Tips vandringsskor/känga

Jag ska vandra Abisko-Nikkaloukta i sommar med tält och ryggsäck, ca 12 kg.
Har tidigare vandrat i mina Meindel Island och de har fungerat men de är tunga.
Min fråga är. Funkar det med medelhöga lättviktskängor typ Salomon x ultra 360 edge mid Gore-Tex , eller Haglöfs LIM.
Det jag är orolig för är om de är för ”mjuka” för vandring med ganska mycket packning i en vecka. Bör jag köra på en kraftigare vandringskänga?

En gång i tiden vandrade jag i terränglöpningsskor med tung packning. Det fungerade utmärkt för mig. 12 kg är ganska lätt packning tycker jag. Jag tror inte att det några problem alls för dig med lättviktskängor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Stökiga låglandsleder som t ex stökig terräng runt stockholm har nog lika mycket sten som Abisko-Nikka så det som funkar hemma kommer att fungera där.

Vad man kan fundera på är ju lera och de bäckar som ska korsas, om vill ha möjlighet till att klara mer lera och ev slippa ta av kängorna vid vad.

Väldigt många långvandrare använder numera trailrunningskor i fjällen. Fötterna blir blöta av och till, men om man smörjer in fötterna med fet kräm på kvällarna mår de bra (för de flesta). Det är naturligtvis bra att träna upp fötterna på steniga stigar hemmavid innan man ger sig iväg.

Väldigt många långvandrare använder numera trailrunningskor i fjällen. Fötterna blir blöta av och till, men om man smörjer in fötterna med fet kräm på kvällarna mår de bra (för de flesta). Det är naturligtvis bra att träna upp fötterna på steniga stigar hemmavid innan man ger sig iväg.
Visst är det så. Sedan finns det naturligtvis en del vandrare som väldigt bestämt hävdar att man ABSOLUT INTE kan vandra i fjällen i trailrunners. Bl a hävdas det att det är lättare att stuka fotlederna. Jag vet inte vad vetenskapen säger om det, men det är i alla fall inget som hände mig på den tiden jag vandrade i trailrunners.

Själv upplever jag risken för vrickning, feltramp, trötta fotvalv etc som betydligt större i höga styva kängor än i mjuka lätta skodon som inte förstör min "markkontakt". Jag väger i o f s ca 55 kg och bär sällan på mer än 10 kg, men som småbarnsmamma och klättrare har jag även behövt bära på mer än det dubbla, och inte märkt något behov av mer "stöd" då heller. Men jag har hyfsad starka vrister och försöker hålla balanssinnet vid liv även till vardags.

Så det här beror helt på personliga förutsättningar. Vi är ju gjorda för att gå barfota, men har du hittills alltid vandrat i uppbyggda, höga och styva kängor, och inte heller gör något annat som ger lite vriststyrka och proprioception (kan vara allt från dans till terränglöpning), så stick inte iväg till fjällen direkt utan att ha testat/tränat lite före. När du väl tränat upp dig vill du nog aldrig gå tillbaka till tunga stela kängor.

Men det finns ett problem till med trailrunners: blöta fötter. Många fixar det galant, men själv är jag alldeles för frusen för att långvandra med blöta fötter i kalla fjäll, fast jag helst skulle vandra i barfotaskor. Har testat massor med tips och tricks, vattentäta strumpor etc, men fått ge upp. Så även här får du testa dig fram.

Själv kompromissar jag med:
  • i mer alpina berg: lätta approach-mids med goretex (vid behov kompletterade med gaiters). Också för att jag behöver skor med "klätterzon" under tårna, och som går ihop med stegjärn.
  • på en höstlig tältvandring i fjällen: lätta helt ofodrade skalkängor med tunn odämpad sula (uråldriga flerfaldigt omsuade Jämtkängor, moderna Lundhagare är tyvärr tyngre och stelare så kolla på loppis).
På en blöt tältvandring hinner fodrade skor aldrig någonsin bli torra, medan skalkängorna knappt absorberar knappt något vatten. Bara att byta innersula och strumpor i värsta fall. Jag vadar t o m oftast i dem + regnbyxor, med benslut hårt åtdragna med rem kring kängskaften.

Men jag har som sagt inte kängorna för "stabilitetens" skull; de är hel mjuka i skaften och böjliga i den tunna sulan.
Mina skalkängor väger ca 550 g/styck, och approachskorna 370 g/styck.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips