Fjällräven Classic

Tänkte prova Fjällräven Classig i år. Har som mål att klara det på 3 dygn.
Skulle vara trevligt att få kontakt med någon/några som också tänkt starta på fredagen kl 17 och inte heller har sällskap med sig dit.
 
Hej sarawak,
Hade faktiskt tänkt lägga ut en tråd i ärendet, men du hann före.:)

Det är första året för mig med. Har väl egentligen sett litet skeptiskt på det där med att stressa runt ute på fjället. Men, eftersom jag ändå hinner med två andra vandringar i sommar tyckte jag att det var en kul grej att testa.

Kan väl egentligen inte erbjuda något större sällskap eftersom jag startar redan kl 10 på fredagen, i första startgrupp. Men om du drar på ett kol kanske du kommer i kapp.

Hur långt har du kommit i dina planer och förberedelser?

/L
 
Hej!
Har inte planerat så noga än men jag har ialla fall inköpt ett litet lättare tält än vad jag brukar släpa med mig på vandringaroch även en ny sovsäck. Räknar med att man får gå rätt många timmar
per dag även om man kanske kommer att hålla ett något högre tempo än normalt. Har vandrat rätt mycket genom åren men bara en gång runt kebnekaise och då var det runt noll grader, blåste mellan 15-20 m/s och regnade och haglade om vartannat så jag hoppas det blir lite trevligare förutsättningar i år. Själv då, har du lagt upp någon taktik? :-
 
Själv då, har du lagt upp någon taktik? :-

Mina dagsmarscher brukar ligga på 15-25km beroende på ledad/orösad terräng, väder och humör. Har därför lite svårt att veta riktigt hur långt fötterna klarar, dessutom tre dagar i rad. För visst, det är bara guld som räknas.:) Jag menar, det är ju i allafall en tävling.

Men taktiken, just nu, är att ha mindre än 10 kg i säcken, starta tidigt på morgonen (så att man har gott om tid) och ta ordentliga raster med obligatoriska fotbad och strumpbyten.
Men man hinner nog ändra eller lägga till saker till den listan flera gånger innan augusti.

Har fått flera värdefulla tips från tidigare års deltagare, både här från Utsidan och ute IRL.

/L
 
Taktik

Hur fort det går brukar hänga mycket på väder och vind är nog min erfarenhet. Det tar på krafterna med hård blåst och att ideligen ta av och på regnstället för att undvika att bli blödt både inifrån och utifrån tar en hel del tid. Vad gäller skor så bör man nog inte köpa nya den här säsongen och dessutom brukar ett paket compeed vara väldigt skönt att ha om man ändå får skavsår vilket är lätt hänt när man går långt. En viktig faktor för orken är naturligtvis hur mycket man bär på. Hur man ska komma ner till 10 kg vet jag inte men det kanske går om man gör avkall på en del saker.
Bara tält, ryggsäck och sovsäck väger ju tillsammans ca 6 kg. Är det någon som har tips på något tunt och bra regnställ som inte kostar en förmögenhet?
 
Hur man ska komma ner till 10 kg vet jag inte men det kanske går om man gör avkall på en del saker.
Bara tält, ryggsäck och sovsäck väger ju tillsammans ca 6 kg.

Provgick med min nya ryggsäck idag som jag fick klar igårkväll, den väger 0,45kg. Ska göra några mindre förändringar men jag tror inte att vikten kommer att ändras.
Har ett HB akto som väger 1,5 kg
Min gamla sovsäck är varm och go, men väger 1,2kg och liggunderlaget 0,4kg.

Så även om jag inte kommer i ner i 3 för 3 är det inte så långt ifrån, 3,55kg.
Maten hämtar man upp på vägen. Så det som sedan tillkommer är köket, förstärkningsplagg, första hjälpen , och lite småprylar.

Ta med så lite som möjligt! Och de saker som ska med ska vara så lätta som det bara går att få till. Då tror jag inte att det är så svårt att komma ner i 10 kg.;)
 
3,55 kg! Du får akta dig så du inte lättar om det blåser! *ler* Det var väldigt bra men vad har du hittat för ryggsäck som bara väger 0,45 kg?
 
3,55 kg! Du får akta dig så du inte lättar om det blåser! *ler* Det var väldigt bra men vad har du hittat för ryggsäck som bara väger 0,45 kg?

Ryggsäcken är mitt egenhändigt hemgjorda bygge.
Blev så inspirerad av alla andra här på Utsidan som syr kläder, tarpar och tält att jag var tvungen att försöka.

Hållit på med 50 17 olika prototyper känns det som och i lördags kväll blev den äntligen klar för invigning i söndags. Hade inga problem att få ner sovsäck, liggunderlag, tält, extra kläder och matsäck för dagen.
Tror att volymen ligger på 50 l. Och den kändes oväntat stabil, så jag är nöjd.

Det är väl bara färgen som kanske blev lite väl intensiv för min smak. Det är svårt att avgöra på nätet riktigt hur orange ett tygprov är... men, det kommer inte bli några problem för fjällräddningen att hitta mig om så skulle behövas.:)
 
Deprimerad

Suck... vägde min ryggsäck tillsammans med tält och sovsäck idag.... 8 kg...
Det är nog ingen risk att man kommer ikapp någon.. *ler*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.