Fjällräven Classic 2006

En fjällvandringstävling, må låta motsägelsefullt men den existerar och den ser ut att gå mot succé vad gäller anmälning och intresse.

Det handlar alltså om att trampa sig mellan Nikkaluokta och Abisko på tid.
5.jpg


Från hemsidan: http://www2.fjallraven.com/classic/

Fakta Fjällräven CLASSIC
Längd: 110 kilometer
Högsta punkt: Tjäktjapasset 1130 m ö h
Kortaste etapp: 13 kilometer
Längsta etapp: 20 kilometer
Yngsta deltagaren: 8 år (bronsmärke, 116 timmar 50 minuter)
Äldsta deltagaren: 70 år (guldmärke, 56 timmar)
Snabbaste deltagaren: 17 timmar, 40 minuter
Förutsättningar: Fjällräven CLASSIC är något så unikt som en fjällvandring med tidtagning. Takten bestämmer du själv. Snabbt eller långsamt, alla är välkomna. Fjällräven CLASSIC sätter njutningen först även om "njutning" är något högst personligt.
Mat och gas delas ut på vägen vilket lättar packningen.
All övernattning sker i egna tält. Man kan gå flera tillsammans och därmed dela på tält. I mål delas CLASSIC-märket ut. Under 3 dagar ger guld, under 4 dagar ger silver och under 5 dagar ger brons. Starten går i Nikkaluokta och målet är förlagt i Abisko Turiststation.



Nå alla forumrävar och fjällvandringsnyfikna - här kan ni fasa över att det ska jäktas på fjället eller skriva om era planer att springa hela skiten utan att ens ta en pisspaus.

Själv funderar jag lite om det här kan vara något att testa - har vandrat i många år nu och det vore kul med något annorlunda. Men jäkta på fjället.. ska det verkligen vara nödvändigt det..
 
Bamm

För den som vill jäkta på fjället finns en riktig tävling, nämligen Bamm.

Loppet pågår två dagar, övernattning på fjället och målgång sker i Björkliden. Välj 30, 50 eller 70 km. För detaljer, se http://www.bamm.nu

/Krister
 
Det är väl andra året den går nu. Var i Abisko i samband med att deltagarna kom i "mål". Att jag själv inte ser någon som helst anledning att deltaga är min egna helt subjektiva åsikt. Men om människor tycker det är skoj så kör på. Det finns de som tycker att människor som går i fjällen är tokiga.....

Jag föreslår att du (å andra oxå för den delen) väntar en månad och tar sträckan i njutbart tempo. Som du själv är inne på, det går att njuta en hel del av natur, vidder, utsikter i fjällen. Och det är faktiskt riktigt vackert även om det "bara" är Kungsleden mellan Nikka och Abisko. Det finns en hel del möjligheter till dagsutflykter längs vägen. Och har du tur att komma när höstfärgerna slår till så är det bara att gratulera.

Nog skulle jag sakna pissepauserna, men ännu mera kaffe pauserna.

Mvh
Peter P.
 
Ja Bamm är ju lite som F.E.M (Fjällräven Extrem Marathon). F.E.M är som bekant nedlagt och det är alltså Classic som är den "nya" dealen från Fjällräven.

Helt korrekt är det andra året nu för Classic.

Det som lockar mig lite är ändå tävlingsformen sen tror jag att det kan locka helt nya grupper - ni vet de där som åker vasalopp, cyklar vättenrundor, springer långt på Lidingön och kanske doppar sig utanför Vansbro men kanske är lite rädda för det stora okända fjället med björnar, dödskallespindlar, glaciärbryggor, farliga bakterier och sabeltandade lämmlar..

Kungsleden är ju ändå fjällvandringens E4 så det blir iaf farliga möten och galna omkörningar som tvingar ut dig i väggrenen..
 
Buzzrock; sa:
sabeltandade lämmlar..

Skämta inte om sådant!! De där attans ulliga, gulliga al-quida terroristerna käkade upp massa jordnötter och kex i min ryggsäck när jag intet ont anande låg och sov i tältet förra året! :)

Kungsleden är ju ändå fjällvandringens E4 så det blir iaf farliga möten och galna omkörningar som tvingar ut dig i väggrenen..

Ytterliggare en anledning att gå framme i september. Efter Keb såg jag 4 personer på en vecka. 2 som gick åt samma håll som mig (mot Abisko) och 2 som var på väg till Keb. Jag var den enda svensken kan tilläggas.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
Skämta inte om sådant!! De där attans ulliga, gulliga al-quida terroristerna käkade upp massa jordnötter och kex i min ryggsäck [snip]
Där blev du en giltig måltavla för en amerikansk invasion - uppenbarligen härbergerar du al-qaeda ;p

För att återgå till tävlingen. Jag pratade med Jonas Hellentin på Friluftsmässan, han är den som håller i Classic 2006, Jonas nämnde då att de nog kommer att höja maxgränsen p.g.a. det stora intresset. Alltså räknar de med fler än 500 deltagare! Det blir ju ett tåg, sedär nu var vi tillbaka på lämmelnivå igen..
[Ändrat av Buzzrock 2006-03-29 kl 16:21]
 
Bråttom på fjället? Spring med oss!

För alla som inte vill stanna och fika och fota hela tiden finns en guidad löparvecka i Jämtlandsfjällen 1-6 augusti. Bas i Ljungdalen. Ledarledda träningspass i fjällterrängen med toppturer och allt. Övningarna anpassas efter deltagarnas förutsättningar då flera ledare är inblandade. Veckan avslutas med deltagande i Helags fjällmarathon (obs flera banlängder att välja på) Veckan arrangeras av Semesterklubben i samarbete med Team Starcus. http://www.teamstarcus.se/2006/04/13/trana-med-team-starcus/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.