Tips för lättare packning

Hej,

jag har bestämt mig att jag vill inte längre bära så tungt när jag fjällvandrar och kollar nu hur jag får ner vikten.
Har gjort en lista med alla mina grejer som jag tänker ta med, förutom mat och de kläder som jag ska ha på mig i början.

https://lighterpack.com/r/8tygws

Med mat och vatten blir det säkert ändå minst 12 eller 13 kilo.
Någon idé vad jag kan reducera?
 
tungt tält - 1 pers.tält borde inte väga mkt mer än 1 kg tycker jag
tung vattenflaska - 1,5l pet-flaska väger mycket mindre
handduk kan du skippa - går att torka sig på kläderna
tung kniv - jag har sällan användning för kniv. har endast en lätt på 45g
tung hygien och första hjälpen
stor ryggsäck, men beror på hur lång tripp du ska göra.
 
Ett par tips/funderingar

Hej,

Din utrustning är ju från början ganska lätt och påkostad. Det som jag skulle fundera på är att byta tält till ett lättare. Hilleberg, Helsport, Vaude och Terra Nova har ju tält som landar på kring kilot utan att ge (allt för mycket) avkall på komfort eller säkerhet. Det behöver inte bli en så dyr historia då Hilleberg Akto verkar gå att sälja till nästan nypris på begagnatmarknaden... :)

Vidare så kan man ju överväga att byta ut din 170g Nalgene-flaska mot en enklare PET-flaska.

Sen går det ju att putsa lite gram här och där på vikterna genom att välja lättare och mer slimmade produkter, men min personliga åsikt är att du då riskerar att tappa (för mycket?) i hållbarhet, funktion och/eller komfort.

Och glöm för all del inte att kapa bort tandborstskaftet! :)
 
Mycket är ju smaksaker, men du har ju en rätt rejält nerbantad packning där tycker jag. En del grejer är klumpsummor där det är svårt att veta om det är rimligt utan att se vad de innehåller (t.ex. hygienartiklar).

Jag håller mig fortfarande till mitt halva Z-rest plus ett tunt Jysk-underlag istället för att köra med uppblåsbart liggunderlag. Men det ger väl kanske bara nåt hekto i viktvinst. Jag gillar dock enkelheten att kunna ta fram det vid rast.

Nalgene-flaskan är redan kommenterad, det finns många lättare lösningar som sagt var.
 
Lite mycket gas, ska du vara ute så länge kanske du ska gå över till ett mer energieffektivt kök med fläns? annars mindre gas..

Handduk är ju lite "nice to have" :)

Lite beroende på väder men för mig räcker det med nätlångkalsonger, 145 g

Min vanliga kompass väger 32 g, och en karta ca 40 g.. fodral kanske överflödigt om man lägger x tusen på andra ul grejer ;)

Men det ser ju bra ut :)
 
Det finns en tråd med packlistor som du kan ha stor nytta av.
Mitt eget grundkit (dvs exkl. mat och bränsle) brukar hamna på kring eller strax under 4 kg.

Strödda nedslag i din lista, utan rangordning m h t ev. viktvinst/angelägenhet:
  • Tält: 1600 g tycker även jag är tungt för en person, men antar att det är ett medvetet val från din sida. Men det finns ett antal fullvärdiga motsvarigheter under kilot, om/när du tänker skaffa nytt.
  • Samma med sovsäck, kanske i varmaste/tyngsta laget för tresäsongsbruk, men inte rimligt att köpa ny för de kanske max 200 g man kunde spara. 400 g dun (som i Cumulus LiteLine 400, ) funkar dock för frusna mig ner till strax under nollan. Ska du någon gång ändå köpa en ny, så finns det även vinster i ev. måttanpassning. Killarnas kroppslängd är fortfarande normen ;).
  • Underlag: 100% personlig komfortfråga, så svårt att ha synpunkter. Så länge det bara handlar om isolering, så har 8 mm Multimat (175 g) visat sig fullt tillräcklig för mig under sommar/tidig höst, när marken fortfarande är varm. Men jag brukar ha med ett ark bubbelplast som "footprint" under tältgolvet i stenig terräng, och det ökar ju även på isoleringen något.
  • Ryggsäck: också 100% personligt, men värt att tänka på vilken sorts tur man ska iväg på. På något sätt verkar det mindre känsligt med lastöverföring, balans etc när det är mycket upp-och-ner, typ alpin kamvandring, än under en längre och mer typisk fjälltur. I det förra fallet använder jag en MH Scrambler ULT30 på 400 g och blir inte trött av den. I det senare vill jag ha all last ner till höftbältet, ventilerad rygg och många ytterfickor och byter till 930 g Mammut Creon Light.
Redan efter denna avdelning skiljer det alltså ca 1200-1700 g mellan våra packningar, men dessa val är som sagt väldigt personliga.
  • Kartor: jag kör helst tyvek eller inplastade, men viktmässigt är det nog hugget som stucket.
  • Handduk: sidenscarf köpt på loppis, 8 g, otroligt mycket skönare än min gamla Pocket Towel på 40 g.
  • Kniv: Victorinox Classic med sax, skruvmejsel & pincett (22g). Har allt jag någonsin behövt samt inte minst: godkänd i handbagage på flyget. Gerber Wise Mini (57 g) när jag tror att jag även kommer att ha nytta av tång.
  • Solskydd: försvarets solstift, skyddsfaktor 30, ca 15 g. Dubblar som "generell" hudsalva vid behov.
  • Hygien & medicin: mitt lilla kit hamnar på ca 120 g inkl. solstif ovan, men det är ju personligt.
  • Kastrull: 1l trangia + tamoj från Minitrangia + pajformslock = 100 g, den optimala formen får man på köpet.
  • Gas: verkligen lönt att titta på matsedeln, påverkar åtgången mycket. Jag klarar mig med 100 g/vecka, inkl. viss marginal. Mat som kan "mogna" i en "pot cosy" efter uppkok spar mycket bränsle. Vindskydd, lock på kastrullen och reflektor under brännaren likaså.
  • Bestick: jag har bara med en värmetålig plastsked, 9 g.
  • Vattenflaska: lättare och IMHO mer flexibelt med 2x0,5 l lite kraftigare PET-flaskor med drickpip, 30g/st. Då kan man vid behov använda dem (fyllda med varmvatten) som skotork, fotvärmare i sovsäcken etc (det fortfarande ljumma vattnet används vid tillagning av frukost). Brukar räcka med bara den ena fylld under dagen plus liten vikbar kåsa i benfickan att dricka direkt ur bäckar med.
Kläder (i ryggsäcken): dina verkar sammanlagt väga avsevärt mer än mina - 1760 g mot c 700, men jag blir inte riktigt klok på vad det beror på. Förutom "tjocktröja" (i ditt fall dunjacka), regnställ och handskar är det bara ett ombyte av ullstrumpor, ett ullfrotteunderställ, mössa och ett par underbyxor som jag inte alltid har på kroppen, och alla dessa utgör också sovplagg. Mössan och handskarna väger tillsammans 90 g, men övriga poster väger grovt räknat som dina. Vad du har utöver är skärmmössan och "extra longsleeve shirt", men de väger ju inte heller så mycket. Kan det vara...
  • Regnbyxor(?): dina Norrönabyxor verkar rätt tunga, om de bara ska tjäna som regnbyxor. Mina Montane Minimus väger 120 g.
De kläder man (mest) har på kroppen är också värda eftertanke - dels för att det kan skilja mer än man tror på plagg med samma prestanda, dels för att deras funktionalitet/flexibilitet påverkar hur mycket extra man måste/slipper bära på i ombyten/reserv/förstärkning.
 
Gasflaskan är en vanlig 230g, men det är ju bara nettovikten.

Vi ska vara på tur i tre veckor, ryggsäcken måste därför vara 60 liter, så att maten passar.

Jag brukar använda min Nalgene flaska som värmeflaska på nätterna, med het vatten därinne. Skulle gärna ta med en lättare flaska men vet inte om jag vågar att stoppa en vanlig PET flaska i sovsäcken...

Kniven är för filetera fisk, men jag skulle gärna byta mot en lättare...

Tältet har jag faktiskt inte råd att köpa ett nytt... Annars kunde man försöka sälja och köpa en Enan kanske? Ska den vara bra?

Regnbyxorna är rätt tunga för att de har blixtlås på hela längden. Ta de med för att goretex är också myggskydd. Funderar faktiskt på att ta de som mina vandringsbyxor för varje dag och inte ta med "vanliga byxor". Dum idé?
 
Jag brukar använda min Naögene flaska som värmeflaska på nätterna, med het vatten därinne. Skulle gärna ta med en lättare flaska men vet inte om jag vågar att stoppa en vanlig PET flaska i sovsäcken...

Jag använder en lätt 0,5l PET flaska som vattenflaska på fjället. Däremot funkar det inte för att fylla kokhett vatten i då PET flaskan kymper och ändrar form;)
 
(...) Skulle gärna ta med en lättare flaska men vet inte om jag vågar att stoppa en vanlig PET flaska i sovsäcken... (...)
Jag tänker som du, fast det aldrig hänt något tillbud, så jag fyller flaskorna inte helt och stoppar dem i en kraftig plastpåse med påsklämma. Mina PET-flaskor är dessutom av lite kraftigare sort, tack vare min dotters förjusning i Vitamin Well (med lite samvetsgnissel, skulle inte drömma om att köpa dem själv). De känns verkligen mycket rejälare än de vanliga tunna, och jag byter till nya oslitna med jämna mellanrum.
 
Tältet har jag faktiskt inte råd att köpa ett nytt... Annars kunde man försöka sälja och köpa en Enan kanske? Ska den vara bra?

i sådana fall "nya" enan från i år som har kerlon 1000 istället för 600. den funkar bra. gamla akto (jag antar att du har akto) vägde 1.5 vilket var en perfekt kompromiss) nya tror jag väger 1.7 så du skulle göra en en viktvinst på 600 g (enan väger 1.1). sälj aktot, du får garanterat bra betalt för det.
 
Viktoptimera maten, hög fetthalt ger mer energi per vikt. Kräver ofta inte lika mycket vatten för tillagning heller och vatten behöve rmycket energi/gas för att öka i temp.
 
Viktoptimera maten, hög fetthalt ger mer energi per vikt. Kräver ofta inte lika mycket vatten för tillagning heller och vatten behöve rmycket energi/gas för att öka i temp.

Jag är nog inte så galen att jag ska börja dricka olivolja som ända näring på vandringar ;)

Vi ska kommer förbi stugor, så det är bara en gasburk åt tiden jag ska bära och är den tom så köper jag en ny.

Vi ska gå Kvikkjokk, Sulitjelma, Staloluokta, Ritsem, Abisko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Darkblack Tips kring fjälltält Lättpackning 16
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
Jallur Terra Nova Laser Competition tips Lättpackning 5
Robert S Tips: Lätt vindjacka Lättpackning 16
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
cyanopsis tips på lätt daypack Lättpackning 2
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...