Tips och trix!

Jag ska hålla i en frilufts-workshop för studenter nu i helgen, och ge tips som underlättar för friluftsblåbär att hålla sig varma, göra eld, sätta läger mm, helt enkelt det som gör att turen blir en go'tur istället för en plåga!

Har ni några klockrena knep att dela med er av?

Blåbär... som ska lära andra "blåbär"

Att hålla en frilufts-workshop utan att ha tillräcklig kunskaper ser inte jag som speciellt seriöst för studenterna... Skaffa dig kunskap genom att praktisera mycket ute i skog och mark... och läs div. böcker innan du börjar undervisar etc...

Mvh troswe

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En sak som alla vet egentligen men som i alla fall jag sällan ser praktiseras fullt ut är att mössan står för cirka 20% av värmeregleringen och den skall åka av, på, av, på, av, på, av, på beroende på terräng, fart och väder för stunden.

De flesta jag ser har kategoriskt ingen mössa alls eller så har de den på huvudet hela tiden och tar av den väldigt sällan.

Tack Björn, jag har varit ute en hel del i "skog och mark" och skulle inte hålla i work shopen om jag inte kände mig säker på att jag har den kunskap som behövs, men jag är nyfiken på andras knep också! Är övertygad om att det finns massor med kreativ folk på utsidan som löser problem på sitt sätt när de är ute! Någon som vill dela med sig? Ingen press på att uppfinna hjulet igen, allt vore kul att höra.

Jag kan börja för att bryta isen. Kan tipsa om att laga potatisgratäng på chips, torrmjölk och ost, för den som har svårt att få i sig nog med kalorier på vinterturen. Lätt att bära med sig, salt och fett som behövs efter en lång dag på fjället:)

Diska

Torka ur det grövsta me mossa elle papper.

Fyll kärlet med lite vatten i botten - bara det inte går torrt
På med locket - ångkoka en halvminut-minut
Häll ut och torka ur me papper

Inge diskmedel och inga baciller

Se, för guds skull, till att lära ut hur man iordningsställer en lägerplats när man lämnar den, enligt leave-no-trace principen.
Allt för ofta, när jag är ute i skogar och sjöar, så ser jag tidigare lägerplatser där eldstäder är anlagda, pinnar ligger spridda omkring och toalettpapper, med intilliggande exkrement, kan ses i olika riktningar.
Oerhört tråkigt!
Det borde vara en självklarhet att man städar upp efter sig men uppenbarligen är det inte det för alla.
//Peter

Och nåt som borde vara självklart men som ofta missas är att bära tillbaka stenarna man stagat tältet med. Lämna inga stenringar tack.
Mitt tips till kaffeberoende: Ta med ett tekannefilter från ICA och brygg Zoegas direkt i koppen. Slår snabbkaffe med hästlängder, och ingen tung och kladdig kaffepanna.
Att sova på: kolla lättviktsluftmadrass på Intersport. Väger drygt 400 g och är stor som två knytnävar. Men blir ca 6-7 cm tjock att sova på. Fattigmans downmat för 350:- Inte för vinterbruk dock, men går nog att komplettera med cellplast då.
Mat: Ta med kryddor och smak, ät inte frystorkat om du inte måste bära långt.
Tack för gratängen, ska provas.

Att hålla en frilufts-workshop utan att ha tillräcklig kunskaper ser inte jag som speciellt seriöst för studenterna... Skaffa dig kunskap genom att praktisera mycket ute i skog och mark... och läs div. böcker innan du börjar undervisar etc...

Mvh troswe

Såna surmagade inlägg är det som får en att ibland vilja koppla ner från internet för gott. Fy fan.

Till trådstartaren. Du kan väl dokumentera ner workshopen efteråt och dela med dig här?

Hygien är ju extra viktigt om man är många och lagar mat tillsammans. Jag har varit lite sådär att lite-skit-dör-ingen av men efter att ha fått infektion i skavsår och blev liggande en vecka efter en vandring samt att jag nyss har gått en 2½ dags Wilderness First Aid så har jag ändrat mig. Ärligt talat så har inget hänt på många år men att vara noga med sår/skavsår och tvätta sig efter "toabesök" är viktigt.

Lär ut det här att klä av och på sig efter vädret kontinuerligt och inte gå och bli blöt och kall eller annat i onödan. Ha sådana plagg som ska växlas lätt åtkomliga.

Hur packa för att hålla saker torra. Antingen plastpåsar eller vattentäta packpåsar om man vill att man ska klara att ofrivilligt bada i en jokk. Jag har helt slutat med regnskydd som jag tycker mest är ivägen och inte hjälper i längden, någon gång måste man ju ta ut saker ur ryggsäcken eller stanna för matlagning etc.

Kolla fötter och absolut inte gå vidare om man känner av skavsår utan ta av skor/kängor och åtgärda direkt.

Mössa/keps/buff är inte så dumt för att hålla värmen eller som solskydd.

Skriver mer om jag kommer på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips