SE HIT Fjällräven Classic 2013

Vilket spännande arrangemang och vad trevligt det skulle vara att få vara med. Om det nu var möjligt.

Till min besvikelse så är alla biljetter slutsålda och efterfrågan på biljetter är lika eftertraktade som vatten för en fisk. Men så slog det mig. Kan man inte vandra som ordinarie vandrare. Alltså bortsett från eventet utan man går leden själv? Någon som gjort detta och vill dela med sig om lite tips?

För övrigt skulle jag kunna betala en rejäl slant för ett par biljetter.


Vänligen, Stugman
 
visst kan du gå sträckan själv!

Jag gick den biten av Kungsleden förra sommaren/hösten. Har skrivit en artikel om det som finns atthitta på min sida.

Mvh Annika
 
Men så slog det mig. Kan man inte vandra som ordinarie vandrare. Alltså bortsett från eventet utan man går leden själv? Någon som gjort detta och vill dela med sig om lite tips?

Vänligen, Stugman

Det går alldeles utmärkt att gå leden själv, som jag tror flertalet här på forumet gjort en eller flera gånger då det är en av de mest klassiska sträckorna i svenska fjällen. Kanske lite för överbefolkad dock under högsäsong, men det går att lösa genom att göra avstickare från själva Kungsleden:)

Om du tänkte dig att som vandrare hänga med i FJ Classic strömmen skulle jag råda dig att undvika detta, förutsatt att du inte gillar trängseln, surret av helikoptrar, brist på tältplatser etc. Alla datum utom de som FJ Classic körs är att föredra för att vandra Kungsleden;)

Senast jag gick leden (från norr som jag föredrar) med min dotter 2010, var vi ganska angelägna att hinna fram och få tag i en tältplats en bit från Kebnekaise fjällstation innan alla tusentals vandrare släpptes på från Nikkaloukta. Dagen efter vilade vi oss och tittade på spektaklet och alla som stressade upp mot Abisko på kortast möjliga tid efter medaljer. Dagen efter när nästa startgrupp passerade tog vi västra leden upp på Kebnekaise långt bort från allting:)
 
Det finns massor med biljetter

Det är bara att kolla in Fjällrävens forum. Om du inte hittar någon nu, så ta det lugnt, det kommer under sommaren när många upptäcker att de inte kan gå.

//mjensen
 
Fortsätter tipsa om Fjällrävens forum!

Jag ska gå och har startgrupp 1. Aldrig gjort det tidigare så har någon tips och råd så diskuterar jag jättegärna!


Alex
 
Biljett

Jag har en biljett att sälja, om någon är intresserad. Lite sent nu, tråden är ju ganska gammal. Men, det skadar inte att försöka.

Har en biljett till startgrupp 4 (går ut kl 09:00 på lördagen, näst bästa startgruppen efter grupp 1 om ni frågar mig).

1000 kr.
 
Om du tänkte dig att som vandrare hänga med i FJ Classic strömmen skulle jag råda dig att undvika detta, förutsatt att du inte gillar trängseln, surret av helikoptrar, brist på tältplatser etc. Alla datum utom de som FJ Classic körs är att föredra för att vandra Kungsleden;)

Senast jag gick leden (från norr som jag föredrar) med min dotter 2010, var vi ganska angelägna att hinna fram och få tag i en tältplats en bit från Kebnekaise fjällstation innan alla tusentals vandrare släpptes på från Nikkaloukta. Dagen efter vilade vi oss och tittade på spektaklet och alla som stressade upp mot Abisko på kortast möjliga tid efter medaljer. Dagen efter när nästa startgrupp passerade tog vi västra leden upp på Kebnekaise långt bort från allting:)

Spektakel? Du får ursäkta men jag tycker mig märka denna negativa attityd mot FC mer och mer här i forumet, vilket är trist. Är även orsaken till att jag har hållt mig borta från utsidan.se ett bra tag. Så illa är det väl ändå inte? Det är ju inte så att det kommer tusentals vandrare samtidigt och slår upp sina tält vid Keb eller att man riskerar att bli nertrampad?

Har själv gått FC tre gånger och det enda stället där det är trängsel är precis efter starten vid Nikkaluokta. Men fältet dras snabbt ut och redan efter c:a 30 min går man nästan helt ensam utan att se till några andra deltagare. Lustigt, av alla negativa kommentarer jag har fått så har dessa kommit i trakterna kring Keb. Kommentarer som "titta. där kommer en som har bråttom", "undan, nu kommer horden" o.s.v. Förra året så hälsade jag glatt på ett mötande medelålders par strax innan Keb, som svarade "dra åt helvete din FC-jävel!". Tack så mycket! :)

Längs resten av leden mot Abisko har jag dock aldrig stött på några otrevliga människor. Tvärtom! Har stannat och pratat med många fantastiskt trevliga (icke FC)-vandrare. Det är just kring Keb som folk verkar vara mer negativa till FC. Och många av dessa bär svindyra märkeskläder och ser inte ut att ha rört sig max 100 meter från fjällstationen. Ska man behöva skämmas för att man deltar i och gillar evenemanget FC?

BTW, en fråga till trådstartaren: Fick du tag på någon startplats?
 
Jag ska upp 12 aug och hade tänkt gå nikka- vakkotavare. är det masstart på FC den 9:e aug?
vad jag undrar är om det kommer vara ett fält som startar den 12:e aug? Bör kanske tillägas att jag inte har emot andra vandrare, vill bara veta vad som gäller.
 
Jag ska upp 12 aug och hade tänkt gå nikka- vakkotavare. är det masstart på FC den 9:e aug?
vad jag undrar är om det kommer vara ett fält som startar den 12:e aug? Bör kanske tillägas att jag inte har emot andra vandrare, vill bara veta vad som gäller.

Folk startar i olika grupper á runt 3-400 pers/grupp.

Startgrupp 1: 9/8 09.00
Startgrupp 2: 9/8 13.00
Startgrupp 3: 9/8 16.00
Startgrupp 4: 10/8 09.00
Startgrupp 5: 10/8 13.00
Startgrupp 6: 10/8 16.00
Startgrupp 7: 11/8 09.00
Startgrupp 8: 11/8 13.00

Mer info, http://www.fjallraven.se/friluftsliv/fjallraven-classic/

För övrigt håller jag fullständigt med Peter S. Fjällräven Classic har tyvärr sämre rykte om sig än vad det förtjänar. Ett perfekt instegsalternativ till fjällen för folk som känner sig lite osäkra och tidigare inte vågat ge sig ut. All heder till Fjällräven för detta supertrevliga event!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
flunkan Vet någon 2:a handsvärde på fjällräven Akka 3 (-97)? Fjällvandring 0
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.