Tegsnäs skidor behöver lite hjälp.

Halloj!

Gjorde (tror jag) ett loppis fynd i helgen. Köpte ett par tegsnäs turskidor för 100:-. Men jag som inte kan någonting om skidor undrar hur tar jag hand om dom på bästa sätt? Kan jag använda mina lundhags vandringskängor till dom?

Hoppas på svar vill upp i fjällen i helgen och det har kommit mycket snö :)

Här är en bild på skidorna.

Bilagor

• IMG_20151111_124813.jpg
    IMG_20151111_124813.jpg
    64.4 KB · Visningar: 3,236

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
När kängorna står på skidorna i bindingarna skall linjen under stortåleden gå i och längs skidan. Dina bindningar förefaller inte optimalt monterade.
go tur

Byt bindningar (Tegsnäs säljer Epok som funkar till scout) eller skaffa kängor med styvare sula och klack med skåra för kabeln.

Thure

När kängorna står på skidorna i bindingarna skall linjen under stortåleden gå i och längs skidan. Dina bindningar förefaller inte optimalt monterade.
go tur

Bindningarna, stövelbindning, är korrekt monterade. Bilden visar ett par skidor med två högerbindningar. Sulorna till kängorna behöver inte vara speciellt styva. Det gick bra att använda Lundhags Alaska och Artic(?) på den tiden det begavs sig.

Är det inte bara bildvinkeln som gör att det ser ut som 2 högerbindningar? Om inte blir de svåråkta:)

De bindningarna är mest troligt för 87 eller 91mm sulkant, brukar vara stämplat på dem.
Antingen köper du kängor som passar bindningarna eller bindning som passar de kängor du har.
Jag skulle satsa på nya/beg kängor - om det nu är vä/hö-bindningar vill säga:)

Vad är det för sula på skidorna, björk eller bankiray/rödsula?
http://www.tegsnas.se/valla-din-skida

Försvarets Nokia stövlar (tillverkade i Finland) finns fortfarande begagnade och passar utmärkt till kabelbindningen eller försvarets bindning. Glöm inte att byta till ullinlägg och tjära in skidorna noggrant sen "De ä bar å åk"!

Är det inte bara bildvinkeln som gör att det ser ut som 2 högerbindningar? Om inte blir de svåråkta:)

De bindningarna är mest troligt för 87 eller 91mm sulkant, brukar vara stämplat på dem.
Antingen köper du kängor som passar bindningarna eller bindning som passar de kängor du har.
Jag skulle satsa på nya/beg kängor - om det nu är vä/hö-bindningar vill säga:)

Vad är det för sula på skidorna, björk eller bankiray/rödsula?
http://www.tegsnas.se/valla-din-skida

Hehe jaaaa det är två höger bindningar :) Men har två vänster liggandes! Ehhh vad för sula det är har jag inte en aning om.

Skidorna är tjärade så för mitt okunniga öga verkar det helt okej. Ska testa dem imorgon och se om det funkar med mina kängor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips