Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Terrängkörning i skogen
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
För övriga enskilda vägar fordras markägarens uttryckliga tillstånd.
/Niklas
Nja, har inte vägägaren satt upp en skylt som förbjuder färd så är det tillåtet att köra. Hämtat från sid. 27.
http://www.hilmasforlag.se/
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Nja, har inte vägägaren satt upp en skylt som förbjuder färd så är det tillåtet att köra. Hämtat från sid. 27.
http://www.hilmasforlag.se/
Trafikförordningen (1998:1276) kap 10 § 10
/Niklas
Trafikförordningen (1998:1276) kap 10 § 10
/Niklas
Jag gissar att du vill peka på lagrummet och inte säga att jag har fel?
tycker man ska förbjuda all terrängkörning som ser kring markägare tomter o gårdar, för dom som kör terrängfordon på lek kan ju köra inom områden som är gjorda för såna ändamål.
vare sig man sätter upp skyltar eller inte så bryr sig inte folk om de är nyplanterat område eller ej.
om dom som håller på o kör skulle hellre kunna prata först med markägaren o inte bara köra som dom inte hade nå vett.
vare sig man sätter upp skyltar eller inte så bryr sig inte folk om de är nyplanterat område eller ej.
om dom som håller på o kör skulle hellre kunna prata först med markägaren o inte bara köra som dom inte hade nå vett.
Lagen om terrängkörning är ju solklar, tyvärr följs den vare sig av individer eller beivras av myndigheter. De förra hävdar det en eller andra fiktiva undantaget. De senare är ju generellt svårfunna.
Jag gissar att du vill peka på lagrummet och inte säga att jag har fel?
Jo! Som markägare blir jag lätt irriterad av luddigheten i naturvårdsverkets rekommendationer, som alltför sällan är juridiskt förankrade.
/Niklas
Jo! Som markägare blir jag lätt irriterad av luddigheten i naturvårdsverkets rekommendationer, som alltför sällan är juridiskt förankrade.
/Niklas
Gissar återigen på lagrummet, det är lite otydligt vad du svarar jo på.
När Naturvårdsverket gör uttalanden när det kommer till Allemansrätten så är jag fullständigt övertygad om att de gör de efter att ha kontrollerat sina uttalanden med jurister. Något annat vore helt absurt i mina ögon. Men du kanske kan peka på något/några exempel?
Att prata med jurister är väl ett ypperligt exempel på när man kan få luddiga svar, de brukar undvika att svara klart och tydligt.
Gissar återigen på lagrummet, det är lite otydligt vad du svarar jo på.
När Naturvårdsverket gör uttalanden när det kommer till Allemansrätten så är jag fullständigt övertygad om att de gör de efter att ha kontrollerat sina uttalanden med jurister. Något annat vore helt absurt i mina ögon. Men du kanske kan peka på något/några exempel?
Att prata med jurister är väl ett ypperligt exempel på när man kan få luddiga svar, de brukar undvika att svara klart och tydligt.
Just allemansrätten är väl ett typexempel där naturvårdsverket ofta är ute och cyklar.
/Niklas
Lagen om terrängkörning är ju solklar, tyvärr följs den vare sig av individer eller beivras av myndigheter. De förra hävdar det en eller andra fiktiva undantaget. De senare är ju generellt svårfunna.
Jo, de senare lyser ju med sin frånvaro när markägarna behöver hjälp mot allmänhet som tar sig alltför stora friheter. Men när allmänheten vill ha hjälp mot markägare, vimlar det plötsligt av villiga myndighetsfolk.
/Niklas
Mja, de flesta grusvägar är inte öppna för någon nöjeskörning med MC eller moped, då de inte får något statsbidrag. Enbart allmänna vägar, samt enskilda vägar med statsbidrag är öppna för nöjeskörning (givet att gängse trafikregler följs). För övriga enskilda vägar fordras markägarens uttryckliga tillstånd.
/Niklas
Nej, det fordras inte markägarens uttryckliga tillstånd. Det räcker att vägägaren inte har förbjudit trafik med motordrivna fordon. Detta regleras i i Trafikförordningens 10 kap. 10 § som säger:
10 § I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.
Det som ska vara uttryckligt är alltså inte tillståndet utan ett eventuellt förbud och så måste det förstås vara. Trafikanter i allmänhet vet inte vilka vägar som har statsbidrag och vilka som inte har det. Trafikanter ska rätta sig efter skyltning. Är det skyltat förbud mot motordrivna fordon så ska man rätta sig efter det. Är det inte skyltat så får man köra och behöver inte fråga någon om lov innan man gör det.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg