Flerdagars vandring i Skåne? Tips?

Hallais alla outsiders! ;)

Jag och några vänner är sugna på att gå en flerdagars vandring (två-tre dagar) och undrar om ni här på forumet har några bra förslag? Vi tänkte bara gå i lugnt tempo och avverka 10-15km/dag sen slå läger med våra tält. Medelsvårighet.

Gärna något med mycket skog då det känns lite blåsigt och kallt att vandra längs kusten just nu.

Tacksam för svar och tips.

Mvh,
Joel Andersson

Ås-till-ås-ledeen

Jag har inte gått alla leder inom Skåneleden men en av de bästa i min mening är Ås-till-ås-leden. Den startar i Åstorp som man når med tåg från t.ex. Helsingborg. Den har varierande och väldigt fin natur, imponerande utsikt på sina ställen, och djup skog på andra. Det finns några bra leder längs kusten också, men i Ås-till-ås-leden är man närmast naturen.

Oskar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inte gått alla leder inom Skåneleden men en av de bästa i min mening är Ås-till-ås-leden. Den startar i Åstorp som man når med tåg från t.ex. Helsingborg. Den har varierande och väldigt fin natur, imponerande utsikt på sina ställen, och djup skog på andra. Det finns några bra leder längs kusten också, men i Ås-till-ås-leden är man närmast naturen.

Oskar

Skåneleden över Söderåsen, mellan Åstorp och Röstånga kan starkt rekommenderas. Tar 2-3 dagar.

En annan del av Skåneleden som är fin är Österlencirkeln. 34 km. Jag har gått den på en dag, men två dagar torde vara att rekommendera.

http://www.skaneleden.se/leden/osterlencirkeln/

Skåneleden har även en rundvandring på Bjärehalvön. Båstad, Torekov och Hovs hallar är höjdpunkter. 52 km. 2-3 dagar.

http://www.skaneleden.se/leden/kustvandring-pa-bjarehalvon/

Senast ändrad:
Gå Skåneleden från någonstans Vittsjö till Lärkesholm utanför Örkelljunga. Mycket lövskog och sjöar.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Hej, det var trevliga tips här. Istället för att skapa ytterligare en tråd tänkte jag kan att mina undringar kunde falla under samma.

Om vi lägger på ett par dagar, upp till 7 dagar, för två relativt ovana vandrare. Vad rekommenderar ni för slut respektive start-position?
Vi har inte tillgång till bil. Så vi behöver ha tillgång till någon kollektiv trafik eller rimliga sträckar att ansluta/avsluta etapperna på.
Räknar med att gå runt 1-1,5 mil per dag beroende på svårighetsgrad.

Hej, det var trevliga tips här. Istället för att skapa ytterligare en tråd tänkte jag kan att mina undringar kunde falla under samma.

Om vi lägger på ett par dagar, upp till 7 dagar, för två relativt ovana vandrare. Vad rekommenderar ni för slut respektive start-position?
Vi har inte tillgång till bil. Så vi behöver ha tillgång till någon kollektiv trafik eller rimliga sträckar att ansluta/avsluta etapperna på.
Räknar med att gå runt 1-1,5 mil per dag beroende på svårighetsgrad.

Har aldrig gått så länge på Skåneleden, jag hade nog börjat i Åstorp på Ås-till-ås leden. Sen kan ni vandra så länge ni orkar. Eller så börjar ni Hjärnarp och följer kust-till-kustleden österut, mycket fin skog och någon liten höjd också -- vill ni ha ett mål att sikta på så sikta på Vittsjö -- beroende på takt kan det nog bli ca 7 dagar. Både Hjärnarp och Åstorp går det att åka kollektivt till. I Skåne är man sällan mer än max 10 km från en busshållplats så på så sätt kan ni anpassa sträckan.

Kolla upp sträckorna innan på http://www.skaneleden.se/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips