Terrängkörning i skogen

Vi som utövar sporten (enduro, motocross) kör sällan i skogen olagligt. Det är busungar som inte tar sig till banorna. Eller halvt oseriöst folk som inte har insett att det är tusen gånger roligare att köra på banan.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
tycker man ska förbjuda all terrängkörning som ser kring markägare tomter o gårdar, för dom som kör terrängfordon på lek kan ju köra inom områden som är gjorda för såna ändamål.
vare sig man sätter upp skyltar eller inte så bryr sig inte folk om de är nyplanterat område eller ej.
om dom som håller på o kör skulle hellre kunna prata först med markägaren o inte bara köra som dom inte hade nå vett.
 
Lagen om terrängkörning är ju solklar, tyvärr följs den vare sig av individer eller beivras av myndigheter. De förra hävdar det en eller andra fiktiva undantaget. De senare är ju generellt svårfunna.
 
Jo! Som markägare blir jag lätt irriterad av luddigheten i naturvårdsverkets rekommendationer, som alltför sällan är juridiskt förankrade.
/Niklas

Gissar återigen på lagrummet, det är lite otydligt vad du svarar jo på.
När Naturvårdsverket gör uttalanden när det kommer till Allemansrätten så är jag fullständigt övertygad om att de gör de efter att ha kontrollerat sina uttalanden med jurister. Något annat vore helt absurt i mina ögon. Men du kanske kan peka på något/några exempel?
Att prata med jurister är väl ett ypperligt exempel på när man kan få luddiga svar, de brukar undvika att svara klart och tydligt.
 
Enl de poliser jag pratat med så gäller inte privat uppsatta skyltar utan bara skyltar av myndigheten placerade. Däremot får man INTE passera en låst vägbom, oavsett motordrivet fordon.
 
Gissar återigen på lagrummet, det är lite otydligt vad du svarar jo på.
När Naturvårdsverket gör uttalanden när det kommer till Allemansrätten så är jag fullständigt övertygad om att de gör de efter att ha kontrollerat sina uttalanden med jurister. Något annat vore helt absurt i mina ögon. Men du kanske kan peka på något/några exempel?
Att prata med jurister är väl ett ypperligt exempel på när man kan få luddiga svar, de brukar undvika att svara klart och tydligt.

Just allemansrätten är väl ett typexempel där naturvårdsverket ofta är ute och cyklar.
/Niklas
 
Lagen om terrängkörning är ju solklar, tyvärr följs den vare sig av individer eller beivras av myndigheter. De förra hävdar det en eller andra fiktiva undantaget. De senare är ju generellt svårfunna.

Jo, de senare lyser ju med sin frånvaro när markägarna behöver hjälp mot allmänhet som tar sig alltför stora friheter. Men när allmänheten vill ha hjälp mot markägare, vimlar det plötsligt av villiga myndighetsfolk.
/Niklas
 
Mja, de flesta grusvägar är inte öppna för någon nöjeskörning med MC eller moped, då de inte får något statsbidrag. Enbart allmänna vägar, samt enskilda vägar med statsbidrag är öppna för nöjeskörning (givet att gängse trafikregler följs). För övriga enskilda vägar fordras markägarens uttryckliga tillstånd.
/Niklas

Nej, det fordras inte markägarens uttryckliga tillstånd. Det räcker att vägägaren inte har förbjudit trafik med motordrivna fordon. Detta regleras i i Trafikförordningens 10 kap. 10 § som säger:

10 § I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.

Det som ska vara uttryckligt är alltså inte tillståndet utan ett eventuellt förbud och så måste det förstås vara. Trafikanter i allmänhet vet inte vilka vägar som har statsbidrag och vilka som inte har det. Trafikanter ska rätta sig efter skyltning. Är det skyltat förbud mot motordrivna fordon så ska man rätta sig efter det. Är det inte skyltat så får man köra och behöver inte fråga någon om lov innan man gör det.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips