder eftersom jag tog god tid på mig och sov på nätterna :)
http://www.fjaderlatt.se/2007/08/jrgens-packlista-fr-fjllrven-classic.html
http://www.fjaderlatt.se/2007/08/fjllrven-classic-mer-n-bara-110-km.html
http://www.fjaderlatt.se/2007/08/packningsvikter-p-fjllrven-classic.html

Lycka till
Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.