Tips - hålla värmen

Äntligen har jag fått med min kära sambo på tur och sova i tält. Det som oroar mig är att hans upplevelse av det hela ska brista på grund av kylan. Så därför tänkte jag starta en tråd med olika tips och trix för att hålla värmen om man är frusen. Blir man för varm kan man alltid göra det kallare så här på vintern/våren resonerar jag. Funderar även på hur man kan hålla hunden varm under natten då detta blir första gången hon får följa med. är ungefär -10 till -15 under natten just nu.

Saker vi tänkt på:
- bra utrustning så som sovsäck och liggunderlag, tar gärna fler tips om detta
- varmvatten i flaska i sovsäcken.
- rask promenad innan läggdags för att få upp temperaturen.

Tack på förhand för svar
 
Bra kläder att sova i, ex hur du ska hålla näsan varm.

Dubbla liggunderlag, kombinera gärna ett uppblåsbart med ett tunt liggunderlag av cellskum.

Ett liggunderlag till hunden, ett cellskum modell billigare som klipps till lämplig storlek.
Värmesäck till hunden, finns att köpa eller så kan man sy själv.
 
Bra kläder att sova i, ex hur du ska hålla näsan varm.

Dubbla liggunderlag, kombinera gärna ett uppblåsbart med ett tunt liggunderlag av cellskum.

Ett liggunderlag till hunden, ett cellskum modell billigare som klipps till lämplig storlek.
Värmesäck till hunden, finns att köpa eller så kan man sy själv.

Näsan är ju som svår att hålla varm - förslag? Vill inte ligga och andas i sovsäcken eller i en halsduk då det blir så fuktigt och där med kyligt. Annars tror jag det blir underställ, ett tunnare och ett tjockare, tjock socka, mössa och vantar vad tror du om det? Behöver man mer kläder då det är så kallt eller hindrar det bara från att värma upp sovsäcken?
 
Näsan är ju som svår att hålla varm - förslag? Vill inte ligga och andas i sovsäcken eller i en halsduk då det blir så fuktigt och där med kyligt. Annars tror jag det blir underställ, ett tunnare och ett tjockare, tjock socka, mössa och vantar vad tror du om det? Behöver man mer kläder då det är så kallt eller hindrar det bara från att värma upp sovsäcken?

Det beror ju helt på sovsäcken. Jag är inte det minsta frusen, men jag har vaknat av att frös så jag skakade i -5 och av att jag var för varm i -15.... Så lite kläder som möjligt i sovsäcken är mitt resonemang. En del hävdar ju till och med att allt mer än ett tunt underställ är kontraproduktivt.

Generellt så är en grej nybörjare lätt verkar glömma att svett är ens värsta fiende. Håll sambon torr. Är han svettig, tvinga honom att byta till torrt underställ direkt vid stopp/rast.
Rejält med mat och dryck.

Vad är det för hund? En liten hund kanske kan värma sambon i sovsäcken? En stor hund behöver nog egen...
 
Näsan är ju som svår att hålla varm - förslag? Vill inte ligga och andas i sovsäcken eller i en halsduk då det blir så fuktigt och där med kyligt. Annars tror jag det blir underställ, ett tunnare och ett tjockare, tjock socka, mössa och vantar vad tror du om det? Behöver man mer kläder då det är så kallt eller hindrar det bara från att värma upp sovsäcken?

Jag brukar ha en extra mössa som jag drar ner över näsa och mun, men som precis som du säger så blir den blöt och slemmig, det är ett val: blöt mössa eller kall näsa. Detta skulle iof kunna vara ett alternativ, den borde inte bli lika blöt.

Det är mängden isolering (eng. loft) och dess förmåga att binda stillastående luft som räknas, är sovsäcken inte tillräckligt varm får man förstärka isoleringen med underställ, mössa, vantar, jacka, täckbyxor... allt som kan binda luft och öka loftet.
 
Det kommer nog att gå bra. Det är mycket en fråga om kunskap och inställning. Ni verkar så pass intresserad och har investerat i bra utrustning. Lida i kylan gör vi alla från början sedan lär sig kroppen allt mer att funka i den ovana miljön. Frågan är dock vad hunden har för funderingar. Min erfarenhet är att en hund som inte är en utpräglad vinterras men ändå kraftig och robust kommer att klara det bra om ni sörjer för underlag och rejäl filt i tältet. En hund som hemma brukar knata runt på natten ligger still under sin filt och sover där till det är dags att kliva upp, det är min erfarenhet.
 
Innan ni lägger er kokar ni upp en liter vatten och häller i en nalgeneflaska. Den håller sig varm hela natten. Problem solved:

nalgene_big.jpg
 
Fast vattenflaska står det ju redan i ursprungsinlägget att de tänkt på...


Mina "trix":

Bra på fötterna. Har man rätt sovsäck så fryser man sällan om kroppen, men tår och huvud/hals kan vara värre.

Beroende på säck och om man är i-vändare eller med-vändare så kan balaclava (under en toppluva) och nån form av halskrage (polotröja, buff eller liknade) vara vettigt.

På vilket sätt kläder i säcken skulle "förstöra" har jag aldrig förstått, jag har sovit i underställ och fleece-ställ utanpå det och har ofta dragit på mig fiberpälströjan när det varit kallare än jag räknat med.

Är man tillräckligt varm i resten av kroppen är det ingen fara att vara kall om näsan. Visst, det kanske KÄNNS kallt, men är resten av kroppen tillräckligt varm så blir man varken nerkyld eller förfryser näsan eftersom kroppsvärmen räcker till och blir över.

Att "värma upp sig" ner rörelser innan man kryper ner är en bra ide. Att vara beredd på att tyget känns kallt tycker jag är bra att förbereda sig lite mentalt på. Det är lite "friskt" att sova ute om man säger så. Man kan inte riktigt förvänta sig samma komfort som hemma. Den är inte sämre, bara annorlunda:)
 
Bra tråd! Jag klassar mig själv som en pjoskig fryskyckling med termostaten inställd på Ekvatorn, så jag kommer att titta in hit för tips ;).

Saker som funkar för mig, utöver de flesta som redan nämnts i tråden, är följande:
- Helt avgörande: att hålla sina sovkläder (och naturligtvis sovsäcken) torra, det må vara från svett, kondens eller regn. Se nedan.
- Att lägga ut/fluffa upp sovsäcken så fort man slagit läger.
- Att få i sig het dryck precis innan man kryper i sovsäcken, eller helst när man redan ligger där (kräver lite planering och/eller en "grytmysare" eller termos).
- Att göra 50 armhävningar efter att man krypit in ;).
- Att lägga den där varmvattenflaskan i sovsäcken lite innan man själv kryper i (inte effektivare, men skönare ;)).
- Att inte fukta ner krings näsa/mun med div. försök att "klä" ansiktet. Det blir bara värre i längden och den långtidsblöta ansiktshuden mer utsatt för skador dagen därpå. Jag får inte ens en balaclava med öppning för både näsa och mun att funka, det blir blött kring öppningarna i alla fall. Bättre då...
- ...att fixa en "värmestrut" runt ansiktet - med en generöst tilltagen sovsäckshuva, eller (sämre) med div. riggningar av en "brämad" mössa, kläder etc.
- Att försöka reducera strålningsförluster till omgivande kalla ytor (inkl. himlen vid tältlös övernattning). Ha inte ansiktet alltför nära tältväggen, sov på sidan/magen så du får hudvärmen från ansiktet reflekterad från liggunderlaget, spänn upp en "minitarp" över huvudet, gjord av t ex din regnjacka, vid utebivack.

(...) På vilket sätt kläder i säcken skulle "förstöra" har jag aldrig förstått, jag har sovit i underställ och fleece-ställ utanpå det och har ofta dragit på mig fiberpälströjan när det varit kallare än jag räknat med. (...)
Inte jag heller, och jag gör gladeligen som du - men endast med torra kläder i en "förvärmd" sovsäck. Jag tror att myten om att man inte skall sova med för mycket kläder på sig i sovsäcken uppstått av bl a dessa skäl:
- dels för att det faktiskt tar längre tid att värma upp alla skikten (men det gör det även med en motsvarande varmare sovsäck),
- dels för att folk försöker göra det med de kläder de använt under vandringen, som då innehåller mycket mer fukt än man inser - vilket inte märks så länge man rör på sig och är varm. Lägger man sig stilla med dessa kläder på, stjäl de väldigt mycket avdunstningsenergi från kroppen och fuktar dessutom ner sovsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
niklaz Solskyddstält för spädbarn eller andra tips? Bo och sova 6
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.