Tips och trix!

Jag ska hålla i en frilufts-workshop för studenter nu i helgen, och ge tips som underlättar för friluftsblåbär att hålla sig varma, göra eld, sätta läger mm, helt enkelt det som gör att turen blir en go'tur istället för en plåga!

Har ni några klockrena knep att dela med er av?
 
Blåbär... som ska lära andra "blåbär"

Att hålla en frilufts-workshop utan att ha tillräcklig kunskaper ser inte jag som speciellt seriöst för studenterna... Skaffa dig kunskap genom att praktisera mycket ute i skog och mark... och läs div. böcker innan du börjar undervisar etc...


Mvh troswe
 
En sak som alla vet egentligen men som i alla fall jag sällan ser praktiseras fullt ut är att mössan står för cirka 20% av värmeregleringen och den skall åka av, på, av, på, av, på, av, på beroende på terräng, fart och väder för stunden.

De flesta jag ser har kategoriskt ingen mössa alls eller så har de den på huvudet hela tiden och tar av den väldigt sällan.
 
Tack Björn, jag har varit ute en hel del i "skog och mark" och skulle inte hålla i work shopen om jag inte kände mig säker på att jag har den kunskap som behövs, men jag är nyfiken på andras knep också! Är övertygad om att det finns massor med kreativ folk på utsidan som löser problem på sitt sätt när de är ute! Någon som vill dela med sig? Ingen press på att uppfinna hjulet igen, allt vore kul att höra.

Jag kan börja för att bryta isen. Kan tipsa om att laga potatisgratäng på chips, torrmjölk och ost, för den som har svårt att få i sig nog med kalorier på vinterturen. Lätt att bära med sig, salt och fett som behövs efter en lång dag på fjället:)
 
Diska

Torka ur det grövsta me mossa elle papper.

Fyll kärlet med lite vatten i botten - bara det inte går torrt
På med locket - ångkoka en halvminut-minut
Häll ut och torka ur me papper

Inge diskmedel och inga baciller
 
Se, för guds skull, till att lära ut hur man iordningsställer en lägerplats när man lämnar den, enligt leave-no-trace principen.
Allt för ofta, när jag är ute i skogar och sjöar, så ser jag tidigare lägerplatser där eldstäder är anlagda, pinnar ligger spridda omkring och toalettpapper, med intilliggande exkrement, kan ses i olika riktningar.
Oerhört tråkigt!
Det borde vara en självklarhet att man städar upp efter sig men uppenbarligen är det inte det för alla.
//Peter
 
Och nåt som borde vara självklart men som ofta missas är att bära tillbaka stenarna man stagat tältet med. Lämna inga stenringar tack.
Mitt tips till kaffeberoende: Ta med ett tekannefilter från ICA och brygg Zoegas direkt i koppen. Slår snabbkaffe med hästlängder, och ingen tung och kladdig kaffepanna.
Att sova på: kolla lättviktsluftmadrass på Intersport. Väger drygt 400 g och är stor som två knytnävar. Men blir ca 6-7 cm tjock att sova på. Fattigmans downmat för 350:- Inte för vinterbruk dock, men går nog att komplettera med cellplast då.
Mat: Ta med kryddor och smak, ät inte frystorkat om du inte måste bära långt.
Tack för gratängen, ska provas.
 
Att hålla en frilufts-workshop utan att ha tillräcklig kunskaper ser inte jag som speciellt seriöst för studenterna... Skaffa dig kunskap genom att praktisera mycket ute i skog och mark... och läs div. böcker innan du börjar undervisar etc...


Mvh troswe

Såna surmagade inlägg är det som får en att ibland vilja koppla ner från internet för gott. Fy fan.

Till trådstartaren. Du kan väl dokumentera ner workshopen efteråt och dela med dig här?
 
Hygien är ju extra viktigt om man är många och lagar mat tillsammans. Jag har varit lite sådär att lite-skit-dör-ingen av men efter att ha fått infektion i skavsår och blev liggande en vecka efter en vandring samt att jag nyss har gått en 2½ dags Wilderness First Aid så har jag ändrat mig. Ärligt talat så har inget hänt på många år men att vara noga med sår/skavsår och tvätta sig efter "toabesök" är viktigt.

Lär ut det här att klä av och på sig efter vädret kontinuerligt och inte gå och bli blöt och kall eller annat i onödan. Ha sådana plagg som ska växlas lätt åtkomliga.

Hur packa för att hålla saker torra. Antingen plastpåsar eller vattentäta packpåsar om man vill att man ska klara att ofrivilligt bada i en jokk. Jag har helt slutat med regnskydd som jag tycker mest är ivägen och inte hjälper i längden, någon gång måste man ju ta ut saker ur ryggsäcken eller stanna för matlagning etc.

Kolla fötter och absolut inte gå vidare om man känner av skavsår utan ta av skor/kängor och åtgärda direkt.

Mössa/keps/buff är inte så dumt för att hålla värmen eller som solskydd.

Skriver mer om jag kommer på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
erito Tips: Lunch-hajk Allmänt om friluftsliv 4
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.