Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen

Jag funderar på att åka upp till Funäsdalen i sommar under juli månad och hyra en stuga (4 personer). Har ni något bra tips på var det är lämpligt att bo så att man har nära till det mesta? Tacksam också för några trevliga turtips, gärna där man snabbt kommer upp på kalfjället. /Roland
 
Bruksvallarna

Kul att du tänker åka dit, jag skulle föreslå att du bor Bruksvallarna, ca en mil norr om funäsdalen, där finns det flera stugbyar att välja på. Det finns väldigt många olika leder där om kring, allt från lätta dagsturer så som att bestiga Kariknallarna och Mittåkläppen (ca 2-3 km innan man är uppe på kalfjället) till att bestiga lite högre fjäll till exempel Helags och Skarsfjället (minst 10 km innan man är uppe på kalfjället. Anåfjället är också väldigt trevligt att gå på (ca 5 km innan man är uppe på kalfjället. Anåfjället har väldigt många toppar så då kan man göra en längre dagstur och bestiga den högsta och några till. Jag skulle även rekommendera att du bestiger Kariknallen och sedan Storskarven, det blir en lite längre dagstur där man majoriteten av tiden är på kalfjället. Om du inte vill ha så mycket lutning på vandringen kan du utgå från Walles Fjällhotell och andra mot Ramundberget, inte så mycket lutning men man är mycket på kalfjället.

MVH Felix Berglund

PS om du vill ha mer tips om specifika turer så är det bara att ställa de, jag har vandrat där uppe i 11 år. DS
 
Bruksvallar kontra Ramundbergen

Tack för bra tips!

Hur är det med Ramundberget, är det också en bra plats att utgå ifrån eller är det alltså bättre med Bruksvallarna? Någrea bra tips på stugbyar som det kan vara värt att boka? Vi hade tänkt oss att bo i en stuga och sen göra dagsutflykter.
M v h Roland Sköldblom
 
Ramundberget är också väldigt bra, därifrån kan man utgå mot Skarsfjället, Helags, Mittåkläppen, Ljusnestöten och ett antal andra fjäll. Det är absolut inget dåligt alternativ och det är rätt nära till allt ändå (bara ca en mil från Bruksvallarna och två mil från Funäsdalen) stugbyar/boende som kan vara värda att kolla är: Ramundbergets stugby och Camping, Bruksvallarnas stugby och Lullens stugby. Jag tycker att det är skönt att inte bo vid Funäsdalen eftersom det känns lite för civiliserat ;) Mitt personliga favorit fjäll för längre dagsturer är Anåfjället pga det har flera toppar och även en liten sjö man kan rasta vid; men jag tycker mycket om Skarvarna också. Vilken typ av turer är intressanta? Dagsturer eller längre turer?

http://www.ramundbergets-stugby.se/index.do
http://www.lullen.nu/
http://www.bruksvallarnas-stugby.nu/
 
Bump

Jag ska ut och fiska med farsgubben i funäsdalen och undrar om någon har tips på kortare dagsutflykter? Jag är mer (snabb)vandrare än fiskare, så jag tänkte göra avstickare på några timmar då och då. Vi har bil och är således rätt flexibla. Jag pinnar på bra och är inte rädd för klättring om det skulle vara sådana passager. Alla tips välkomna!
 
Guldturerna är bra

Gillar nr 19 som utgår från Ramundberget även om första biten är trist, sen blir det fint. Den info som finns om guldturerna kan nog ge bra tips beroende på vad ni är ute efter.
Fina fjäll även om jag föredra Fjällnäs efter som stugan ligger där ;-)
 
En tur som inte är så lång men väl värd mödan är upp på Hamrafjället från parkeringen vid vägen precis söder om fjället. Man följer stig först upp genom skogen och på slutet är det en skapligt brant knix precis när man når kalfjällskanten. Direkt fin utsikt över Tänndalen, och så kan man fortsätta upp på fjällets topp, gå runt mot Andersborg, kika på toppbranten, blommor, m m.
 
Tack för alla synpunkter. Det kommer att bli dagsturer nu i sommar.Har ju varit i Funäsdalsfjällen tidigare upp på Mittåkläppen och gått Anåfjället bland annat. Rekommenderas.
Är det svårt att gå guldturen från Nedalshytta i Norge?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
johbyl Tips på helgvandring nära Sthlm Vandringsleder 4
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
FarornasKonung Tips på vandring i Lapplandsfjällen Vandringsleder 6
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Davidhb Tips på lägerplats? Vandringsleder 8
torpartanten Tips på tredagarsvandring i Skaraborg? Vandringsleder 11
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
e98ivs Tips på helgturer nära Örebro Vandringsleder 8

Liknande trådar