Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn.

Hej,

Vill göra en liten Weekendresa och vara ute och vandra några dagar med barnen, jag vill gärna få lite fjäll känsla. Men vi bor i sydligaste delen i Sverige så vi har en bit att köra upp i landet, så för att inte slösa bort allt för mycket tid i bilen.... Är det nån här som har tips på trevliga vandringsområden som ger lite "fjällkänsla" inte allt för långt upp i Sverige.
Jag har vandrat i Kebnekaise området tidigare, men resten av familjen har inte så stora erfarenheter av fjällvandring, enbart vandrings turer här hemma.
Jag vill helst att det ska vara ganska så tydliga leder att följa, då jag går själv med barnen 7 och 8 år (och våra två hundar.) Vi har tält med oss, men kan tycka det är skönt om det finns stugor i närheten att gå mellan, så vi kan tälta i närheten av en stuga.
Har tittat lite på vandring i Grövlelsjö/Rogenområdet är det vårt sydligaste fjällområde, eller finns det andra alternativ?

Tacksam för tips på några fina rundor.

/Frida
 
Har varit förbi Fulufjället ett par gånger när man har kommit norrifrån och alltid slagits av hur spännande området verkar vara. Njupeskär finns där och måste vara riktigt häftig i ett barns ögon. Göljån med stora träd i ett stort plockepinn måste trigga igång barnens fantasi. Detta efter regnkatastrofen 1997 då det kom närmare 400mm regn på några timmar . Det sägs att det var en upp till 10 meter hög störtflod som tog med sig allt i dess väg. 10000 m^3 träd ligger där och ruttnar till glädje för oss naturälskare eftersom det var ett Naturreservat vid tiden för katastrofen och Nationalpark sen 2002 och träden därmed olagliga att ta tillvara på. Det sägs även vara största naturkatastrofen på 10000 år i Sverige.
Har dock inte vandrat högre upp på fjället och det måste snarast in i vandringsschemat till kommande år. Har läst några vandringsskildringar och det verkar vara välordnat med vindskydd, tältplatser och fina stigar med tillhörande spänger. Ska även finnas röding i området. Vet dock själv att det kan vara ett moment för mycket för barnen med fiske. Ofta bättre att göra en renodlad fiskeresa där man övernattar vid fiskevattnet i ett par nätter och koncentrerar sig på fisket.
 
Sälen funkar för kortare turer men skall man gå lite längre så tycker jag andra ställen är bättre, vi har varit där ett par somrar och går man till "baksidan" av vilket fjäll som helst där så kommer man bort från de flesta människor och får uppleva naturens lugn, den riktiga fjällkänslan infinner sig dock inte på samma sätt som om man åker längre norrut.

Fulufjället är fint, Njupeskär är sevärt och lätt att ta sig till även med barn. Det är ganska brant att ta sig upp på fjället just i området runt fallet men när man väl är uppe så är det däremot platt. Trevligt men bortsett från fallet så är det inget som direkt sticker ut. Det finns stugor uppe på fjället, jag tror det går att hyra in sig för övernattning där.

Grövelsjön, faller mig i smaken. Riktiga fjäll och lättillgängligt på samma gång, funkar definitivt med barn.

Rogen skulle jag inte rekommendera för vandring då det är extremt stenigt, däremot är det fantastiskt att paddla där men man får räkna med att bära kanoterna en del mellan sjöarna så med två barn och hundar skulle jag välja bort det denna gång.

Det tar säkert en timme från Sälen till Fulufjället och ytterligare en timme till Grövelsjön, den extra restiden ger definitivt en mer storslagen fjällupplevelse men hur mycket bil ni är beredda att åka vet ni bäst själva.
 
Hej,

Tack för svar och bra tips:)

Fulufjället/Göljån/Njupeskär har jag läst om och är absolut ett område som jag kommer att besöka nån dag. Håller med ser ut att vara ett mycket spännande område.
Men för denna turen så kör jag nog på Grövelsjön som du skriver Erik3, riktiga fjäll och lättillgängligt på samma gång. Det är det jag är ute efter nu, en enkel introduktion av fjällvandring för övriga i familjen.

Ska vi ändå åka 10 timmar i bilen så spelar inte 1 eller 2 timmar mer någon roll.

/Frida
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
johbyl Tips på helgvandring nära Sthlm Vandringsleder 4
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
FarornasKonung Tips på vandring i Lapplandsfjällen Vandringsleder 6
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Davidhb Tips på lägerplats? Vandringsleder 8
torpartanten Tips på tredagarsvandring i Skaraborg? Vandringsleder 11
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
e98ivs Tips på helgturer nära Örebro Vandringsleder 8

Liknande trådar