Till er som har kapsejsat

Jag tycker inte att man ska överdriva risken att gå runt i en havskajak, man ska bete sig rätt dumt eller utsätta sig för väldigt stökig sjö för att det ska vara en reell risk vid vanlig paddling.

Innan jag lärde mig rolla har jag bara gått runt ofrivilligt en gång, på en kurs där vi skulle testa höga stöd, dvs vi utsatte oss rejält för risken att faktisk slå runt...
I övrigt trots paddling i stökigt vatten (många turer i Stockholms och Sörmlands ytterskärgård, samt på väskusten och Lofoten) har jag faktiskt inte slagit runt. Har tränat en hel del kamraträddningar och annat men aldrig behövt använda det i skarpt läge.

Sen jag lärde mig rolla så har det dock gått utför... :p I havskajak har det väl inte skett så vansinnigt många gånger och i alla situationer utom en har jag utsatt mig för så pass svåra förhållanden eller knäppa situationer att jag innan har varit helt beredd på att en kapsejsning kunde ske. Den enda gång jag varit helt oförberedd var vid en medsjöpaddling (vågor snett bakifrån) då jag blev lite väl avslappnad och ouppmärksam för en stund, rollen fungerade dock som den skulle och jag hann tillochmed med att se till att solglasögon och keps satt kvar innan jag rollade upp. :)

Med en väl fungerande roll så har iaf jag hamnat i situationer jag aldrig var ens i närheten av innan, eftersom jag inte hinner bli rädd utan känner mig lika bekväm i kajaken uppochner som rättvänd. jag märker också att jag i många fall hellre gör en roll än att utsätta mig för ett krampaktigt paddelstöd (speciell inte ett högt stöd med all belastning det ofta ger på axlar). Detta har ju såklart inneburit att jag kapsejsar en hel del numera (iaf i fors och surf).

Min slutsats är att man som nybörjare sällan sätter sig i situationer där man riskerar att gå runt, det blir läskigt långt innan kajaken ens är nära att kapsejsa. Den enda stora risken är vid i och urstigning. När man sedan lär sig mer avancerad paddling samt räddningsövningar så flyttar man fram bekvämlighetszoonen i kajaken och utsätter sig därmed mer och mer för risken att slå runt ofrivilligt, men då har man oftast koll på hur man ska hantera det.

Men som andra sagt, ta det väldigt försiktigt och håll dig nära land speciellt om du paddlar ensam.
 
Färdspåret är registrerat med en Garmin Etrex.
Plottat på PC med Garmins gamla Mapsource på en bakgrund av friluftskartan.

Thure
 
En kommentar till Mattias positiva erfarenheter av eskimåsväng är att inte alla sittbrunnar och kajaker är lika lämpade för roll.

Man är också i vågor lite instabil väl uppe efter rollen, innan man hittat balansen igen.

Thure
 
En kommentar till Mattias positiva erfarenheter av eskimåsväng är att inte alla sittbrunnar och kajaker är lika lämpade för roll.

Där har du såklart rätt, mitt inlägg ska läsas som att jag utgår ifrån mina erfarenheter, det går dock att dra paralleller till vilken kajak och självräddningsmetod som helst, ju mer man tränar valfri självräddningsmetod och kamraträddning, desto tryggare kommer man känna sig och desto större risker kommer man utsätta sig för. Därför är jag helt övertygad om att ju duktigare man är på räddningstekniker desto mer kommer man kapsejsa (det är också den slutsats jag kan dra av att betrakta alla mina paddelbekanta). Som helt grön i kajaken så kapsejsar man vid i och urstigningar, men ytterst sällan vid själva paddlingen eftersom man aldrig kommer våga att utsätta sig för risken till att börja med. Självklart kan något oförutsett inträffa men i sådana situationer kan det gå illa för vem som helst.

Man är också i vågor lite instabil väl uppe efter rollen, innan man hittat balansen igen.

Thure
Det beror på hur man rollar (man behöver inte avsluta sin roll loggandes bakåt på akterdäck) och hur duktig man är på att rolla, skulle man klanta sig så får man väl göra en roll till, det tar bara två sekunder och är ju faktiskt bara ett paddeltag (även om det känns så mycket svårare innan man verkligen kan det). Ser man till att inte lyfta paddelbladet ur vattnet (för bara paddeln framåt igen och vinkla den till ett lågt stöd) när man kommer upp så har man ju stöd på det tills man tar det första paddeltaget och därmed får fart och stabilitet. Men nu kanske vi inte ska förvandla detta till ytterligare en debatt för eller emot roll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
Jones Skumbitar till kajak Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.