tips på cykel som tål...

Undrar bara varför de gör damcyklar?
Det är en lämning från cykelns tidiga barndom, då det inte ansågs moraliskt acceptabelt att ärbara kvinnor visade benen. Damcykeln(och dess motsvarighet inom hästsporten, damsadeln) funkade hjälpligt tillsammas med de långa kjolar som krävdes för att dölja allt ekivokt som smalben(vågat), knän(syndigt) och lår (otänkbart!).
Sen dess har formgivningen levt kvar, med några modifikationer, trots att den oftast leder till en vekare och/eller tyngre ram.
En bra orsak att idag välja en damcykel är om man vill slippa ifrån momentet att svänga benet över sadeln.

För den inbitne cyklisten finns det också damcyklar som i princip behöver måttband för att låta sig identifieras. Kvinnor har (enligt uppgift från cykelsajter) ofta proportionellt sett kortare överkropp än män, vilket gör att en ram med kortare överrör kan passa dem bättre än en "herram".
 
Anledningen till att jag har en sjuväxlad cykel med växlarna i baknavet har inget med att jag är kvinna att göra. Jag ville ha bakbroms, nu förstår jag inte riktigt varför jag var emot handbroms men men. Jag är inte teknikrädd utan tycker snarare det skulle vara bättre med utanpåliggande växlar som man kan reparera lättare.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
..Jag är inte teknikrädd utan tycker snarare det skulle vara bättre med utanpåliggande växlar som man kan reparera lättare.

Navväxlar eller utanpåliggande växlar ser jag som en helt öppen fråga numera.
Lättservat kontra lågt servicebehov -välj själv, över åren går det nog jämt ut om inte navväxeln vinner.
Navväxeln har högre inre förluster jämfört med en nytvättad och välsmord utanpåliggande växel - men hur många mils vägdamm som krävs innan navväxeln är ikapp är det svårare att få reda på.
Vet inte riktigt hur det ligger till med vikterna längre, själva växelnavet är ju tyngre, men för utanpåliggande växlar så tillkommer ju växelförare och längre kedja som åtminstone delvis äter upp den fördelen.

Den mest konkreta skillnaden ur vardagsperspektivet på själva cyklandet är väl att det är lättare/billigare att få ett större spann på utanpåliggande växlar än på navväxlar, och det mest konkreta ur långcykling/touringperspektiv är väl att det finns fler improviserade reparationer man kan göra med utanpåliggande växlar.
 
Jag har inte behövt göra något med mina växlar i navet och cykeln har jag haft några år nu så jag är helt nöjd med det arrangemanget. Men när det gäller fler växlar (uppåt 21-24) finns det då navvarianten?
 
Rohlof 14-växlat nav

Jag har inte behövt göra något med mina växlar i navet och cykeln har jag haft några år nu så jag är helt nöjd med det arrangemanget. Men när det gäller fler växlar (uppåt 21-24) finns det då navvarianten?

Med tanke på att en modern 21-27 växlad cykel i praktiken bara har 12-15 användbara växlar, då det är mindre lämpligt att kombinera största klingan i fram med största drevet i bak o.s.v, så är väl svaret ja. Då tänker jag främst på Rohloff 14-växlade nav för vackra pengar. Har även för mig att SRAM/Sachs-Torpedo har (haft?) ett 12-växlat nav som väger ca 3 kg!
/Niklas
 
Jag har inte behövt göra något med mina växlar i navet och cykeln har jag haft några år nu så jag är helt nöjd med det arrangemanget. Men när det gäller fler växlar (uppåt 21-24) finns det då navvarianten?

Det är två saker att tänka på:
- växlarnas spann, och
- stegen mellan växlarna

Min mtb har nominellt sett 27 växlar, men av dem så är 8 st rena dubletter och ytterligare 5 ligger väldigt nära. Så för min del ser jag egentligen inget behov av 20+ växlar, utan det är främst en konsekvens av önskan att få ett spann som gör cykeln hyggligt allround.

Thureb här på forumet har ett 14-växlat rohloff-nav på sin vintercykelhttp://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798&page=4 , som han verkar vara rätt nöjd med.
Har inte kollat vad ett sånt ger för spann, men just antalet växlar att välja mellan ser jag inga större brister med. Tyvärr är priset ganska högt dock. Lösningen blir mer eller mindre elegant på cykeln beroende på vad ramen tillåter för lösning för att reglera kedjespänningen.

Sen finns det ju det roliga vevpartiet med två integrerade växlar från Schlumpf.
Också ett sätt att vidga växelomfånget utan att behöva utanpåliggande växlar och med liten risk för poänglösa dubletter. Dyrt det också, men har fått bra kritik.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips