Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips - hålla värmen
- Trådstartare jennifer.lidstrom_gmail.com
- Start datum
Attityd och förväntning är de viktigaste faktorerna.
Kläder på i sovsäcken brukar inte vara kontraproduktiva, bara de är torra.
Har ni sovsäckar som klarar -15° kommer det säkert att gå bra. Observera att småväxta kvinnor brukar behöva en säck med mera loft för samma komforttemperatur.
Nykissad skall man vara innan man lägger sig.
go tur
Kläder på i sovsäcken brukar inte vara kontraproduktiva, bara de är torra.
Har ni sovsäckar som klarar -15° kommer det säkert att gå bra. Observera att småväxta kvinnor brukar behöva en säck med mera loft för samma komforttemperatur.
Nykissad skall man vara innan man lägger sig.
go tur
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Gillar också tråden, mycket bra tips här. Jag lägger mig ofta vintertid med engångsvärmare på händer och fötter. Det kan också hjälpa att sätta en värmare på bröstet:

Jag vill instämma i de tidigare tipsen om att ha bra liggunderlag, gärna cellplast + uppblåsbart om det är svalt och då cellplasten underst. Jag tycker principen. mycket under sig, mycket över sig men lite på sig funkar för mig - dvs bara underställ, luva och tunna strumpor påtagna men lägg gärna jackan ovanpå sovsäcken om du vill ha extra isolering.
Vill man krypa ner varmt brukar jag göra så här, givet att jag inte är blöt utanpå kläderna. Rulla ut sovsäcken där du ska sova och lägga dig ovanpå den och värm upp den. Sedan gör du kvällstoalett (kissar, borstar tänderna) och lite värmande gymanstik - springer/armhävningar/åkarbrasor eller vad du föredrar så du blir varm men inte svett och sedan kryper du ner, nykissad så slipper ud upp mitt i kalla natten. Termosen är givetvis fylld med varmt sött och gott så du kan börja dagen i sovsäcken med en varm kopp uppiggande.
/Patrik, ett tag sedan jag sov ute i rejäl kyla
Vill man krypa ner varmt brukar jag göra så här, givet att jag inte är blöt utanpå kläderna. Rulla ut sovsäcken där du ska sova och lägga dig ovanpå den och värm upp den. Sedan gör du kvällstoalett (kissar, borstar tänderna) och lite värmande gymanstik - springer/armhävningar/åkarbrasor eller vad du föredrar så du blir varm men inte svett och sedan kryper du ner, nykissad så slipper ud upp mitt i kalla natten. Termosen är givetvis fylld med varmt sött och gott så du kan börja dagen i sovsäcken med en varm kopp uppiggande.
/Patrik, ett tag sedan jag sov ute i rejäl kyla
Något som bara är en parentes här, men som ändock är ganska bra att tänka på är att det är lite knöligt att vakna på morgonen om man inte har gjort lite förberedelser på kvällen. Jag för min del har alltid förberett ved som är lite indränkt i tändmedel. Sen har jag filtladdor som jag tar på mig i säcken för att slippa att sätta fötterna i stelfrusna kängor/stövlar. Jag har också fyllt på spritköket, och gjort allt klart så man ( i mitt fall), kan sätta sig lite gott i hammocken och läppja på en god kopp kaffe och äta frukost utan en massa mankemang.
Livet är allt bra härligt när man sitter varm och skön i en hängmatta mitt i vintern och tittar ut över ett kargt vinterlandskap med en kopp kaffe i handen.
Livet är allt bra härligt när man sitter varm och skön i en hängmatta mitt i vintern och tittar ut över ett kargt vinterlandskap med en kopp kaffe i handen.
Senast ändrad:
Du är så klok Lasse!
Något som bara är en parentes här, men som ändock är ganska bra att tänka på är att det är lite knöligt att vakna på morgonen om man inte har gjort lite förberedelser på kvällen. Jag för min del har alltid förberett ved som är lite indränkt i tändmedel. Sen har jag filtladdor som jag tar på mig i säcken för att slippa att sätta fötterna i stelfrusna kängor/stövlar. Jag har också fyllt på spritköket, och gjort allt klart så man ( i mitt fall), kan sätta sig lite gott i hammocken och läppja på en god kopp kaffe och äta frukost utan en massa mankemang.
Nää Lasse du Eldar upp all ved !!! inte förbereder !!! XD ^^ // A
Det beror ju helt på sovsäcken. Jag är inte det minsta frusen, men jag har vaknat av att frös så jag skakade i -5 och av att jag var för varm i -15.... Så lite kläder som möjligt i sovsäcken är mitt resonemang. En del hävdar ju till och med att allt mer än ett tunt underställ är kontraproduktivt.
Generellt så är en grej nybörjare lätt verkar glömma att svett är ens värsta fiende. Håll sambon torr. Är han svettig, tvinga honom att byta till torrt underställ direkt vid stopp/rast.
Rejält med mat och dryck.
Vad är det för hund? En liten hund kanske kan värma sambon i sovsäcken? En stor hund behöver nog egen...
Så sant hålla sig torr är oerhört viktigt, får hålla koll på honom
Hunden är en golden retriver så hon ryms inte riktigt i sovsäcken, men tror ni hon klarar sig med ordentligt att ligga på och en filt att krypa in i? Våran tur blev lite uppskjuten så ska försöka ta oss i väg på onsdag istället.
Senast ändrad:
Varmvatten flaskor i sovsäcken, armhävningar, torrt underställ och en rånarluva, en power-bar eller liknande och varm dryck innan man lägger sig, liggunderlag (tex. exped eller therm-a-rest) anpassat för vinterklimat och att vara nypinkad är min kvällsrutin.
Viktigt också att komma ihåg är att om man vaknar och är kissnödig så är det jätteviktigt att kliva upp och pinka, det går åt massor med energi att hålla urin varmt i kroppen. Bör också tilläggas att kvinnor generellt sett har svårare att hålla kroppsvärmen än vad män har.
Viktigt också att komma ihåg är att om man vaknar och är kissnödig så är det jätteviktigt att kliva upp och pinka, det går åt massor med energi att hålla urin varmt i kroppen. Bör också tilläggas att kvinnor generellt sett har svårare att hålla kroppsvärmen än vad män har.
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 43
- Visningar
- 6 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar