Tips för lättare packning

Jag fattar nu verkligen inte om du vill råda mig nåt eller bara pratar för dig själv?

Som sagt, tar jag med en liten gasburk och byter när det behövs vid en stuga. Långkokta rätter ska jag nog tillaga i stugorna där jag som medlem betalar, enligt nya regler, inte längre dagsavgift.

Ingen anledning att räkna hur lite vatten och bränsle det går att använda. :)
 
Inte märkvärdigt tungt. Min packning för 8 dar i Norge 2014 vägde 7,5 kg på ryggen plus 1,8 kg kläder på kroppen. Till skillnad från dig har jag skor på fötterna, de väger väl 8-900 gram.

Nu ser jag att du faktiskt har skor - de kläder du tar upp i packlistan är alltså bara de du vid behov förstärker med. Då är det en rätt tung post. Vad jag själv har i säcken är regnkläder, c:a 440 gram, handskar 74 och lite extra kläder till natten och resan, 440 (där ingår en extra fleece som är att betrakta som ren lyx, så 2-3 hg - strumpor, kalsingar, t-shirt - skulle räcka. Och det finns tydligen lättare regnkläder än mina.

Mer en fråga om funktion än vikt, kanske: underställ. Det har jag för länge sen slutat att ha med. Temperaturen växlar ju en hel del under dagen och det blir till att ta kläder av och på - men verkligen inte närmast kroppen.
 
Ingen anledning att räkna hur lite vatten och bränsle det går att använda. :)
Jo, faktiskt - CO-riskerna behöver framhävas ofta och i alla sammanhang. Vi skall vara tacksamma att xargs oförtrutet fortsätter att delge sina kunskaper om bränslen, brännare och inte minst avgaser. Speciellt som flänsade värmeväxlarlösningar blir allt vanligare. Kunskap är aldrig tung att bära - även om inte du just den här gången ansåg dig behöva informationen så kan mycket väl någon annan som någongång läser igenom tråden ha STOR nytta av det...
 
Slutligen, det här med kylflänsade grytor...

Med kylflänsad gryta får man _absolut inte_ elda inne i tält eller absid och man sitter inne i tältet samtidigt - utan man skall sitta _helt utanför tältet_ när man använder köket. Detta för att brännavgaser från köket kan samlas som en säck inne i tältet vid ogynnsam vind och det blir jättefarligt för den som råkar vistas där!!!

Eldar man i kylflänsade grytor så är de väldigt stora kolmonoxidproducenter av den enkla anledningen att genom kraftig avkylning med flänsar för nära in i lågan så hinner det inte brinna helt färdigt och en del av de kylda obrända delarna av lågan som normalt ger den blåa manteln på lågan (som tex. syns under en planbottnad gryta) är just CO som normalt sett annars brinner! - men nu pyser ut oförbränt efter sidorna av den kylflänsade grytan.

Bränngaserna som pyser ut runt grytans kylflänsar är bokstavligen livsfarliga!! - det är som avgasrörsutloppet på en gammal tomgående bensinbil utan katalysator och skall betraktas som sådan!!!

Det finns förvisso ganska vida grytor med bara kylflänsar sista cm längs efter kanten, de klarar sig bättre om man inte tokgasar brännaren - men så har vi vattenvärmare som Jetboil, Primus Etasolo med smal gryta - dessa rastas helst helt och hållet utomhus av CO-skäl trots den behändiga formatet...


Det är kraftig CO-varning på den typen av kök med kylflänsade grytor och skall man vara ute mindre än två veckor så kommer man inte tjäna in vikten genom lägre bränsleförbrukning gentemot grytans ökade vikt i jämförelse med en flatbottnad dito och bra fungerande kök.

Tackar för denna information..... hade ingen aning om detta.
Mycket intressant läsning
 
Jag är en tjej och har herrmodellen, så dom är rätt breda för mig. Passar bra med tjocka sockor.

Tänker mest på temperaturer runt noll och iskalla vad, som man ju har i Lapplandsfjällen. I södra Europa vandrar jag bara med löparskor.

Tror det är klokt med knähögt. Avkylningen blir rejäl i lite vind och om lufttemperaturen är åt det låga hållet. Går ju att dra ner dem om det är varmt. Går ju fint att ha ett par vanliga strumpor i fickan för de riktigt varma dagarna.

//J
 
I stället för handduk kan man bruka en halv Weetexduk, en annan halva, i avvikande färg, kan göra god tjänst i köket.

Förutom avtorkning kan de brukas till dagg insamling då det inte finns något vattendrag i närheten.

Ingår numera i de flesta flygförares nödutrustning, av goda orsaker.

go tur
 
Jag gillar inte wettex som handduk då de blir stenhårda när de är torra. Däremot finns det gott om olika typer av trasor av viskos som fungerar bra som handduk.

En del säljs som "syntetiskt sämskskinn", andra bara som disktrasa. Jag har lite olika sorter och tycker de fungerar bra. (Innan jag började använda dem "ute" så provade jag såklart efter duschen hemma.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Darkblack Tips kring fjälltält Lättpackning 16
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
Jallur Terra Nova Laser Competition tips Lättpackning 5
Robert S Tips: Lätt vindjacka Lättpackning 16
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
cyanopsis tips på lätt daypack Lättpackning 2
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.