Till er som har kapsejsat

Hej

Jag är ganska ny på att paddla havskajak och funderar såklart på vad som skulle hända om jag kapsejsade. Jag har ännu inte gjort det men till er som någon gång har kapsejsat ofrivilligt skulle jag vilja fråga, under vilka omständigheter kapsejsade ni?

Jag skulle vilja veta så att jag kanske kan undvika att hamna i de situationerna tills dess att jag gått en säkerhetskurs av något slag.

/Roland
 
Vid forspaddling har jag gått runt ett antal gånger.

Med skärgårdskajak en gång vid ombordstigning och en gång när jag paddlade med min hund i akterluckan.

Lärorikt att går runt.

Thure
 
jag var ute och lekte på havet en gång och surfade på vågorna som bröt över ett grund. Det gick bra de första gångerna men när jag morsknat till så tog vågen tag i aktern på kajaken varvid kajaken ställde sig på tvären och vågen bröt över mig. Som tur var så hade jag min bror med mig som hjälpte mig att få in kajaken i någorlunda lugnt vatten för att därefter länsa den och hjälpa mig att krypa ner i kajaken igen, vilket inte är så enkelt utan hjälp i orolig sjö. Samma scenario kan givetvis hända om det går vita gäss/brottsjöar och man har vågorna i ryggen.
Det ska dock sägas att jag inte är någon van kajakpaddlare, men av de kajakböcker jag läst så föredrar de flesta att ha vågorna i sidan om det bara är dyningar det handlar om. Då har man god kontroll och uppsikt över vågen och det är mer energieffektivt än att paddla mot dem.
 
Jag har gått omkull flera gånger när jag seglat kajaken, vid byig vind hinner ibland man inte ens släppa skotet fast man sitter och håller i det.

Det är faktiskt inte särskilt vanligt att man går runt särskilt med lite packning i kajaken (om det är en vanlig kajak avsedd att paddla i skärgården). Men ett felskär med paddeln kan räcka. I samma ögonblick man sätter sig i en kajak får räkna med risken att bli blöt.

Om du inte kan ta dig upp i kajaken från vattnet bör du nog paddla nära land.
Ju kallare i vattnet desto närmare land.

mvh thomas
 
sidvågor

Jag tror jag gick runt de första 10 gångerna jag paddlade på lugnt tämligen platt vatten. Jag var stel och spänd som en pinne och instruktörerna har i efterhand berättat att de inte trodde jag skulle fortsätta med paddling. Efter ett tag lossnade det för mig och jag slappnade av i kajaken. Vanligaste orsaken till vurpa jag sett senare då jag utbildat nybörjare, är rak sidvind = sidvågor. Lösningen där att undvika det kan ju vara att "kryssa" och slöra så man har sned mot eller medvind, om man inte kan planera sin rutt efter vinden Jag anser inte i och ur så dominerande som vurpfaktor men visst förekommer det också.
Öva i varmt vatten (eller med dräkt som gör det bad acceptabelt varma) och med kamrater som behärskar kamraträddning.

/Patrik
 
Gick för första gången ofrivilligt runt förra helgen.
Det blåste ca. 12 m/s väst, rätt grov sjö med korta branta vågor som bröt ibland.
Målsättningen med dagen var att öva upp hanteringen av grov sjö samt träna att surfa med vågorna.
Hela detta i min hemmavik som är öppet mot nordväst. Viken är ganska långrund och resonemanget var att skulle något hända tar det bara några minuter tills man är inblåst i viken och har grund under fötterna.

Paddlade ut några hundra meter, vände och surfade in med vågorna. Ibland lite vinglig men det gick.

Sen fick jag felskär i en brytande våg och gick runt. Tafatt försök med en eskimosväng, men glöm det, så det blev en wet exit. Klädseln (torrbyxa + semidry jacka) höll initialt tät.
I dessa vågor var det inte helt enkelt att tömma kajaken och vända den rätt. Sen instigning som man har övat, skillnaden bara att man slog runt några gånger pga. vågorna. OK, krypa till korsett och använda paddelflottör, som log fint och torrt i dayhatchen bakom sittbrunnen. Tills jag hade petat ut flottören var dayhatchen vattenfylld. Blåser upp flottören, sätter den på min grönlandspaddel och fixar en hyffsat skaplig insteg. Nice tänker jag tills nästa större våg sliter flottören från min paddel. och nästa wet exit är ett faktum. Semi dry kläderna är i detta laget helblött.
Vid strandpromenaden står lite folk och verkar oroliga, jag signalerar att läget är under kontroll. De skakar på huvud, tur att jag inte hör vad de säger.
Så jag hivar upp mig på kajaken och ligger kvar i några minuter tills man var inblåst i viken.
Tömmer kajaken helt på vatten, paddlar sen tillbaka till platsen där jag sjösatte tidigare. Efter en kort promenad var man hemma, blött, en paddelflottör fattigare, rejält nerkyld och med mosat självförtroende.

Min analys på alla felen man gjorde:

-Gå ut ensam ut i dessa förhållanden är inte helt smart.
-Att inte klara en stabil eskimosväng är inte bra, att försöka sig på en självräddning i så pass grov sjö kräver erfarenhet.
-Semidry kläder kan du glömma när vattentemperaturen ligger under 10C, efter några minuter i vattnet är man dyngsur. Det var inte mycket vatten i men isoleringen är inte någon höjdare direkt. Torrdräkt är klart säkrare.
-Paddelflottör och länspump ska sitta lättillgängliga på utsidan och inte ligga under en lucka, den vattenfylls direkt.
-Paddelflottör (Smart track) sitter inte helt säker på grönlandspaddel och bör säkras med gummisnodd eller dyl. (Hittade förresten flottören igen när jag paddlade igår, nu har jag två)
-Öva självräddning i poolen eller när det är varmt, fint och lugnt ger en falskt trygghetskänsla. Över man den inte under tuffa förhållanden, kommer den knappast fungera när man verkligen behöver den.
-Däcklinorna på min kajak är inte helt optimalt, den har pga. dayhatch bara på ena sidan bakom sittbrunnen en lina för att fästa paddeln under. Inga problem med det i lugna förhållanden, men behöver man lite extra stabilitet så behövs båda linor eller ett paddelfäste.
- Bra att man under hyffsat säkra förhållanden blir påmind om sina begränsningar och kan jobba med att förbättra sig (och sin utrustning).

Tacksam för era synpunkter samt förslag hur man kan förbättra sin "krishantering" i (eller utanför) kajaken.

Nedan en bild från min Gopro, har filmat hela "eländet"
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=20973&stc=1&d=1446495289

Och så såg det ut innan man gick runt

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=20974&stc=1&d=1446495289
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    39.4 KB · Visningar: 1,356
  • GOPR4066_Snapshot (4).jpg
    GOPR4066_Snapshot (4).jpg
    101.8 KB · Visningar: 1,315
Senast ändrad:
Första gången. Pröva på kurs. Lugn vik. Instruktören sa man kunde prova att luta kajaken. Det gjorde jag o kände plötsligt "Det här går inte bra" o så låg jag där i vattnet. Stor sittbrunn o nylonkapell så jag trillade lätt ur. Instruktören kamraträddade. Men jag upptäckte hur pass långt man ändå driver i svag vind innan man är på plats.
Andra (?) gången. Också kurs. Momenten var träna räddning i vågor o 10-12 m/s o knuffa undan kajaken så en får hämta kajak o en får rädda badaren. O så kom vi varandra lite nära o en tvärsjö skapade en extra badare, d v s jag välte ofrivilligt också. Jag låg kvar vid min kajak, räddaren plockade upp övningsbadaren o sen blev det min tur. Men man kommer en bit i från varandra.
Tredje gången. Svallvåg sidskepps. Jag har ingen perfekt roll så det var bara att gå ur trygg i förvissningen om att kamraterna jag tränat med var bredvid o att det inte är några problem att komma upp.
Slutsats. Paddla inte ensam i osäkra förhållanden. Öva så nära skarpt läge det går, och det är förstås olika beroende på hur van man är. Ha flera möjligheter. Gå kurs så du lär dig. Öva gärna med dina paddelkamrater. KLP tränar roll, räddning o teknik varje måndagkväll maj - sept. Läs Detlevs goda inlägg härovan.
 
Vid forspaddling har jag gått runt ett antal gånger.

Med skärgårdskajak en gång vid ombordstigning och en gång när jag paddlade med min hund i akterluckan.

Lärorikt att går runt.

Thure

Kompletterar med en redogörelse som jag skrev på FB:
Plurrapport 6/6 2014. Lärorikt och lite läskigt. Paddlade med min samojed Totte i bakluckan. På sydsidan av Malmaön hade vi lite oväntade svall som kom från sidan och som studsade mot stranden på ett ställe där det grundar upp ca 30-40 meter från stranden öster om sundet mot Korsholmen. Totte åkte nog lite åt sidan och jag kunde inte räta upp. Tappade en karta och tyvärr även min vattentäta kamera på ca 2 meters djup. Men GPSen klarade sig och främre packutrymmet klarade sig bra med bl a bilnyckeln. Mobiltelefonen lade av men gick sedermera att torka.

AKtre delen av kajaken fylldes med vatten när hunden klängde upp på kajaken och det blev därmed tungt att simma med kajaken in mot land. När jag simmade in mot land så hängde Totte sig med frambenen över mina axlar och försökte klättra upp på mig bakifrån och tryckte då ned mitt ansikte mot vattenytan. Lite obehagligt. Men det gick att peta ned honom. Jag sökte lite efteråt efter kamera och karta men fann dem inte. Cest la vie. Erfarenhet får man när man klantar till det.

Efter detta har jag bytt från VKV Måsen Elit till en stadigare kajak Måsen Offshore som dessutom har VKVs stabiliseringsrör bakom sittbrunnen. Jag har också kompletterat med en uppblåsbar flytkropp längst akterut i kajaken.

Nedersta bilden på mig och hunden i kajaken är tagen vid ett annat tillfälle.

Länkar också till en kappsejsning vid ombordstigning som jag tycker är klart pinsam men som andra uppskattat att titta på https://www.youtube.com/watch?v=wS3c2NZSiL0

Thure
 

Bilagor

  • 10437339_646967422046145_431309581418371143_n.jpg
    10437339_646967422046145_431309581418371143_n.jpg
    54.8 KB · Visningar: 955
  • 10364141_646969088712645_2204985454429008746_n.jpg
    10364141_646969088712645_2204985454429008746_n.jpg
    19.9 KB · Visningar: 958
  • 64919_613734452036109_1342126796_n.jpg
    64919_613734452036109_1342126796_n.jpg
    51.6 KB · Visningar: 974
....Paddlade med min samojed Totte i bakluckan....
...Totte åkte nog lite åt sidan och jag kunde inte räta upp..
...kajaken fylldes med vatten när hunden klängde upp på kajaken och det blev därmed tungt att simma med kajaken in mot land. När jag simmade in mot land så hängde Totte sig med frambenen över mina axlar och försökte klättra upp på mig bakifrån och tryckte då ned mitt ansikte mot vattenytan....

Rejäl pjäs, Totte! Hur många kilo? Ganska mycket hund i en kajak.
Har paddlat med mindre hund (Kerry Blue terrier, 11kg), det gick väl bra tills hon fick för sig att man kunde spankulera på däck. Det gick inte så bra men hennes flytväst hade handtag på ryggen så det var bara att hiva upp henne igen.
Drar mig till minnes att jag faktiskt paddlat med en Airdale terrier (ca 20 kg) också. Det var i en K2 och hunden låg i främre sittbrunnen med koppel draget under däck till mig i aktre sittbrunnen. Det var bara att rycka till om hon fick för sig fel saker...

mvh thomas
 
Brukar säga att det bara blir en 3:e dels hund kvar om man låter honom bada så att pälsen sjunker ihop. Han väger typ 25 kg.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
Jones Skumbitar till kajak Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.