Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Och då menar jag inte tips om vackra leder eller fantastiska berg utan mer praktiska saker, knep & knåp liksom, stora eller små saker, uppfinningar eller småtricks.

Jag kan börja bidra med några grejer.

Som lock på mitt kokkärl använder jag alltid den tallrik jag ska äta på. I den rättvända tallriken häller jag i vatten som så småningom värms upp, där smälter jag en buljongtärning. Denna ganska smala men dock stärkande soppa sörplar jag i mig, en liten förrätt.

I kartfodralet har jag en plastbeklädd bit ståltråd (nivet, en sådan som brukar försegla plastpåsar med tex bröd som man köper i affären). Denna plastståltråd målas i olika färger tex centimetervis, en böjbar mätsticka.

Mitt nikwax arbetar jag in i kängorna med en hårtork, men, det kanske var allmänt vetande.

Den totala samlade erfarenheten på detta forum är ju enorm så några roliga småtips borde finnas här och där!
 
...och det femte! Men inte det sjätte:

- Bra friluftstallrikar är de djupa svarta engångstallrikarna man får när man köper till exempel Felix frysta soppor. Lätta och oförstörbara.

- När man går i långa branta uppförslut är bästa metoden att gå riiiiiktigt riiiiiiktigt sakta som en gammal gubbe på ålderdomshemmet, med kort steglängd och samma rytm hela tiden.
Jag gör det alltid, och pilar alltid förbi folk som rusar-vilar-rusar-vilar. Dessutom hinner man planera sina steg och skaderisken minskar samtidigt som man orkar mer.

- Hämtar vatten gör man uppströms, badar gör man nedströms. Vatten med tvål, tvättmedel eller diskmedel häller man ut på marken.

- En ihopvikt fleecetröja är en bra huvudkudde.
[Ändrat av Nordesjö 2004-09-08 kl 15:00]
 
Ursäkta avikelsen från ämnet i förra inlägget då:)
Mitt bästa tips är att undvika fotbekymmer genom omsorgsfull fotvård morgon och kväll.
Inget förstör så mycket som trasiga fötter.

Rena, torra fötter med korta raka naglar lever längre o luktar mindre. Är du osäker på fötterna, tejpa innan det gör ont.
 
Ömmande axlar/höfter

Under vandringarna kan jag ibland, oftast andra, tredje dagen besväras av att axlar/höfter ömmar av trycket från ryggsäckens remmar.
Ett tips är att köpa ett par tvättsvampar på närmaste bensinstation. Väger nästan noll och kan vara jätteskönt att lägga under ryggans remmar där det känns ömt.
 
Jag har låtit tova ett fodral i ull till min vattenflaska. Flaskan blir tyst, behaglig att hålla i även om det är svinkallt, vattnet får svårare att frysa på vintern och håller svalkan bättre på sommaren.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag har låtit tova ett fodral i ull till min vattenflaska. Flaskan blir tyst, behaglig att hålla i även om det är svinkallt, vattnet får svårare att frysa på vintern och håller svalkan bättre på sommaren.

Raskesven

"Latit tova"? Tipset var bra faktiskt, men maste man kanna en tovare eller sa? :)

Jag vet inte var gransen for nyttiga tips gar, men appropa en annan trad vill jag paminna: anvand alltid lcok nar du kokar upp vatten! Folk slarvar ofta hemma i koket, och det ma val vara sa (aven om jag ar perfektionist ut i fingertopparna), men till fjalls handlar det ju om en mer akut bransleatgang.

Tips nummer tva ar att inte tjura. Det ar latt att tanka ibland t ex "nej jag orkar inte stanna ta av mig jackan" och sa gar man och blir sjoblot av svett istallet for att njuta. Skynda langsamt ar ju bast.

MvH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.