Ytterligare en tråd om tips på ny cykel...

Är i begrepp att skaffa en ny cykel och jag har läst forumet upp och ner samt kors och tvärs. Har även varit inne en sväng på Happymtb. Jag har blivit klokare men skulle bli glad för ytterligare några tips.

Jag har haft en Crescent Tarfek i snart 8 år tror jag.
Sju växlar (inkapslade i navet), fotbroms, pakethållare, stänkskärmar och kedjeskydd. En stadscykel helt enkelt. Men jag tror att den börjar sjunga på sista versen.
Den knakar lite i drivnavet och jag har bytt båda däcken (slitet ner dem), bromsar fram och en hel del ekrar. Nu tror jag att aluminiumen i bakfälgen har blivit anfrätt av något (surt regn?) så hålen för ekerna blir större för ekerna lossnar väldigt lätt nu. Någon som råkat ut för något liknande?

Jag är ju ute och rör mig en hel del i naturen (Mullebarn vid 5års ålder och jag har inte kommit in ännu...) så det är ju ganska lockande att titta på Mountainbikes av diverse kaliber. Men om jag
är ärlig mot mig själv så vet jag att cykeln kommer att användas till 90-95% av tiden i asfaltsdjungeln.

Jag har sonderat terrängen lite och sett något som kallas hybridcyklar. Detta kanske är något för mig!

Det jag vill ha är alltså en lättrampad asfalthoj som tål lite tuffa tag (trottoarkanter och att man tar i när man har bråttom utan att växlarna börjar hoppa)
Kanske kan den få hänga med ut på lite grusvägar men främst är den mitt transportmedel i stan.

Är lite besviken på Crescent, vill att den ska tåla lite mer men kanske är jag fel ute.
Kanske är de mest cykel för pengarna.

Har sett att asiatiska hojar verkar prisvärda. Ex. Nishiki och Kona. Har även insett att Crescent ägs av en större koncern som även äger ett
italienskt märke vid namn Bianchi. Kanske är detta något?

Har förstått att Deore växlar är minimum.
Men det jag behöver är något som håller.
Jag är beredd att underhålla efter bästa förmåga, men jag är ingen mekare.(kanske kan bli dock.)
Jag började titta på cyklar i segmentet 4-5000 kr, men insåg att jag får nog klättra upp mot 6-8000kr
om jag ska kunna få mina önskemål uppfyllda.

Har du några idéer eller synpunkter?
Har du några tips på lämpliga cykelbutiker i Malmö att besöka?

Tack på förhand!
Max Holmberg
 
Går ekrarna av?

Vill du ha kedjeväxel eller navväxel? Kedjeväxlar ger en lättare cykel men kräver mer underhåll.

Vad menar du med att ekrarna lossnar?

Om man har fälgbromsar och cyklar mycket så får man betrakta fälgarna som förbrukningsmaterial.

Ett alternativ som inte blir så dyrt som en ny cykel är att byta ut ditt gamla bakhjul mot ett som har 8-växlat Shimano Premium Nexusnav och rullbroms. Det har jag gjort på min vintercykel (DBS som sannolikt är likvärdig med din Crescent) och det torde hålla för rätt mycket stryk.

Om du behåller din gamla cykel för vinterbruk så kan du köpa en lättare sommarcykel med lite smalare däck och kedjeväxlar.

Thure
 
Jepp ekrarna lossnar...
Det ser ut som om hålen kring ekrarnas infästning i fälgen nöts sönder på något vis och därför kryper ekrarna ut. De går alltså inte av utan är hela men sitter inte fast i fälgen. För hårt spända?
Men det är en crescent handlare som servat hojen de senaste gångerna...

Visst kräver kedjeväxlar lite mer underhåll, men en navväxel kan man ju inte underhålla utan att vara mekare.
 
Strunta i Crescent

Lite synd men Crescent har numera blivit en billig lågkvalite cykel..

Jag jobbar i en cykel affär och varje år så märker man en klar försämring av deras cyklar. Vi säljer inte Nishiki men jag köpte en för några år sedan och blev väldigt överraskad, mycket bra kvalite.

Jag har numera helt gått över till Nishiki både för race och mountainbike. Dock bör det tilläggas att sadel och trampor måste bytas, är usla, men annars håller ram och övriga delar hög kvalite. Visst det finns bättre cyklar men de har en hel annan prislapp.

Om du kan stå ut med "förra årets model" dvs köpa en 2004 under 2005 så kolla in http://www.billigcykel.dk.

P.s Min vardags cykel har nu gått över 700mil och ser helt ny ut..det enda jag har bytt är krans och kedja.. vilket ju är helt normal..
[Ändrat av Roberth 2005-09-14 kl 20:41]
 
Hej! Jag har cyklat i stortsett hela livet och förbrukat fyra mountainbikes (á 20.000kr) vid detta laget, så jag börjar få lite koll.

För det första; Skippa navväxel, anledningen till att ingen riktig cyklist har en sådan är att de inte håller, är mycket svåra att underhålla själv, har för få utväxlingar och helt enkelt är gjorda för normalt folk som cyklar ytterst försiktigt jämfört med oss riktiga cyklister. Dessutom ger de stort rullmotstånd och du vill väl att det ska gå lätt?
Om du vill ha något som håller för terräng duger enbart en ritkig MTB, inget annat håller. Dessa är även utmärkta att ta sig fram i stan med, om du vill att det skall rulla lättare så sätter du bara på ett par halv breda däck som duger både till terräng och stad.
Gå till en riktig cykelhandlare. Inte till en av de stora butikskedjorna (ex sportex, intersport). För att kunna göra ett hyfsat köp där behöver du kunna mycket om cyklar. De säljer cyklar som håller bra kvalitet på växel systemen men som är dåliga i övrigt.

Om du vill kan du maila mig på nilslindgren@telia.com så kan jag försöka hjälpa dig.

MVH/ Nisse
 
Inte bra med billiga fälgar och oreducerade ekrar

kopricken; sa:
Jepp ekrarna lossnar...
Det ser ut som om hålen kring ekrarnas infästning i fälgen nöts sönder på något vis och därför kryper ekrarna ut. De går alltså inte av utan är hela men sitter inte fast i fälgen. För hårt spända?
Men det är en crescent handlare som servat hojen de senaste gångerna...

Visst kräver kedjeväxlar lite mer underhåll, men en navväxel kan man ju inte underhålla utan att vara mekare.

Enkla fälgar saknar öljetter ("ögon") i ekerhålen. Dessa öljetter förstärker ekerhålen, så att de håller bättre för ekrarnas spänningsvariationer, som ju alltid sker när hjulet roterar under belastning. Vidare är fälgen förmodligen enkelbottnad, vilket ytterligare försämrar hållbarheten. Dessutom är troligtvis inte ekrarna reducerade på billigare standardhjul, vilket ökar ekrarnas spänningsvariationer och därmed påfrestningen på fälgarnas ekerhål. Således försämras hållbarheten ytterligare.

Dyrare standardhjul har reducerade ekrar och dubbelbottnade fälgar med både "ögon" och hylsa för bästa hållbarhet till lägsta roterande vikt. Mer info om hjul finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

/Niklas
 
kopricken; sa:
Jag har sonderat terrängen lite och sett något som kallas hybridcyklar. Detta kanske är något för mig!
Ett annat alternativ som skulle kunna vara intressant är en Cyclocrosshoj men mycket hänger på vad du tror om dina framtida behov. Om du tror att du så småningom vill kunna ta dig fram cyklandes på mer oländiga stigar så är det en MTB du ska ha.
För bra (=hyfsat jämna) stigar, grusvägar, (idiotiskt) stenbelagda (av någon ickecyklist) cykelbanor och vanliga svenska skruttvägar sommar som vinter så är en CX (Cyclocross/cykelcross) kanon.
 
Haha!

Det är s.k. "galling" jag råkat ut för med mina fälgar!
Mässingen i ekern har "reagerat" med aluminiumen i fälgen? Det kan stämma med mina observationer, jag tycker det ser ut som något kemiskt har hänt. Därav mina teorier om surt regn i mitt första inlägg!

Jag har börjat läsa på om hjul/fälgar/ekrar och insett av Niklas tips på hemsida att det är en väldigt viktig komponent! Fick även det tipset av en cyklist i min bekantskapskrets. En bra ram och välbyggda hjul.

Jag tror jag överger den snåla vägen med att försöka fixa ihopa den här Crescent-cykeln. Det är dags att bygga på nåt nytt.

Fick ett tips om Cykelcity i Lund, de skulle vara kunniga och service-minded. Någon som kan bekräfta?

Jag vill nog försöka få ett par hjul handbyggda med 36 ekrar. Hårt och jämnt spända ekrar och kanske ett asymetriskt bakhjul. Helst minst Deore-komponenter i driv och växelpaket. Ska man ha V- eller hydraliska skivbromsar? Vad är en lämplig ram att bygga på?
Och hur mycket skulle ett sådant här paket kosta? Kan man klara sig på mellan 6-8000 kr?

Stort tack för alla tips så här långt!
 
Köpa cykel

Efter att kollat runt ganska mycket efter cyklar börjar jag få koll nu..

Cykelcity i Lund, neru jag gillar inte deras butik. De satsar alldeles för hårt på extrema grejer, deras teori verkar vara att u dyrare destå bättre o ok jo visst blir det det men ännu bättre är väl att fokuserea på behoven...

Något som jag tycker LO-cykelsport verkar vara duktiga på, var inne där senast idag och gjorde en spec. Jag tror iaf att jag kommer bli nöjd där. Kolla http://www.lo-cykelsport.nu Han bygger en cykel om passar dig, kunnig i en jättefin butik.

Annars verkar det som om du får mycket för pengarna på http://www.cykelnetto.com

O hmm de stora kedjorna, usch...

Lycka till med ditt cykelköp !
 
Orust är lite för långt bort för mig... Men tack för tipset!

Cykelcross/XC/cyclocross/Hybrid, kalla det vad ni vill men det verkar vara det jag ska titta på.
Men Cykelcity som jag tänkte besöka i Lund imorgon har bara Eddy Merckx som cykelcross-modell. Åtminstonde på hemsidan. Kanske lite väl overkill att börja med?

Felt? Vad är det för märke? Bra grejor? Har aldrig hört talas om det och tyska är inte min starka sida.

Undrar fortfarande om man kan komma undan med 6-8000 kr för ett par välbyggda dubbelbottnade fälgar på en lätt och stark ram med stel framgaffel samt Deore-komponenter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
gpsmoped Tips om nedre rulltrissa Mountainbike 4
paugusts Tips cykeluthyrare Corralejo_Fuerteventura Mountainbike 0
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
junmd11 Cykeltripp Tibet/Nepal - Tips sökes! Mountainbike 2
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
utomjording Tips: Isälvsleden Mountainbike 1
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
namib tips moutainbikespår sthlm? Mountainbike 4
Jock Scott Förstörda gängor - Tips tack Mountainbike 7
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
brigas tips på ny cykel Mountainbike 3
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
strimme Tips på cykelreparatörer/service i Sthlm Mountainbike 3
Drifter Tips om MTB runt Skuleberget/Högakusten området Mountainbike 6
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
MTBaren Tips om hjul-mek? Mountainbike 0
Pampero Tips på Uppgraderingar Mountainbike 12
heinzehlers Hoppas på tips angående Styrlager. Mountainbike 6
Synpunkter och tips på mitt begköp. Mountainbike 4
caroline_o tips på sthlm m omnejd Mountainbike 16
Test005 Tips på "nödpåse" Mountainbike 15
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
mtbsmuffe Tips Piteå & Skellefteå?Nån Mountainbike 10
MaartenV MTB tips? Mountainbike 1
Jan-Olof MTB-tips i jämtlandsfjällen Mountainbike 3
XPAT Tips Mountainbike 1
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9
Lt.Karlsson Tips till "lilla" rasten Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
suede2 Ett litet tips från mig! Mountainbike 3
DGR Tips på ryggskydd för XC?? Mountainbike 3
FEN Tips om Norge? Mountainbike 0
MTB-tips? Mountainbike 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...