Packlista Fjällräven Classic

Tänkte presentera min påtänkta packlista för "Fjällräven Classic" loppet på Kungsleden.

OBS Gas får man på vägen samt en del mat.

Jag vill gärna höra åsikter om denna.

Ryggsäck Lundhags Motion 80L

Tält Msr Zoid 2 1300 g
Luftmadrass vaude Royal 500g
Sovsäck haglöfs 10?
Äta
Kök Jetboil jetboil 400g
Mat real 10st/3861g
Snabbkaffe Gevalia instant 200g
bestick, liten kåsa, sacetter, jägarsnus
Verktyg leatherman New vawe 241g

Kängor Lundhags professional High 950g
Sockor Lundhags inne&mellan 2x2par
Regnbyxa haglöfs lim
Regnjacka Haglöfs Helium Jacket

Byxa Mckilney Zip off

Underställ Aclima kort arm 2st
Kalsong Aclima 2st

Softcell Haglöfs Polartec
Värme Fleece väst

Övrigt
Keps patagonia
Handduk relags 150g
Pannlampa Petzl Tikka plus 78g
Digitalkamera

Sjukvård
Elastisk binda, Mygga, compeed, plåster, medicin,tandborste, tvål, deo, leukoplast, toapapper, solskydd

Övrigt 2
solglasögon, platypus1L, tändstickor
Kontanter, klocka, liten anteckningsbok, penna,

Övrigt (ej med på vandringen)
Privatkläder
Byxor, T-shirt, skjorta, underkläder, sandaler(ej för vandring) Flightbag, kontokort,biljetter, nycklar

Sovsäcken är jag inte säker på tror den heter "Haglöfs 10" vet ej vikt.
Vet ej fall det räcker med en Platypus på 1L?

Kom nu med åsikter
MVH
krister
 
Har de krav på minivikt på packningen i den där tävlingen? Annars finns det en hel del gamla trådar om ultralätt packning som nog kan vara läsvärda...
 
Ultralätt??

nermander; sa:
Har de krav på minivikt på packningen i den där tävlingen? Annars finns det en hel del gamla trådar om ultralätt packning som nog kan vara läsvärda...

Jag har försökt läsa igenom de flesta trådarna om UL.
Jag tycker att jag ligger ganska bra till.
Det mesta (utom sovsäcken) är enligt UL listor lätta produkter viktmässigt.

Jag är framför allt nyfiken på om jag missat något?

Kom själv på kompass och visselpipa nu direkt.

Något som jag kan ta bort direkt?

MVH
krister
 
kim1; sa:
Ryggsäck Lundhags Motion 80L
80-liters rygga låter mycket, vad väger den??
Tält Msr Zoid 2 1300 g
Luftmadrass vaude Royal 500g
Tältet är knappast ultralätt, men det är ju hyffsat lätt.

Ett vanligt liggunderlag väger mindre än hälften av luftmadrassen, det är visserligen inte lika bekvämt men...

Kök Jetboil jetboil 400g
Jetboil är ju inte direkt det lättaste köket man kan hitta. I och med att du får ut gasol har du ju heller inget stort behov av hög verkningsgrad.

Vad jag förstod från hemsidan så ingick maten? Fick man inte ut dygnspaket med mat och gasol?
Verktyg leatherman New vawe 241g
Vad ska du ha en stor "verktygslåda" till? Jag vågar nästa sätta pengar på att det enda du kommer använda på den är kniven, för att öppna maten.

När jag började med ultralätt så letade jag efter små fiffiga multiverktyg, men när jag insåg att jag ju aldrig använde annat än kniven på dem (och den kniven oftast inte är så rolig) så valde jag en kort (7 cm) brytbladskniv i kombination med en plastosthyvel med böjd kant (som fungerar som både smörkniv och osthyvel alltså).
 
så har jag tänkt

nermander; sa:
kim1; sa:
Ryggsäck Lundhags Motion 80L
80-liters rygga låter mycket, vad väger den??
Tält Msr Zoid 2 1300 g
Luftmadrass vaude Royal 500g
Tältet är knappast ultralätt, men det är ju hyffsat lätt.

Ett vanligt liggunderlag väger mindre än hälften av luftmadrassen, det är visserligen inte lika bekvämt men...

Kök Jetboil jetboil 400g
Jetboil är ju inte direkt det lättaste köket man kan hitta. I och med att du får ut gasol har du ju heller inget stort behov av hög verkningsgrad.

Vad jag förstod från hemsidan så ingick maten? Fick man inte ut dygnspaket med mat och gasol?
Verktyg leatherman New vawe 241g
Vad ska du ha en stor "verktygslåda" till? Jag vågar nästa sätta pengar på att det enda du kommer använda på den är kniven, för att öppna maten.

När jag började med ultralätt så letade jag efter små fiffiga multiverktyg, men när jag insåg att jag ju aldrig använde annat än kniven på dem (och den kniven oftast inte är så rolig) så valde jag en kort (7 cm) brytbladskniv i kombination med en plastosthyvel med böjd kant (som fungerar som både smörkniv och osthyvel alltså).

Så här har jag funderat::
Ryggan är perfekt för mig, visst finns det lättare men att köpa nytt kostar även pengar.Jag kommer troligtvis inte ha så stor användning av två ryggor.

Ang. Tält och luftmadrass min ekonomi tillåter inte flera typer av tält så jag har precis köpt ett tält som var billigt, lagom lätt och ska klara av det mesta av mitt friluftsliv.
Luftmadrassen gör att jag kommer sova gott vilket är väldigt viktigt för mig.

Jetboil tycker jag är ett perfekt kök för mina solovandringar där jag äter torrmat här ville jag ha snabbheten, enkelheten och till en viss del vikten.

maten
jag kommer dit en dag för tidigt och är kvar ett par dagar efter då maten ska användas sedan tänkte jag ta med mig lite förstärkningsmat då jag tänkte pinna på lite fortare & då går det åt lite mer energi.

Min Leatherman skulle säkert kunna byta ut mot en lite lättare kniv, jag ska kolla runt lite.

Det viktigaste för mig är inte att det ska vara ultralätt utan jag försöker hitta en bra balans mellan kvalite, funktion, vikt, pris & bekvämlighet för mig.

Jag vill inte ha med flera prylar som används till samma saker,
Utan en enkel praktisk packning med funktionella plagg och prylar som inte väger alltför mycket.

Inget jag har glömt bort?

MVH
krister
[Ändrat av kim1 2005-06-20 kl 12:33]
 
Här har du 950 gram att spara

Spännande!
Jag skulle göra följande snabba anpassningar som inte kostar:

• Skippa eller ta bara en fjärdedel av handduken. (-150 g)
• Skippa en underställströja. En räcker. Skölj upp den på kvällen om det behövs - då kan du sitta i fleece. (-200 g)
• Skippa mjukskaljackan. Du har en regnjacka som andas nästan lika bra, och när du rör på dig räcker underställströjan. (-600 g)

Och en anpassning som kostar:
• Dina skor väger nästan 2 kilo. Värt att fundera på om du behöver stridsvagnskängor när du ska flyga fram över fjället. (Jag vet att nya skor kostar skjortan, men det tål att tänkas på). (-800 g).

Sen väger såklart min rygga två kilo mindre än din, trots samma storlek, men det tjatas det ju om till förbannelse i andra trådar :D

LYCKA TILL!

PS. Får man fråga varför i hela fulla friden du har med dig konstgjort sötningsmedel?
[Ändrat av Nordesjö 2005-06-20 kl 13:09]
 
Re: Här har du 950 gram att spara

Nordesjö; sa:
Spännande!
Jag skulle göra följande snabba anpassningar som inte kostar:

• Skippa eller ta bara en fjärdedel av handduken. (-150 g)
• Skippa en underställströja. En räcker. Skölj upp den på kvällen om det behövs - då kan du sitta i fleece. (-200 g)
• Skippa mjukskaljackan. Du har en regnjacka som andas nästan lika bra, och när du rör på dig räcker underställströjan. (-600 g)

Och en anpassning som kostar:
• Dina skor väger nästan 2 kilo. Värt att fundera på om du behöver stridsvagnskängor när du ska flyga fram över fjället. (Jag vet att nya skor kostar skjortan, men det tål att tänkas på). (-800 g).

Sen väger såklart min rygga två kilo mindre än din, trots samma storlek, men det tjatas det ju om till förbannelse i andra trådar :D

LYCKA TILL!

PS. Får man fråga varför i hela fulla friden du har med dig konstgjort sötningsmedel?
[Ändrat av Nordesjö 2005-06-20 kl 13:09]

Vad ska jag ersätta handduken med?
När man tvättat sig eller svettar mycket bör man torka sig 150g är inte det lätt för en handduk?

Eftersom jag svettas när jag går så är det skönt att ha en extra tröja att byta med när den andra hänger utanpå ryggan och torkar.

Softcell jackan kan vara överflödig det stämmer.
Någon mer som tycker den är överflödig?

Mina skor märker jag inte att jag har på mig ibland sitter perfekt och är såå sköna omöjliga att byta ut.

Jag tänkte strippa ryggan lite med att ta bort sidoväskorna och topplocket på så sätt blir den lite lättare.

Konstgjort sötningsmedel är till kaffet som jag annars har socker i, det tar mindre plats väger "ingenting".

Ännu en gång det ultralätta är inte målet utan en bra harmoni och balans mellan vikt och bekvämligheten.

MVH
krister
 
Dumpa softshelljackan, den är bara ett bekvämlighetsplagg. Håller med om att sköna skor kan vara svåra att byta bort, samma som med ryggsäcken; man har inte råd att uppdatera de dyraste delarna av sin utrustning bara för att kapa gram. Kom dock ihåg detta den dag du vinner på lotto!
150g handduk är lite, men min Wettextrasa på 10g är mindre...
 
10g

Strykarräven; sa:
150g handduk är lite, men min Wettextrasa på 10g är mindre...

10g mindre, min handduk är 80 x 120 cm det är värt de där extra 10g
..........Om man vann på lotto ja då ja...........

Tack för all hjälp.
MVH
krister
 
Haha, så här i retrospekt så ser jag att jag skriver som en alkis: Vad jag menade om Wettextrasan är att det kan kännas löjligt att minska 140g på en pryl, men om samma filosofi får råda när man kollar upp alla sina prylar så blir det snabbt några kilo mindre att bära.
Komfortminskning är ofta regeln men inte alltid given: Se själv på din Haglöfs LIM jämfört med en GTX-jacka; lättare, smidigare, mer lättpackad, billigare.

För mig är det helt onödigt med en hel, stor, fin handduk ute när man kan ha en liten trasa. Dessutom binder trasan totalt mindre vatten än din handduk och är således lättare även om den inte är 100% torr.
 
lagom lätt?

Håller med krister på punkten att

> "Ännu en gång det ultralätta är inte målet utan en
> bra harmoni och balans mellan vikt och
> bekvämligheten."

Tror att många är egentligen är intresserade av att spara vikt, för ingen vill väl släpa runt på något som är för tungt. Hemligheten måste vara det nya typiskt svenska uttrycket "lagom lätt", där man spar på det man vill spara på. :)

(iofs så är ju många bakåtsträvare och vill bära tungt)

/m
 
Hmm?

Strykarräven; sa:
Komfortminskning är ofta regeln men inte alltid given: Se själv på din Haglöfs LIM jämfört med en GTX-jacka; lättare, smidigare, mer lättpackad, billigare.

Nu fattar jag inte
Mina haglöfs LIM är mina regnbyxor
Ultralätt skalbyxa i Gore-Tex® Paclite® som ingår i Haglöfs minimalistiska LIM-program (Less Is More). Avskalad på allt onödigt och utan ett grams övervikt. Justerbara, elastiska benslut. Vattenresistenta blixtlås i bensidor för ventilation och enkel på- och avtagning. Flyttade sömmar på benens insidor för att minimera slitage. Vikt ca 290 gram i storlek L.

http://www.haglofs.se/bild_p/710800pb.jpg

Sen är min jacka följande.
Lätt skaljacka med stor rörlighet. Huvudmaterialet är en lätt 3-lagers Gore-Tex®XCR med förstärkningar i en något kraftigare kvalitet. Skärningen tillåter obegränsade armar-uppåt-sträck utan att jackan hasar upp i midjan. Laminerade fickor, avslut och ärmavslut. Gore-Tex® microtejp. Stretchinlägg i rygg. Förböjda ärmar. Längre bakstycke. Laminerad ärmhålsventilation med blixtlås. Laminerad midjejustering. Laminerade napoleonfickor. Laminerad ärmficka. Trevägsjusterad, hjälmanpassad huva. Enhandsjusterat avslut.
Vikt ca:700g

http://www.haglofs.se/bild_p/710410pb.jpg

MVH
krister
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Sarvi Packlista från 1957 Fjällvandring 35
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
salgo60 Video packlista Fjällvandring 0
filip_alderin.se Packlista Fjällvandring 70
zzeezz Classic packlista Fjällvandring 19
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
tahoma Finslipa packlista Fjällvandring 67
Jonik Packlista stugtur Fjällvandring 19
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt packlista för långtur Fjällvandring 57
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
Packlista Fjällvandring 0
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.