Tips längs Bruksleden och i Malingsbo

Hej!

I mitten av maj kommer jag och en kompis vandra Bruksleden till Malingsbo och sedan fortsätta mot Smedjebacken/Ludvika där vi avslutar och tar ett tåg hem.
Enkelt räknat från etapp-informationen och lantmäteriet blir det runt 140km.

Vi planerar att vara ute från den 8/5 till den 17/5 (fredag till nästkommande söndag), så vi har rätt bra marginaler då det verkar vara ganska lättvandrat.

Rutten vi har tänkt är den närmsta:

Etapp 1b Skälby – Skålbystugan 15,5km
Etapp 2 Skålbystugan - Toftsjön 9,5 km
Etapp 8 Långsjön – Ramnäs, via Surahammar 13,5 km
Etapp 9 Ramnäs – Stora Acktjärn 8 km
Etapp 10 Stora Acktjärn – Stenbjörnskojan 8,5 km
Etapp 17 Bockhammar – Borntorpet 7,5 km
Etapp 18 Borntorpet – Kolpen 8 km
Etapp 19 Kolpen – Örtjärnen 12 km
Etapp 20 Harplekartorp – Örtjärnen 7 km
Etapp 21 Örtjärnen – Malingsbo 14,5 km

Sedan eventuellt paddla kanot en bit upp från Malingsbo eller Kloten och går vidare sista biten.

Då vi har rätt många dagar på oss så tänkte vi ta lite avstickare för sevärdheter, foto eller bara stanna en dag och fiska.

Ni som vandrat Bruksleden eller delar av den, skulle ni ta någon annan rutt till Malingsbo?

Vi tar med en SteriPen, så vatten borde väl inte vara något problem alls?

Har ni några tips på avstickare? (te.x. ruiner eller lappugglor i Slagårda etc)

Tips på bra fiskesjöar?

Tack!

Med vänliga hälsningar,
Niclas
 
Ni går över Skinnskatteberg. Det är längre än att vika av norrut efter Trummelsberg. Det syns bara inte på etappbeskrivningarna.

Ni kan inte paddla från Malingsbo, för mycket fors uppströms för att ni ska kunna komma mot Ludvika. Kloten är bättre i det avseendet, ring och kolla om de kan hämta upp kanoterna i Nyfors, den gamla lanthandeln brukar kunna användas som upptagningsställe. Fast jag vet inte hur det är med det numera. Sonen där tog ju över huset som privat bostad.

Ska ni verkligen vara ute i 10 dagar? När jag gick Skerike-Kopparbo tog det tre dagar. Nu skyndade jag rätt ordentligt, men fyra-fem dagar för den sträckan är bekväm takt imho. Men ni verkar ju vilja stanna då och då, så det blir nog bra.

Jag vet att leden i Malingsbotrakten var ett jäkla plockepinn för ett tag sen, helt omöjligt att ta sig fram. Men nu är det nog uppröjt.

Vatten är bara problem mellan Skälby och Toftsjön. Se till att ha åtminstone 1,5 liter med er på den sträckan. Annars är det luuuuugnt. Steripen låter overkill, de flesta sjöar ligger långt från brukad mark, men better safe than sorry, right?

Jag tycker att Gröna kartan är bättre än ledens kartor. Jag har gått fel några nätter (svårt att se ledmarkeringarna med dålig ficklampa vid 02:00) då vissa vägar som inte ser ut att korsa leden på etappkartorna faktiskt gör det.

Trummelsberg är min favorit på leden. Riktigt häftiga ruiner. Se till att övernatta vid St Trehörningen om ni ändrar er och följer mitt ruttförslag om att svänga norrut vid Trummelsberg. Bättre raststuga finns inte söder om Dalälven!
 
Tack för ett mycket utförligt svar aronwidforss!

Anledningen till att vi tänkte gå via Skinnskatteberg är för att vi tänkte skicka dit lite mat med Poste restante och köpa med några öl. :) Så kommer eventuellt min sambo att åka dit och följa med den sista biten.

Vi kommer från området runt Ludvika/Smedjebacken, så om kommer vi fram för tidigt så hälsar vi på släkt och vänner eller stannar i Malingsbo-Kloten och fiskar.

Men detta gör ju även att vi kan ta en tur runt Trummelsberg/St Trehörningen på etapp 12 och sedan vända tillbaka på etapp 13 eller vise versa, för att sedan gå ner mot Skinnskatteberg utan att behöva gå på samma led.
Så om vi övernattar vid St Trehörningen så hinner vi lagom komma till Skinnskatteberg innan allt stänger, samt ta oss iväg en bit till på vägen efteråt.
Då var det spikat. :)

Vi har tänkt att tälta, men man kan övernatta i vindskydden på alla etappmål antar jag?
Steripen får följa med, 180g / 2 kan det vara värt för att slippa eventuella magproblem. Så har vi även Utekartan som täcker alla områden bra.

Angående paddlingen så var det mest för att göra något annat en dag, så ser man ut att komma ungefär lika långt norrut i både Malingsbosjön - Källsjön som Kloten - Nyfors, upphämtning gick att ordna. Ett företag rekommenderade Kloten-Nyfors då det var vildare, vackrare och smalare.
Det blir även en extra mil att gå dit för att dra ut på det hela. :)
 
Jag har inte gått bortåt Skinnskatteberg, så där kan jag inte gå i god för stugorna och vindskydden, men i övrigt ser det fint ut. I vintras hade jag dock en 25 år gammal karta som visade ett vindskydd vid Stora Acktjärn som jag tänkte sova i. Men tji fick jag, det blev helt enkelt att slå upp tältet den kvällen.

Det finns bara två stugor jag har att anmärka på, Lindbostugan och Rövallskojan, och där enbart på att kaminerna i dessa krånglar. Nu senast såg jag dock att de hade ställt dit någon slags fotogenvärmare i Rövallskojan. Men åh, dessa mina rökiga nyårsaftnar <3

Nu ska ju ni inte förbi någon av dessa stugor (fast faktiskt är det så att det är närmare att gå via Rövallskojan {trots vad som står på etappbeskrivningarna, men det har att göra med hur etapperna är gjorda}, men då missar ni fina lunchplatsen på Stingsberget), så det bör ju inte bli några problem.

När ni kommer till Stenbjörnskojan, kom ihåg att huset ni ser först inte är själva kojan. Nu har jag inte haft för intention att övernatta där någon gång, men jag och mitt dåliga minne har ätit lunch på jordgolvet i vedförrådet flera gånger för att sedan gå runt knuten och upptäcka den mysiga stugan. Man blir rätt sur på sig själv tredje gången det händer. Den stugan har för övrigt ingen kamin.

Vad gäller Trummelsberg ligger vindskyddet en bit från leden, men det är skyltat och ganska lätt att hitta. Plus att ni får se mer av bruket eller vad sjutton det är som har legat där. Sjukt häftigt är det iallafall.

Tänk bara på att inte alla etappmål har vindskydd.

Ett litet vattentips är att tappa från kranen på kyrkogården i Ramnäs. ;)

Det är rätt mycket hygge och ungskog i Västerås kommun, men håll ut så kommer ni att belönas. Det låter som att ni kommer att få en toppentur!

EDIT: Jag avundas erat sätt att kunna ta det lugnt. När jag går med andra brukar det gå att bara stanna en dag, men oftast går jag själv, och då förvandlas jag till något slags prestationsfreak. Jag längtar efter att någon dag bara kunna tänka att här stannar jag idag.
 
Senast ändrad:
Jag gick sträckan Surahammar-Västerås för ganska precis ett år sen, som aronwidforss påpekar är det hyggen och ungskog i Västerås kommun, denna sträcka är inte allt för kul. Ganska jobbig att gå och lite svårt att se leden. Det kanske kan vara bättre att utgå från Skultuna? Jag har inte gått denna sträcka själv, men den kanske är bättre?
 
Jag gick sträckan Surahammar-Västerås för ganska precis ett år sen, som aronwidforss påpekar är det hyggen och ungskog i Västerås kommun, denna sträcka är inte allt för kul. Ganska jobbig att gå och lite svårt att se leden. Det kanske kan vara bättre att utgå från Skultuna? Jag har inte gått denna sträcka själv, men den kanske är bättre?


Nu när jag tänker efter har de faktiskt också just avverkat direkt efter Rövallskojan. Men jag tror att det bara handlar om några hundra meter så länge man kör den västra etappen över Stingsberget. Om man utgår från kojan blir det dock typ en kilometer hygge där.
 
Äntligen fattar jag hur folk här på forat kan snacka sig varma om nån random led i västöstra Ångermanland med ett dåligt vindskydd på kilometer 47. Jag har liksom aldrig haft nån som har velat veta nåt om "min" led. :p
 
I Skinnsberg finns det numera ett Systembolag och flera pizzerior. Skoj att se fler som går Bruksleden, jag brukar vara ganska ensam när jag går den.
 
Tack för all info!

Det verkar ju gå bussar en gång i timmen tills sent på kvällen till Skultuna, så om det är finare den vägen så kan vi ju lika gärna börja där.
Skriver ner alla tips och tar med. :)
 
Hallou,

Det blev ändrade planer då jag råkade bli förkyld, så jag började lite hostig och snorig med resten av gänget vid Skinnskatteberg i onsdagskväll.
Vi gick till Harplekartorp och följde sedan Hedströmmen till Kloten där vi tänkte paddla upp för Långvattnet.

Jag ser nu att delen vi gick måste ha varit en äldre del av Bruksleden då den inte är med bland etapperna, men är markerad som Bruksleden på kartan som jag har.
Vilket förklarar varför det var helt igenväxt och omarkerat vissa bitar... :-D
En hel och fin bro hade ramlat ner, men det gick att hasa sig ner över, men som varning till andra så ska man nog allt undvika denna del och gå till Malingsbo via Örntjärnen istället, så slipper man även gå så nära bilvägen.

Jag var lite orutinerad och glömde en gastub hemma, så den vi hade med tog lagom slut tills vi kom till Kloten och regn var på intåg, så vi skippade paddlingen och stannade i Kloten pga av dessa två faktorer. På kvällen upptäckte vi att det fanns en till kanotutyrning där de sålde gas, som Kloten Konferens "missade" att informera oss om när vi frågade om det fanns något annat i närheten...

Det är riktigt fint där ute, så det blir att återvända direkt till Kloten för att paddla redan nästa helg.

Både semesterdagarna och originalrutten finns kvar att gå, så vi får se om vi hinner med det under sommaren. :)
 
Men gött, det låter ju riktigt trevligt, trots de små missödena. Personligen tycker jag att det är det som är charmen med livet i allmänhet och friluftsditot i synnerhet; det blir aldrig som man planerat. :)

Tack för uppdatering om Hedströmmen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Scaramanga74 Tips mellansverige sökes Vandringsleder 7
lmlmlm Gotska Sandon tips Vandringsleder 5
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
maaacus Stavsjö - Katrineholm. Tips/Erfarenheter? Vandringsleder 3
Adelanteeee Tips om led för fjällvandring i mindre kalla ställen under vintertid Vandringsleder 10
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
stina_vandraren Tips /åsikter om planerad rutt Vandringsleder 0
Kaneback84 Tips och tricks inför Vasaloppsleden Vandringsleder 3
swedish_supertramp tips flerdagars hike med lagom distans ifrån norrköping? Vandringsleder 7
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
joelandersson92 Flerdagars vandring i Skåne? Tips? Vandringsleder 7
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
danishen Tips om dagsvandringar i Sthlm Vandringsleder 3
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
easker Upplandsleden i vår! Tips? Vandringsleder 1
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Elvah Höstvandring i Sthlms skärgård: tips? Vandringsleder 6
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.