Tips på vandringsleder

Hej!

Är ute efter en fin och ganska krävande vandringsled där man kommer högt ovanför trädgränsen o slipper vandra bland sly o mygg. Var vid Mavas, arjeplogområdet, förra året. Ni som varit där, det är inte den här typen av vandring jag är ute efter. Aningen flackt och alldeles för mycket sly o mygg.

Gick en tur mot Nasa silvergruva, arjeplogområdet, som var kanonfin. Kanske inte den mest krävande, men det kändes som man kom ganska högt upp och slapp på så sätt flugor o annat skit.

Någon som har några tips på leder? Och eventuellt hur man tar sig dit på ett smidigt sätt, är skåning och har en bra bit att ta mig.. Flyger till Sthlm och tar mig därifrån med tåg.

Vandringsleder är sällan mycket krävande, men man kan ju göra dom krävande genom att öka på dagsetapperna.

Riksgränsen - Unna Allakas - Nallo - Trepass-leden - Tarfala - Kaskavagge - Vistasvagge - Mårmastugan - Abisko
Det kan väl bli krävande.

Sarek är också en möjlighet.

/Ulf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Å gå i fjellene uten å treffe på mygg og knott tror jeg blir vanskelig. Men så lenge man holder seg over tregrensen er i alle fall problemet mindre. De holder seg da langs bakken for det er oftest et vinddrag i luften.

Jeg skal selv på en liten sving rundt Sulitjelma-fjellene som starter om noen timer (når jeg er ferdig med nattevakta). Går da fra Sulis til Sorjus - Staddajokk -Pieskehaure og tilbake til Sulis. Jeg skal bruke telt, og regner ca 4 dager på turen. Hvis du vil kan jeg rapportere hvordan myggsituasjonen var, men slikt forandrer seg svært fort. Det kan være både mye verre og mye bedre i uken etter. Varme og regn øker myggplagen, tørrvær og kulde minsker den. Det spørs hvordan været blir fremover.

Det här är förstås ett möte för låglandsvandring, men iallafall. Många områden i de sydnorska fjällen är tämligen förskonade från mygg; där dessa odjur finns är problemet inte värre än det kan vara i Sydsverige vissa tider på sommaren. Det här är mina erfarenheter från slutet av juli-
första hälften av augusti.

Jotunheimen (sex besök): myggfritt, utom en enda gång vid mynningen av Koldedalen.
Breheimen (ett besök): myggfritt.
Dovrefjell (tre besök): lite mygg vid Håkodalstela och nära Reinsvassbu
Skarvheimen (tre besök): lite mygg vid Finse.
Trollheimen (två besök): lite mygg vid Trollheimshytta (som kan och bör undvikas) och Tovatnas
södra ände.
Rondane: myggfritt.
Tafjordfjella, Reinheimen (två besök var): myggfritt

I de nordliga fjällen har jag varit en enda gång, Saltfjellet-Sulis-Arjeplogsfjällen, och där hängde myggen ibland i klasar kring näsan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips