Tid att vandra 19km (Nikku)

Hej!

Jag ska iväg till Kebnekaise i början av aug och ska alltså vandra från Nikkaluokta.

Är det någon som har en hum om hur lång tid det kan ta att vandra dessa 19 km (Nikku - Keb Fjlstn.) med ca 20 kg på ryggen för en normaltränad 20-åring och med endast en tidigare vandring i bagaget?

Dessutom undrar jag hur terrängen ser ut på denna sträcka. Jag har läst på forumet att en del betraktar den som en transportsträcka. Men lite detaljerat, vad innebär det?

(Har f.ö. 7 dygn på mig där uppe)

mvh Kristoffer

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vad är det som tar 6 timmar åt ett håll och 10 min åt andra? :)

Ja, ja - jag hade barnen med och är inte någon vältränad 20-åring längre. Snarare nybörjarvandrare, och som sagt, med ungar i släptåg. Så vi tog god tid på oss upp, man måste väl ha lite snöbollskrig oxå! Och kunde inte motstå den röda frestelsen hem (500:-/pers). Du går hela sträckan på 4-4,5 tim, i bra tempo med några korta pauser.
Det är bra stig hela vägen, broar och spänger och lite stigning mot slutet (när man går från Nikka alltså). Just nu med översvämningar och så är det nog rätt klafsigt och geggigt. Ha't så kul!
/Susanne

ta´t lugnt

Om du pressar så kan du gå det på 3 timmar ungefär. Detta rekommenderas ej om du är ovan (vilket enbart en veckas tidigare vandring tyder på), speciellt inte eftersom du ska vara ute i en vecka efteråt och vill nog ha kroppen med dig...

Satsa på att gå på minst 5 timmar. Det ger en snitthastighet på 4 km/h vilket är ett bra tempo. Om du går på 6 timmar så ska du inte känna att det är dåligt på något vis, med 3km/h kommer man långt på några timmar.

Det viktiga är att du kännar att du "får med dig" kroppen i det tempo du håller, sliter du för mycket i början kan du få betala dyrt i slutet på veckan.

Med detta sagt så ska det ju även kännas och du är ju ung och "normal"?tränad så det är pannben framåt som gäller!

Lagom dagsetapp

Tjaa..19km och 200 höjdmeter kan vara en alldeles lagom dagsetapp första dagen..att sträckgå hela vägen är ganska onödigt.Ta ordentliga pauser,håll koll så att ingen drar på sig skavsår...ganska lätt hänt om man är ivrig att gå långt första dagen.

Lite beroende på...

Sträckan i sig är inte svårvandrad med en rejäl upptrampad autostrada att följa innesluten i fjällbjörksdelta.

När jag knallade den sträckan med ca 20-23 kg packning gjorde jag missen att ta ut mig lite för mycket. Känslan av utvilade ben och ett härligt miljöombyte gjorde att tankar på ev träningsvärk glömdes för en stund. Men det gjorde sig påminnt dagen efter och dessutom lade jag en finfin grund till ett löparknä.

Så allt jag kan rekomendera är att skynda långsamt med så tung packning om du inte har som målsättning och är tränad för annorstädes.

En annan detalj att ta i beaktning är att det faktiskt finns båt att tillgå om du känner för att hugga av sträckan med några km och dessutom spara tid och ork!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips