Telefon i Spliterstulen

Hej
Någon som har koll på om det finns telefon i Spliterstulen som man kan ringa hem på till en orolig fru? Någon som vet var kan kan köpa karta över Joutenheimområdet? Ska dit vecka 36 och hoppas på bättre väder än vad det är nu.
Tommy
 
Det går, men det är dyrt.

Det finns telefon som man kan använda, men dom har ruskigt dyr minutkostnad. (kör via radio eller nått i den stilen)
 
Telefoner finns det allt..

Hej,
De har flera telefonautomater i huvudbyggnaden på fjällstationen, så visst går det att lugna oroliga anhöriga.
Det där med kartor vet nog andra bättre än jag eftersom vi bara brukar "köra förbi" och ta en fika däruppe på väg hem.
God tur.
/KJ
 
Karta

Hej,

Jag köpte min karta över Jotunheimen på Naturkompaniet. Det är inget dom har på lager så var ute i god tid då det tar cirka en vecka för dom att få hem den. Det finns två varianter, Jotunheimen Väst och Jotunheimen Öst. 120 pix styck och då är dom inte inplastade.

/Anders
 
Öst eller väst?

Bta! Jag ska kolla med Naturkompaniet. Det är ett par veckor kvar. Vilken del ska jag ta om vi ska vandra från Gjendesheim till Galdhöpiggen tillbaka över Glittertind?
Tommy
 
Öst blir kanon

Tjena Tommy

Köp kartan som täcker den östra delen av Jotunheimen. Den täcker den rutt ni tänker vandra. Jag vandrade Spiterstulen-Gjendebu-Memerubu-Gjendesheim förra veckan och det var kanonfint. Dessutom hann vi med att bestiga Galdhöpiggen, totalt fyra dagars vandring. Vi hade tänkt att gå tillbaka till Spiterstulen (via Glittertind) men tyvärr fick en kompis ont i ryggen och vi valde att avbryta i Gjendesheim.
Det är väldigt mycket sten i området, i synnerhet sträckan Spiterstulen-Gjendebu som går över ett pass. Se till att ni kommer iväg hyfsat tidigt från Spitersulen (eller Gjendebu) så att ni kommer över passet innan det blir mörkt. Däruppe är det svårt att hitta tältplatser.
Ska ni upp på Galdhöpiggen och/eller Glittertind rekommenderar jag damasker (mycket snö).
Sträckan Gjendebu-Memerubu är mycket brant och innefattar bl.a. lättare klättring mha permanent fastsatta kättingar. Jag skulle rekommendera att ni slänger ryggorna på båten (30 NOK per rygga) och går med lätt packning. Detta missade vi och fick synda med knäont.
Även sträckan Memerubu-Gjendesheim över Besseggen är brant men inga som helt problem om man tar det lugnt. Skicka de tunga ryggsäckarna med båten och njut!!

Go tur

Anders
 
Tack Anders!

Tack för all information Anders. Det är de småextra detaljerna som kan förhöja vandringen (att skicka ryggorna med båt över tuff terräng, mycket bra idé). Vi har tänkt börja vandra i Memurubu efter båtfärden från Gendesheim. Vidare till Spliterstulen och en toppbestigning på Galdhöppigen. Därifrån till Glittertind och tillbaka till Memurubu för att avsluta med Besseggen. Sex vandringsdagar. Problemet med avstånden som jag har läst om av tidigare vandrare är alltid i timmar. Tycker att det är väldigt individuellt. Har du någon kläm på hur långt det är i km mellan dessa punkter på ett ungefär?

Med vänliga hälsningar
Tommy
 
Hej igen

Nej, tyvärr har jag dålig koll på avstånden i Jotunheimen. Istället anges en ungefärlig vandringstid (utan pauser, lätt packning) och dessa varierar mellan 5-8 h där den längsta sträckan är den mellan Spiterstulen och Gjendebu. Om norrmännen räknar med 3 km/h skulle är sträckorna mellan 15-24 km. Skulle dock tro att dom är något kortare. Det är som sagt väldigt mycket sten och rejäla höjdskillnader.

/Anders
 
Re: Öst blir kanon

Runner75; sa:
Det är väldigt mycket sten i området, i synnerhet sträckan Spiterstulen-Gjendebu som går över ett pass. Se till att ni kommer iväg hyfsat tidigt från Spitersulen (eller Gjendebu) så att ni kommer över passet innan det blir mörkt. Däruppe är det svårt att hitta tältplatser.
Anders

Stämmer.
Däremot finns det mycket fina tältplatser på gjendebusidan av passet.

Så ett alternativ (om ni har tält och går från spiterstulen), är att stanna där och byta den branta leden gjendebu-memurubu mot en lätt och vacker väg ned mot gjende och båtskjuts gjendebu-memurubu.

Om jag inte minns fel går det även en led som grenar av från spiterstulen-gjendebu och går direkt mot memurubu?
 
de har ju t.o.m pool med fjällutsikt i spiterstulen. det är inget man räknar med :)

har lagt upp lite bilder över vandringen upp till glittertind ifall du är intresserad. de blev inte bästa pga dåligt väder (x 2). längre in i dalen ska det vara väldigt vackert, kring kyrk-toppen och där.

jag hoppas på tredje gången gilt angående vädret när jag är där nästa gång.

http://www.jonatanforsberg.net
 
Fel håll?

Vi har tänkt börja vandra från Memurubu (ryggorna med båt)efter båtfärden från Gendesheim. Vidare till Spliterstulen och en toppbestigning på Galdhöppigen. Därifrån till Glittertind och tillbaka till Memurubu för att avsluta med Besseggen. Är det "fel" väg? Finns det någon fördel med att gå det andra hållet? Vi ska bo i tält. Finns det tältavgift i stugorna som hemma i Sverige om man ligger vid stugorna och allt vad man kan nyttja?
Tommy
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.