Tips på parkering för sommarens korta vandring?

Hejsan,

Sitter för fullt och planerar sommarens äventyr och skulle behöva lite hjälp. Våra erfarenheter av fjällvandring består uteslutande av området mellan Funäsdalen och Sylarna, dvs vi har aldrig varit längre norrut och vandrat/tältat.
Nu funderar vi på att göra en kombinerad bil/vandringsresa i sommar (Juli) där vi börjar med att köra E4 norrut förbi Höga Kusten för att sedan vid lämpligt ställe (Umeå/Luleå?) vända inåt landet mot exempelvis Sarek, Stora sjöfallet eller för all del Abisko. Tanken är att sedan köra bil så ”långt det går” för att sedan vandra med 2-3 nätter i tält innan det är dags att bila tillbaka till Stockholm.

Jag sitter nu med kartan och försöker komma på bästa stället att parkera bilen för att få en trevlig rundtur. Vi går helst på led/stig så mycket som möjligt pga ett lätt krånglande knä som inte riktigt gillar att hoppa på stenblock eller forcera täta snår timme efter timme.

Så här kommer ni in. Eftersom ingen del av rutten är bestämd (förutom möjligen Höga Kusten) så kan vi åka i princip var som helst där det finns körbar väg. Vi har heller ingen tidspress utan räknar med att resan tar upp till två veckor. Så var tycker ni att vi ska börja vandringen? Det är ju en rätt stor del av fjällvärlden som kan vara lämplig så möjligheterna är många.
Lättgången terräng med storslagna vyer är dock ledordet så att säga :) Själva vandringen blir ju hyffsat lätt att planera utifrån Fjällkartan, bara jag får lite tips om vart jag ska köra och parkera.

/lasse
 
Jag rekommenderar:
Bila vägen västerut till Ritsem och ta båten över till Vaisaluokta. Där kan ni övernatta för att nästa dag gå till Kutjaure, Kisuris och sist till Akka stugorna. Tre härliga dagars vandring med fina Akka massivet närma sig. Mycket och häftigt vatten att följa.Från båtlänningen vid Akka kan ni åka tillbaks till Ritsem och er bil.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag rekommenderar:
Bila vägen västerut till Ritsem och ta båten över till Vaisaluokta. Där kan ni övernatta för att nästa dag gå till Kutjaure, Kisuris och sist till Akka stugorna. Tre härliga dagars vandring med fina Akka massivet närma sig. Mycket och häftigt vatten att följa.Från båtlänningen vid Akka kan ni åka tillbaks till Ritsem och er bil.

Jag har faktiskt tittat på just Ritsem, men då tänkt gå norrut. Hittade dock ingen naturlig slinga som skulle passa med max 3 tältnätter så lämnade det därhän. Att ta båten över som ditt förslag verkar ju faktiskt ganska fiffigt, vet inte varför jag inte tänkte på det själv. Hur ofta går båtarna? Möjligen att jag skulle kunna uppleva just passningen till avgångstid som lite stressande.

Du parkerar uppe på fjället och har led både norr och söder. Kanon tur med barn, lätt att gå och trevlig miljö.

Du menar köra väg 95 från Arjeplog och så parkera vid gränsen precis? Det är inte heller någon dum idé. Ska titta lite närmare på kartan i det området. Tack!

//lasse
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Skule?

....eller så stannar ni redan vid Höga kusten. Där finns en supermysig nationalpark, Skuleskogen, som är lättillgänglig. Mindre bilkörning, mer natur. Maffiga vyer utlovas, liksom uppfriskande havsbad, trevliga möten och fantastisk natur.

Skuleskogens nationalpark

Hur än det blir, go tur!

Anders
 
Hemavan med parkering vid liften eller högfjällshotellet och följande vandring:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84393

Varianter finns, som att hålla sig till Syterskalet och sedan ner över Vallentjåkke/Murtsertopparna om det var lite väl högalpint norr om Norra Sytertoppen. Men det är nog det mest högalpina jag kan komma på för en 2-3-nätters rundvandring.
 
Hejsan igen,

Planeringen och funderingarna fortskrider. :)

Och i och med att min gamla vapendragare slängde fram en nyinköpt Sarek-karta på vår sista Svejk-runda så finns ju möjligheten att få till två turer där uppe. En med hustrun och en med vapendragaren.

Fråga 1) Hur är terrängen om man parkerar vid Suorva och går över dammen in i Stora Sjöfallet/Sarek? Med tanke på frugans ibland krånglande knä, är det lättvandrat (relativt sett alltså) och skulle det gå att få till en liten rundvandring på kanske 3 nätter med vackra vyer utan allt för många klättrade höjdmetrar?

Fråga 2) Om vi siktar på 5 tältnätter, vad är bästa/vackraste/kortaste vägen om vapendragaren och jag vill knalla genom Basstavagge? Är det också genomförbart från Suorva? Eller är det bättre att ta det söderifrån från Kvikkjok?
 
Kläppen?

Vid Ljundalen kör man till nurrut till Kläppen, där man parkerar. Då är det 11 km vandring till Helags. Hur man vill gå därifrån är en smaksak. Antingen mot Gåsen eller mot Sylarna.
Ganska enkel vandring. Går att sova i stugorna eller tälta.
Vill man utmana sig lite kan man ha Storulvåns fjällstation som delmål, innan man vänder tillbaka.

Jag rekommenderar Jämtlandsfjällen. Enkel vandring och väldigt vackert.
 
Hejsan igen,

Planeringen och funderingarna fortskrider. :)

Och i och med att min gamla vapendragare slängde fram en nyinköpt Sarek-karta på vår sista Svejk-runda så finns ju möjligheten att få till två turer där uppe. En med hustrun och en med vapendragaren.

Fråga 1) Hur är terrängen om man parkerar vid Suorva och går över dammen in i Stora Sjöfallet/Sarek? Med tanke på frugans ibland krånglande knä, är det lättvandrat (relativt sett alltså) och skulle det gå att få till en liten rundvandring på kanske 3 nätter med vackra vyer utan allt för många klättrade höjdmetrar?

Fråga 2) Om vi siktar på 5 tältnätter, vad är bästa/vackraste/kortaste vägen om vapendragaren och jag vill knalla genom Basstavagge? Är det också genomförbart från Suorva? Eller är det bättre att ta det söderifrån från Kvikkjok?

Fråga 1) Örnsätrarn har beskrivit vägen in från Suorva i ett mycket detaljerat inlägg: Guhkesvágge tur och retur från Suorva

Fråga 2) Det är ganska långt från Kvikkjokk till Basstavágge. Suorva eller Saltoluokta är mer naturliga startpunkter för en tur genom dalgången. Har man bil så går det kanske att parkera den vid Kebnats(Saltoluokta) eller Suorva och sedan ta bussen till den andra. Sträckan är närmare 75 km lång plus två båttransporter med största del utanför led; det är väldigt individuellt om 5 tältnätter räcker för det. För genomsnittet skulle jag gissa på att det räcker.
Ni kan kanske gå runt Ähpármassivet också för att komma tillbaka till Suorva, men det tar troligtvis längre tid.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.