Tillverka Isskruvar...???

Hej! Om detta projekt går bra och du blir biten på att trixa med fler varianter så har jag många gånger funderat på en "vänster-hand-isskruv". När man skruvar vanliga isskruvar så skruvar man medsols. Jag upplever att detta är det lättaste sättet att skruva med högerhanden ("ut från kroppen") men när jag ska skruva med vänsterhanden känns det som att jag skulle vilja skruva motsols. Känns som att det skulle vara lättare att få tryck på skruven när man ska få den att fästa om man skruvade utåt sidan istället för inåt kroppen. Det enda jag kunnat jämföra med är än så länge när jag skruvat ut skruvar. Skulle vara kul om det gick att tillverka ett sådant test ex.
Lycka till! Anna Malou (som för övrigt är högerhänt)
 
Jag tror ju att när det gäller själva gängan och skären så finns det inte så mycket utrymme att experimentera (de profiler som finns på marknaden är nog ordentligt framprovade). Men möjligen är det så att en annan form (profil) på gängan fungerar bättre i olika sorters is.

Det skruven skall göra är ju att den skall fungera både som borr och gängtapp (d.v.s. som en självborrande skruv) och samtidigt inte förstöra isen så mycket att den sen inte sitter kvar.

Skulle jag prova olika gängprofiler skulle jag nog göra det på skruvar som inte borrar, jag skulle alltså borra hål i isen först och sen prova att skruva i prototypskruvar. Å andra sidan finns det säkert folk som redan gjort det, och då kan man ju luta sig mot deras resultat.


En vänstergängad skruv med exakt samma profil som en befintlig ska ju inte vara något problem.
 
Är det värkligen rostfritt som dom flesta isskruvar är till värkade i?
Om jag inte mins fel så va simonds skruvarna som jag lånade senast magnetiska, vilket fostfritt inte brukar va... Desutom käns det ju alltid väldigt kallt att hålla ett par iskruvar i handen utan hanskar. Jag menar kallare än att hålla i en carbin. Aluminium ska ju leda värme bra och rostfritt dåligt, då borde det ju således va tvärt om? Men vad som menas med rostfritt är ju lite svävande.

Lycka till
 
Ja det var ju det som var den stora frågan.. materialet! men är iaf igång och skall se vad jag kan få fram av ett stycke rent rostfritt:) gäller bara att ha tid... har själv stött på rostfria legeringar som innehåller en viss mängd järn som gör att dom blir magnetiska, så det verkar inte helt omöjligt att dom skulle varit magnetiska. när jag tänkte på rostfritt som material så tänkt jag mer att det är väldigt hårt och därför lite känsligare för brytningar när dom blir tillräckligt hårda, rör sig inte som vanligt järn.
vad det gäller värmeledningsförmågan så vet jag inte om alu skulle leda värme bättre, det absorberar ju värme respektive kyla bättre.. men blir då således mer mindre påverkat av yttre förhållanden, ja menar det håller en jämnare temp längre. rostfritt påverkas däremot väldigt snabbt åt båda håll, kyls snabbare och värms snabbare, sen tror jag tyngden i det rostfria påverkar känslan av att det är kallt.
lite snurr blev de nu men men :)

//Ivan
 
Kul att det rullar på. Jag fick en tanke på temat produktutveckling häromdagen. Är det inte så att en av de större begränsningarna i hur bra en isskruv säkrar handlar om att den pga trycket mot omgivande isen sakta "smälter sig loss". På samma sätt som en skridskoskenas tryck mot isen tvingar vattnet att övergå till flytande form. Skulle utanpåliggande kylflänsar kunna hjälpa till att sakta ner denna process, förutsatt att omgivande lufttemperaturen är kall nog, eller behövs mer kylning än så? Trycket lär ju vara rätt högt mot gängorna.
/R

(Disclamer; ovanstående teorier är föremål för tvister, och orsaken till isens låga friktion debatteras tydligen i fysiken korridorer. Eftersom jag inte jobbar med sånt längre så väljer jag att inte bry mig.)
 
BD skruvar rostar liksom laser skruvar....

Men om du ska använda RF så skulle jag tippa på 2346 legeringen. Det intressanta är ju hur hållbarheten är när stålet är kallt.

När det kommer till att det ska vara lätt att dra i så är det insidan som är viktig så att iskärnan lätt glider ut ur "tuben". Sedan är det en bra ide att göra insidan konisk så att det är lättare att få ut iskärnan när man drar ut skruven. Gängan kan vara svår att få till då det är en stor stigning på gängan. Har för mig att det är 12 mm på en BD skruv. Sedan är ju själva gängan bara 1 mm bred så det är stor "flatyta" mellan dom. Men om du har tillgång till ett litet hornverktyg så vore det ju smidigt att fåtill en spegelblank insida.

Har funderat på att göra skruv på jobbet men det har inte blivit av pga att det är svårt att få in det i maskinerna då vi loggas.

Har för mig att jag läst att iskärnan hjälper till att hålla ihop skruven vid belastning. Låter rimligt tycker jag.

Men hur som lycka till med ditt projekt. Lägg gärna ut bilder när (om) det nu blir tillverkning och lägg ut vad det blir för material.

/Johan
 
material.

materialet blir nog 2343 som det ser ut idag.. hittade ett ämne på jobbet som passar! men har inte kommit till skott ännu, tråkit men sant. men lovar att göra ett tappert försök när tillfälle ges:)

de du skriver låter annars rimligt, har själv resonerat ungefär lika efter mina efterforskningar..

// Ivan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.