Tips - hålla värmen

brukar göra på detta sett när jag har legat ute på vintern:

Rör på mig så jag är varm
gör en bädd med tre liggunderlag
sovsäcken skakar man i och i den ligger man i understället med mössa
ovanpå sovsäcken en jacka eller en filt sedan snarkar man gott.
 
Attityd och förväntning är de viktigaste faktorerna.
Kläder på i sovsäcken brukar inte vara kontraproduktiva, bara de är torra.
Har ni sovsäckar som klarar -15° kommer det säkert att gå bra. Observera att småväxta kvinnor brukar behöva en säck med mera loft för samma komforttemperatur.
Nykissad skall man vara innan man lägger sig.
go tur
 
Gillar också tråden, mycket bra tips här. Jag lägger mig ofta vintertid med engångsvärmare på händer och fötter. Det kan också hjälpa att sätta en värmare på bröstet:

fotvarmare.jpg
 
Jag vill instämma i de tidigare tipsen om att ha bra liggunderlag, gärna cellplast + uppblåsbart om det är svalt och då cellplasten underst. Jag tycker principen. mycket under sig, mycket över sig men lite på sig funkar för mig - dvs bara underställ, luva och tunna strumpor påtagna men lägg gärna jackan ovanpå sovsäcken om du vill ha extra isolering.
Vill man krypa ner varmt brukar jag göra så här, givet att jag inte är blöt utanpå kläderna. Rulla ut sovsäcken där du ska sova och lägga dig ovanpå den och värm upp den. Sedan gör du kvällstoalett (kissar, borstar tänderna) och lite värmande gymanstik - springer/armhävningar/åkarbrasor eller vad du föredrar så du blir varm men inte svett och sedan kryper du ner, nykissad så slipper ud upp mitt i kalla natten. Termosen är givetvis fylld med varmt sött och gott så du kan börja dagen i sovsäcken med en varm kopp uppiggande.

/Patrik, ett tag sedan jag sov ute i rejäl kyla
 
Något som bara är en parentes här, men som ändock är ganska bra att tänka på är att det är lite knöligt att vakna på morgonen om man inte har gjort lite förberedelser på kvällen. Jag för min del har alltid förberett ved som är lite indränkt i tändmedel. Sen har jag filtladdor som jag tar på mig i säcken för att slippa att sätta fötterna i stelfrusna kängor/stövlar. Jag har också fyllt på spritköket, och gjort allt klart så man ( i mitt fall), kan sätta sig lite gott i hammocken och läppja på en god kopp kaffe och äta frukost utan en massa mankemang.

Livet är allt bra härligt när man sitter varm och skön i en hängmatta mitt i vintern och tittar ut över ett kargt vinterlandskap med en kopp kaffe i handen.
 
Senast ändrad:
Något som bara är en parentes här, men som ändock är ganska bra att tänka på är att det är lite knöligt att vakna på morgonen om man inte har gjort lite förberedelser på kvällen. Jag för min del har alltid förberett ved som är lite indränkt i tändmedel. Sen har jag filtladdor som jag tar på mig i säcken för att slippa att sätta fötterna i stelfrusna kängor/stövlar. Jag har också fyllt på spritköket, och gjort allt klart så man ( i mitt fall), kan sätta sig lite gott i hammocken och läppja på en god kopp kaffe och äta frukost utan en massa mankemang.

Livet är allt bra härligt när man sitter varm och skön i en hängmatta mitt i vintern och tittar ut över ett kargt vinterlandskap med en kopp kaffe i handen.

Nää Lasse du Eldar upp all ved !!! inte förbereder !!! XD ^^ // A
 
Förberedelser!

Viktigt att förbereda Som Fotografiskt säger .. se till att vara varm när man går till kojs , se till att förbereda uppgång ( uppvaknandet). Värme pads eller flaska funkar fint . Se till att ha bra sovsäck och liggunderlag, det är viktigt. // Andreas
 
Det beror ju helt på sovsäcken. Jag är inte det minsta frusen, men jag har vaknat av att frös så jag skakade i -5 och av att jag var för varm i -15.... Så lite kläder som möjligt i sovsäcken är mitt resonemang. En del hävdar ju till och med att allt mer än ett tunt underställ är kontraproduktivt.

Generellt så är en grej nybörjare lätt verkar glömma att svett är ens värsta fiende. Håll sambon torr. Är han svettig, tvinga honom att byta till torrt underställ direkt vid stopp/rast.
Rejält med mat och dryck.

Vad är det för hund? En liten hund kanske kan värma sambon i sovsäcken? En stor hund behöver nog egen...

Så sant hålla sig torr är oerhört viktigt, får hålla koll på honom :)
Hunden är en golden retriver så hon ryms inte riktigt i sovsäcken, men tror ni hon klarar sig med ordentligt att ligga på och en filt att krypa in i? Våran tur blev lite uppskjuten så ska försöka ta oss i väg på onsdag istället.
 
Senast ändrad:
Som andra redan påpekat, det är viktigt att förbereda morgonen redan innan man lägger sig för kvällen. En portion varm gröt i magen gör det så mycket lättare att komma ur sovsäcken på morgonen och en kick-start på en ny spännade dag:)
 
Varmvatten flaskor i sovsäcken, armhävningar, torrt underställ och en rånarluva, en power-bar eller liknande och varm dryck innan man lägger sig, liggunderlag (tex. exped eller therm-a-rest) anpassat för vinterklimat och att vara nypinkad är min kvällsrutin.
Viktigt också att komma ihåg är att om man vaknar och är kissnödig så är det jätteviktigt att kliva upp och pinka, det går åt massor med energi att hålla urin varmt i kroppen. Bör också tilläggas att kvinnor generellt sett har svårare att hålla kroppsvärmen än vad män har.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
niklaz Solskyddstält för spädbarn eller andra tips? Bo och sova 6
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.