Titan

Brune; sa:
Riktiga kockar använder gjutjärnspannor.

Parodi på en TV-reklam snutt där världens f.d starkaste man tycker att ”riktiga grabbar använder” något som jag inte kom ihåg vad det var, men det var inte titankastruller. Så reklamen gick inte riktigt hem.

Babyliss hårtrimmer av alla grejer. Kommer ihåg den eftersom reklamfilmen var så amatörmässigt producerad.
Är den då en bra reklamfilm? Min medvetenhet om varumärket ju har stärkts.

Riktiga kockar använder förresten visst titankastruller ...till fjälls om de är UL-prylbögar.
 
Mer titantrådar...

Diskussioner om titan kan vi inte få för många av! Dock påminner denna väldigt mycket om en från tidigare i våras... Läsvärt!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36781


JonathanW; sa:
Självklart är det så. Vilka gourmet-kockar använder inte titankastruller i sina kök?

Detta skriver Nordesjö om titanförekommsten i stekpannor för hemmabruk i tråden ovan:

"Bara som beståndsdel i PTFE-ytbeläggningen, för att "trimma" den så att den inte slits lika snabbt. Själva pannan brukar vara aluminium eller stål."

/A

[Ändrat av ala 2006-05-30 kl 23:16]
 
bränner fast i början

Jag har en Trangia titankastrull. När den var ny försökte jag laga mat i den. Det slutade alltid med bränd mat. De senaste sju åren har jag bara kokat vatten i den, men nu har jag börjat laga mat i den igen och vips så bränner det inte fast längre. Det går t.o.m. att koka gröt utan att den bränner fast. Det var helt otänkbart när kastrullen var ny.

Jag kände i botten av kastrullen att den är hal medan sidorna är sträva. Min slutsats är att kastrullen måste köras in innan det går att laga mat i den utan att t.o.m. tevattnet bränner fast.

Min kastrull har slagit sig och blivit blå i botten, men nu går det laga mat i den och den väger hälften av vad en aluminiumkastrull gör.

Tillsammans med Pocket Rocket och aluminiumfolie som lock och vindskydd är hela köksutrustningen lättare än min gamla kastrull ...
[Ändrat av v-tuna 2006-12-14 kl 20:25]
 
Re: bränner fast i början

v-tuna; sa:
Jag kände i botten av kastrullen att den är hal medan sidorna är sträva. Min slutsats är att kastrullen måste köras in innan det går att laga mat i den utan att t.o.m. tevattnet bränner fast.

Titan är som nämnts ett speciellt material. Det har en extrem förmåga att suga i sig ämnen från omgivningen, redan vid 600 grader börjar den mumsa i sig molekyler från atmosfären. Metallen är även biokompatibel, något ingen annan metall är. Det verkar logiskt att en titangryta skulle bete sig så som du beskriver, även om jag inte har läst några ingående vetenskapliga studier.
 
Re: Re: bränner fast i början

bananmannen; sa:
v-tuna; sa:
Jag kände i botten av kastrullen att den är hal medan sidorna är sträva. Min slutsats är att kastrullen måste köras in innan det går att laga mat i den utan att t.o.m. tevattnet bränner fast.

Titan är som nämnts ett speciellt material. Det har en extrem förmåga att suga i sig ämnen från omgivningen, redan vid 600 grader börjar den mumsa i sig molekyler från atmosfären. Metallen är även biokompatibel, något ingen annan metall är. Det verkar logiskt att en titangryta skulle bete sig så som du beskriver, även om jag inte har läst några ingående vetenskapliga studier.
Det är nog knappast någon utanför den innersta kretsen hos Traniga som vet om det är ren titan (100 %) i en Traniga kastrull.

En av kemins grunder är att kemiska föreningar / legeringar har andra egenskaper än de ingående grundämnena. Sedan kan man säkert få andra egenskaper med värmebehandling och/eller djupkylning.

Finns det någon metallurg eller någon annan som vet något ”knep” att ”åldra” en titankastrull så att den snabbare blir ”hal” som Johan Arvidsson beskriver?

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Har hört många som klagar på att det skulle vara svårt att laga mat i titankastruller men själv hade jag inga som helst problem vare sig med gröt eller pastasås.

Så då slås jag av tanken att mina kastruller var gamla vid köpet och borde kunna reklameras.
 
Strykarräven; sa:
På Globetrotter.de ser man även att viktbesparingen är (håll i er nu!) 32 gram för en 1,5-liters gryta mellan titan och aluminium. Undrar hur många gram man sparar genom att klippa håret innan vandringen?

Lägg pengarna på nåt roligare är mitt tips.

Glöm inte peta öronen och naglarna samt klippa de senare...
 
avslutad210712; sa:
Har hört många som klagar på att det skulle vara svårt att laga mat i titankastruller men själv hade jag inga som helst problem vare sig med gröt eller pastasås.

Så då slås jag av tanken att mina kastruller var gamla vid köpet och borde kunna reklameras.

Det är så avunden låte avslutad210712...vi vet att det går om man gör lite stuvad mat och rör...

Go tur
 
Snabbåldring

av titankastruller kanske kan vara bra. Jag har också en Trangia titankastrull som jag betraktat som ett av mina sämre köp då den varit hopplös att använda till annat är vattenkok pga vidbränning.

Alukastruller oxiderar snabbt vid tillagning av lutfisk.

Kan man använda samma metod med en titankastrull?

Thure
 
Jag har en kastrull av titan för vattenuppkok och en duosal kastrull för att "laga" mat i. För mig är det till 80% lyckad kombination. För att få en 100% lyckad kombination skulle titankastrullen behöva bytas ut mot en till duosal kastrull.

Titan suger blöt hund och överdrivet UL-tänk likaså.
:)

Sitt i vinterkylan och "småvärm" maten i 30 minuter ni som vill köra titan. Själv har jag lagat, ätit, diskat, smält snö och ligger redan i sovsäcken med några små zzz z ovan huvudet då.

Min slutsats är, titan är för hårda multisportare som är ute flera dygn. De behöver UL-saker. Vi vanliga dödliga kan gott sluta fåna oss och använda bra kök. Om ni inte orkar bära de extra grammen kan ni lika gärna vara hemma framför tv, så slipper vi andra ta hand om okunnigt och OTRÄNAT folk på fjället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.