Bruksvallarna
Kul att du tänker åka dit, jag skulle föreslå att du bor Bruksvallarna, ca en mil norr om funäsdalen, där finns det flera stugbyar att välja på. Det finns väldigt många olika leder där om kring, allt från lätta dagsturer så som att bestiga Kariknallarna och Mittåkläppen (ca 2-3 km innan man är uppe på kalfjället) till att bestiga lite högre fjäll till exempel Helags och Skarsfjället (minst 10 km innan man är uppe på kalfjället. Anåfjället är också väldigt trevligt att gå på (ca 5 km innan man är uppe på kalfjället. Anåfjället har väldigt många toppar så då kan man göra en längre dagstur och bestiga den högsta och några till. Jag skulle även rekommendera att du bestiger Kariknallen och sedan Storskarven, det blir en lite längre dagstur där man majoriteten av tiden är på kalfjället. Om du inte vill ha så mycket lutning på vandringen kan du utgå från Walles Fjällhotell och andra mot Ramundberget, inte så mycket lutning men man är mycket på kalfjället.
MVH Felix Berglund
PS om du vill ha mer tips om specifika turer så är det bara att ställa de, jag har vandrat där uppe i 11 år. DS