tips på cykel som tål...

Hej
Jag skulle vilja ha råd från er här på forumet.
Jag vill ha en cykel för en ganska kortväxt person (165cm), kvinna, cykeln ska dra en cykelvagn med barn i, den ska användas i ur och skur i stan men också tåla långcyklingar.

Jag vet att Skeppshult STC är grymt sköna och det känns som alla kraft går framåt när man trampar. Dock skulle jag vilja prova andra märken och jämföra lite. Tunturi gör väl också kvalitetscyklar? Andra märken?
Är det bättre med en herrcykel för stabiliteten?
Har ni tips, erfarenheter? Dela med er.

tack på förhand /Frida
 
En liten mtb

borde kunna passa dig bra. Hustrun har en Gary Fisher Nirvana med aluram som är mycket ändamålsenlig men den modellen finns nog inte längre. Marincyklarna på www.cykelnetto.com är prisvärda.

Du tappar en del energi på en lågt skuren damram. Skulle inte föreslå en sådan ram.

Vill du ha navväxel?

Thure
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej
Jag skulle vilja ha råd från er här på forumet.
Jag vill ha en cykel för en ganska kortväxt person (165cm), kvinna, cykeln ska dra en cykelvagn med barn i, den ska användas i ur och skur i stan men också tåla långcyklingar.

Jag vet att Skeppshult STC är grymt sköna och det känns som alla kraft går framåt när man trampar. Dock skulle jag vilja prova andra märken och jämföra lite. Tunturi gör väl också kvalitetscyklar? Andra märken?
Är det bättre med en herrcykel för stabiliteten?
Har ni tips, erfarenheter? Dela med er.

tack på förhand /Frida

Mina båda cyklar är Tunturi, en för stan (Park Café) och en för landet och är noga med att hålla dessa användingar isär.
Den förstnämnda har invändig växel, fotbroms+handbroms och navgenerator, rullar fint. Landscykeln har
massor med växlar, två handbromsar och är något lättare; jag har
dessutom styret olika högt på dem.

Skeppshult har varit kända för att göra tunga cyklar, hur är det med den du provade?
 
Vi har en Chariotvagn som vi drar lillen i. Vagnen fästs i bakhjulsbulten. Jag har testat att dra den med damcykel, fin mountainbike och skruttig mountainbike. Skulle tro att de flesta cyklar funkar bra, det behövs inget märkvärdigt alls. Tre saker underlättar dock:

A. Stöd när man ska koppla på vagnen. Jag har inte det på mina mountainbikar, det går, men det är enklare med stöd.
B. Bra bromsar (det har alla nya cyklar). Vagnen är tung och det märks att man får trycka mer på bromsarna i nedförsbackarna. Om du inte vill skruva så undvik cyklar med fälgbromsar båda hjulen.
C. Växlar. Damcykeln har inte det och man får ta i ganska bra i uppförsbackarna. Är du liten och lätt så är det extra viktigt.
 
Jag är också liten (162 cm) och drar cykelvagn med två barn i. Jag köpte ny cykel förra året och satsade efter många om och men på en Crescent logic 397 med 47 cm ram . Började också med att titta på Skeppshult men som någon redan skrivit så är de väldigt tunga. Det märkte jag när jag provcyklade en sporthybrid från Nishiki vid samma tillfälle. Efter den provcyklingen var Skeppshult inte längre något alternativ...
Anledningen till att jag köpte Crescenten var att den hade skivbromsar + att den gick att få i liten damram + att den var grymt snygg. Så mycket som 27 växlar behöver man kanske inte men rätt många växlar är bra när du är liten och drar kärra.
Såg nu att du efterfrågade märken att titta på. Jag valde mellan sporthybrider från Nishiki, Merida, Crescent och Scott. Prisklass 6-10000. Den jag köpte kostade 7000.
 
Senast ändrad:
Min fru drar vår Chariotvagn med en skeppshult damcykel. Cykeln har 7 - 8 välxlar, ungefär.
Jag har också provat den kombinationen, och undviker den helst efter det.
Som någon skrev gör Skeppshult tunga cyklar, det är inte bra när man ska dra en tung vagn också. Jag upplever att det hade varit bra med några växlar till för att klara backarna, och damramen ger en ganska slingrig cykel (inte så vridstyv), det går åt en hel del energi där, som inte bidrar till att föra ekipaget framåt.

Min cykel är en ny Nishiki city-hybrid, med 24 växlar. Hittills har jag bara gott att säga om den, men jag vet inte hur den står sig efter att ha dragit vagn ett par år... Men den har allt det jag beskrev att min frus cykel saknade ovan :)

/OJ
 
Jag har nu en Batavus 7 navväxlar. Efter en 80 milacykling vet jag nu att jag behöver fler växlar. Det blir lättare och roligare då. Och med cykelvagn behöver det också vara lätt och roligt att cykla.

Den Skeppshult jag provat väger visserligen bly men det spelar ingen roll eftersom kraften går just rakt fram. Den känns stabil i jämförelse med min cykel. Jag har en "dam" variant men ramen är inte speciellt lågt skuren. För mig skulle det inte vara något problem med en "herr"cykel. Undrar bara varför de gör damcyklar?!

Jag tackar för tipsen på märken. Ska kolla upp dem. Och även prata med min cykelhandlare.
 
Jag har själv inte cyklat längre sträckor med 7-växlat. Men man kan ju byta bakdrevet till ett med fler taggar. Då blir ju alla växlar lättare. Ofta är 7-växlade cyklar för tungt utväxlade.

Mange
 
Jag har själv inte cyklat längre sträckor med 7-växlat. Men man kan ju byta bakdrevet till ett med fler taggar. Då blir ju alla växlar lättare. Ofta är 7-växlade cyklar för tungt utväxlade.

Mange

Det varierar säkert, men de båda 7-växlade jag haft saknar snarare de riktigt tunga växlarna, dock
ej så viktigt i stadstrafik.
 
Jag håller med om

att i varje fall Shimano Nexus 7-växlade nav har väl litet spann för att både klara tung cykelkärra och snabb cykling utan last.

Det finns nav med större spann SRAM har ett med 9 växlar och Rohloffs nav har 14 växlar. Personligen föredrar jag navväxel på vintercyklar och kedjeväxlar på sommarcyklar.

Thure
 
Hej Juniafrida, du är tjej o du trampar omkring på ett sju-växlat nav. Nej, om du läser lite mer på detta forumet så märker du att det enda som gäller är utanpåliggande växlar, gärna av hög kvalite. Du verkar trots allt vara lite seriös när det gäller din cykling och då är det lika bra att du tar till dig den kunskap som finns: Utanpåliggande växlar, bra kvalitet ( shimano deore eller högre), kvalitetsram helst i stål (kona, marin etc), har man väl en gång suttit på en kvalitetshoj (det behöver inte kosta mer en ca 6000), så vill man aldrig sitta på nåt annat. Gör nu som killarna, skippa naven och gå för dom utanpåliggande växlarna, man måste inte alltid tänka som en tjej.
Prova åtminstone, du kommer att häpna.
/Gustav
 
Hej Juniafrida, du är tjej o du trampar omkring på ett sju-växlat nav. Nej, om du läser lite mer på detta forumet så märker du att det enda som gäller är utanpåliggande växlar, gärna av hög kvalite. Du verkar trots allt vara lite seriös när det gäller din cykling och då är det lika bra att du tar till dig den kunskap som finns: Utanpåliggande växlar, bra kvalitet ( shimano deore eller högre), kvalitetsram helst i stål (kona, marin etc), har man väl en gång suttit på en kvalitetshoj (det behöver inte kosta mer en ca 6000), så vill man aldrig sitta på nåt annat. Gör nu som killarna, skippa naven och gå för dom utanpåliggande växlarna, man måste inte alltid tänka som en tjej.
Prova åtminstone, du kommer att häpna.
/Gustav

haha gör nu som killarna? jag har läst en o annan manlig långfärdscyklist som föredrar både alu-ram och växlar i navet. Iofs är jag på samma spår som du är vad gäller val - stålram o utanpåliggande växlar - men att det finns något som "är det enda som gäller" håller jag däremot inte med om. & framförallt tror jag inte cykelvärlden är så könspolariserad som du tycks föreslå.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips