Tips på en natt övernattning vid en sjö.

Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha ett tips på var jag kan gå ca milen, (kan även vara lite mer eller lite mindre) och sen tälta vid en sjö?

Tanken är att testa mitt nya varanger tält.
Att få vara ostörda är rätt viktigt, självklart gör det inget om någon går förbi, men vill inte vara där det springer väldigt mycket folk (tex nära badplatser etc).
Att få knalla en bit är också ett önskemål, men det är själva tältandet som är det primära.

Vi kommer utgå från Norrköping, men är inte känsliga av att sitta i bil längre sträcka, sålänge det ger utdelning.

Ge gärna konkreta tips, fungerar även som pm om man inte känner för att sprida sina smultronställen öppet.

Tack på förhand [emoji554]

271 visningar, men verkligen ingen som kan dela med sig om ett bra förslag? Runt Jönköping - Norrköping - Stockholm?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mitt tips är Granvik, strax norr om Karlsborg.
Nu kanske det inte blir vandring, tältning, vandring, som du var ute efter, utan tältning nära bilen och utgå med vandringar därifrån.
Jag var där för två veckor sen och det var helt fantastiskt! Läste artikeln om Djäknarundan eller Djäknaleden här på utsidan och letade upp info efter läsningen. Själva leden var jättefin, vi joggade runt den vilket gjorde att den kändes kortare och vackrare. Badplatser i Vättern och andra småsjöar i närheten, längs med leden. Byalaget tänder bastun på fredagar och det är gratis. Finns massa andra leder i bygden, både kultur och natur.
Du heter info på skaraborgsleder.se eller nåt sånt, och även kontaktinfo till kjell som är kontaktperson och är oerhört vänlig och hjälpsam.
Finns även restaurang vid vattnet och café i "byn", men dessa är endast öppet på "sommaren". Finns ingen affär eller annat i byn.
Riktigt fint var det iaf.

En möjlighet är Gäringsjön, i närheten av Vingåker. På kartan finns det en ö som heter Gäringsön, men när jag var där (1998) så var det inga problem att komma ut på ön. Det fanns en glänta i nordvästra hörnet av ön, och jag kunde vara där ostörd i två dagar.

Sörmlandsleden västerut från Järna har många möjligheter. Leden passerar vi ett stort antal sjöar. Och många utan hus eller vägar vid stränderna.

Thure

Sörmlandsleden !!

Från Mölnbo har du
Lilla Horssjön, Stora Envättern, Djupsjön, Bredsjön, Finnsjön, Örsjön

Möjligheterna är snuddens oändliga...den ena sjön finare än den andra, det är oftast enkelt att hitta parkering utefter skogsvägarna...
Flöjta till om du behöver fler tips...

Jag är ute en gång i veckan på varierande platser utefter Sörmlandsleden

// Pzon ..

Tack för alla svar.
Just nu sitter jag och försöker komma fram till vilket av alla förlag som är bäst, och där jag tror att det finns störst chans att träffa på en bra sjö.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips