Tips på parkering för sommarens korta vandring?

Hejsan,

Sitter för fullt och planerar sommarens äventyr och skulle behöva lite hjälp. Våra erfarenheter av fjällvandring består uteslutande av området mellan Funäsdalen och Sylarna, dvs vi har aldrig varit längre norrut och vandrat/tältat.
Nu funderar vi på att göra en kombinerad bil/vandringsresa i sommar (Juli) där vi börjar med att köra E4 norrut förbi Höga Kusten för att sedan vid lämpligt ställe (Umeå/Luleå?) vända inåt landet mot exempelvis Sarek, Stora sjöfallet eller för all del Abisko. Tanken är att sedan köra bil så ”långt det går” för att sedan vandra med 2-3 nätter i tält innan det är dags att bila tillbaka till Stockholm.

Jag sitter nu med kartan och försöker komma på bästa stället att parkera bilen för att få en trevlig rundtur. Vi går helst på led/stig så mycket som möjligt pga ett lätt krånglande knä som inte riktigt gillar att hoppa på stenblock eller forcera täta snår timme efter timme.

Så här kommer ni in. Eftersom ingen del av rutten är bestämd (förutom möjligen Höga Kusten) så kan vi åka i princip var som helst där det finns körbar väg. Vi har heller ingen tidspress utan räknar med att resan tar upp till två veckor. Så var tycker ni att vi ska börja vandringen? Det är ju en rätt stor del av fjällvärlden som kan vara lämplig så möjligheterna är många.
Lättgången terräng med storslagna vyer är dock ledordet så att säga :) Själva vandringen blir ju hyffsat lätt att planera utifrån Fjällkartan, bara jag får lite tips om vart jag ska köra och parkera.

/lasse
 
Jag rekommenderar:
Bila vägen västerut till Ritsem och ta båten över till Vaisaluokta. Där kan ni övernatta för att nästa dag gå till Kutjaure, Kisuris och sist till Akka stugorna. Tre härliga dagars vandring med fina Akka massivet närma sig. Mycket och häftigt vatten att följa.Från båtlänningen vid Akka kan ni åka tillbaks till Ritsem och er bil.
 
Jag rekommenderar:
Bila vägen västerut till Ritsem och ta båten över till Vaisaluokta. Där kan ni övernatta för att nästa dag gå till Kutjaure, Kisuris och sist till Akka stugorna. Tre härliga dagars vandring med fina Akka massivet närma sig. Mycket och häftigt vatten att följa.Från båtlänningen vid Akka kan ni åka tillbaks till Ritsem och er bil.

Jag har faktiskt tittat på just Ritsem, men då tänkt gå norrut. Hittade dock ingen naturlig slinga som skulle passa med max 3 tältnätter så lämnade det därhän. Att ta båten över som ditt förslag verkar ju faktiskt ganska fiffigt, vet inte varför jag inte tänkte på det själv. Hur ofta går båtarna? Möjligen att jag skulle kunna uppleva just passningen till avgångstid som lite stressande.

Du parkerar uppe på fjället och har led både norr och söder. Kanon tur med barn, lätt att gå och trevlig miljö.

Du menar köra väg 95 från Arjeplog och så parkera vid gränsen precis? Det är inte heller någon dum idé. Ska titta lite närmare på kartan i det området. Tack!

//lasse
 
Skule?

....eller så stannar ni redan vid Höga kusten. Där finns en supermysig nationalpark, Skuleskogen, som är lättillgänglig. Mindre bilkörning, mer natur. Maffiga vyer utlovas, liksom uppfriskande havsbad, trevliga möten och fantastisk natur.

Skuleskogens nationalpark

Hur än det blir, go tur!

Anders
 
Hemavan med parkering vid liften eller högfjällshotellet och följande vandring:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84393

Varianter finns, som att hålla sig till Syterskalet och sedan ner över Vallentjåkke/Murtsertopparna om det var lite väl högalpint norr om Norra Sytertoppen. Men det är nog det mest högalpina jag kan komma på för en 2-3-nätters rundvandring.
 
Hejsan igen,

Planeringen och funderingarna fortskrider. :)

Och i och med att min gamla vapendragare slängde fram en nyinköpt Sarek-karta på vår sista Svejk-runda så finns ju möjligheten att få till två turer där uppe. En med hustrun och en med vapendragaren.

Fråga 1) Hur är terrängen om man parkerar vid Suorva och går över dammen in i Stora Sjöfallet/Sarek? Med tanke på frugans ibland krånglande knä, är det lättvandrat (relativt sett alltså) och skulle det gå att få till en liten rundvandring på kanske 3 nätter med vackra vyer utan allt för många klättrade höjdmetrar?

Fråga 2) Om vi siktar på 5 tältnätter, vad är bästa/vackraste/kortaste vägen om vapendragaren och jag vill knalla genom Basstavagge? Är det också genomförbart från Suorva? Eller är det bättre att ta det söderifrån från Kvikkjok?
 
Kläppen?

Vid Ljundalen kör man till nurrut till Kläppen, där man parkerar. Då är det 11 km vandring till Helags. Hur man vill gå därifrån är en smaksak. Antingen mot Gåsen eller mot Sylarna.
Ganska enkel vandring. Går att sova i stugorna eller tälta.
Vill man utmana sig lite kan man ha Storulvåns fjällstation som delmål, innan man vänder tillbaka.

Jag rekommenderar Jämtlandsfjällen. Enkel vandring och väldigt vackert.
 
Hejsan igen,

Planeringen och funderingarna fortskrider. :)

Och i och med att min gamla vapendragare slängde fram en nyinköpt Sarek-karta på vår sista Svejk-runda så finns ju möjligheten att få till två turer där uppe. En med hustrun och en med vapendragaren.

Fråga 1) Hur är terrängen om man parkerar vid Suorva och går över dammen in i Stora Sjöfallet/Sarek? Med tanke på frugans ibland krånglande knä, är det lättvandrat (relativt sett alltså) och skulle det gå att få till en liten rundvandring på kanske 3 nätter med vackra vyer utan allt för många klättrade höjdmetrar?

Fråga 2) Om vi siktar på 5 tältnätter, vad är bästa/vackraste/kortaste vägen om vapendragaren och jag vill knalla genom Basstavagge? Är det också genomförbart från Suorva? Eller är det bättre att ta det söderifrån från Kvikkjok?

Fråga 1) Örnsätrarn har beskrivit vägen in från Suorva i ett mycket detaljerat inlägg: Guhkesvágge tur och retur från Suorva

Fråga 2) Det är ganska långt från Kvikkjokk till Basstavágge. Suorva eller Saltoluokta är mer naturliga startpunkter för en tur genom dalgången. Har man bil så går det kanske att parkera den vid Kebnats(Saltoluokta) eller Suorva och sedan ta bussen till den andra. Sträckan är närmare 75 km lång plus två båttransporter med största del utanför led; det är väldigt individuellt om 5 tältnätter räcker för det. För genomsnittet skulle jag gissa på att det räcker.
Ni kan kanske gå runt Ähpármassivet också för att komma tillbaka till Suorva, men det tar troligtvis längre tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.