Vill lära mig turskidåkning

Jag gör gärna tvärtom. Finns det utrustning att hyra i början så gör jag det gärna. Då finns det möjlighet att enkelt prova på och bilda sig en egen uppfattning om vad som passar.

Visar det sig sedan vara något jag tycker om att göra skaffar jag mig sedan egen utrustning som uppfyller de krav jag har. Innan man provat på är det svårt att veta vilka egenskaper just jag prioriterar.

Det gäller speciellt när det är utrustning som är skrymmande och används sällan, t.ex. skidor (både längd och utför) samt dykutrustning. För många är det ett bra alternativ att hyra sådant. Det är inte fel att köpa för att få exakt det man vill ha -- men helt rationellt är det inte om man tittar på hur ofta sådan utrustning ofta används.
 
Enig med Malmstoem. Man får bra kunskaper om vilken utrustning som passar OCH vilken som inte funkar.

Första skidturen hyrde jag ett fjällskidekit. Fick dock byta ut pjäxorna efter en dag då de var så sladdriga att det var omöjligt att kantställa skidorna på skaren. Även fast benet vinklades dikt ann mot backen kom inte skidan upp på kant.
Första gången jag fjällvandrade i vuxen ålder (jämtlandstriangeln) så hyrde jag endast kängorna. Rygga, jacka, byxor, kök, liggunderlag osv lånades av släkt och vänner.
Kängorna var några gamla tjockfodrade, stinkande goretex-kängor som luktade pekka. När jag kom till fjällstationerna tog jag av mig kängorna i hallen och skyndade kvickt vidare in så ingen skulle fatta att det var "mina" kängor som förpestade hela entrén. :)

Kängincidenten resulterade i att jag valde tunna skalkängor när det skulle investeras i egna och skidincidenten resulterade i att jag senare köpte extra styva pjäxor som funkar bra till både till att göra nån telissväng med och ger ordentlig stabilitet till långfärdsskridsko.
 
Ang B.V. komentar om mitt inlägg.
Det jag menar är att även om man vinner stora tävlingar när vissa ej deltar ej kan ´åka´skidor tekniskt bra men kan vinna pga starkast vilja samt bra testvärden på tex syreupptagning.
Inläggen här på Utsidan.se skiljer sig markant mot Fjellforum.no där jag är mer aktiv,här munhuggs debatörerna inbördes istf att hjälpa Ts frammåt.
Resultatet av om man åker ut på fjället utan att kunna åka bra blir ju förr el senare benbrott som kräver helikopter transport och sjukhusvård istf för att man väntar med långturer tills man vet att är bättre på skidåkning.


Jag tror vi ska skilja på topptur och att gå på tur längs leder och dalgångar. Att bryta benet på topptur (på väg ner lelre kanske upp) kan hända men att det skulle se längs en led i en dalgång är nog inte så sannolikt (även om det såklart kan hända). Att gå på tur p åplattne med måttlig ryggsäck i bra väder (och veta att det består under hela tiden) tycker jag inte så riskfyll, även om avstånd kyla och förmåga att larma gör det lite farligare.

/Patrik, som inte brutit benet ännu, peppar, pepar
 
Har åkt utför i flera år men längd bara ett par gånger och tänkte åka upp till Abisko och hyra utrustning för att åka mellan stugor ett par dagar, tror inte det ska bli några problem...
 
Det låter som väldigt bra råd (jag borde ha gjort så på min första vandring sommartid). För enstaka övernattningar har jag faktiskt tillräckligt med utrustning för att kunna göra såsom du föreslår. Om jag har nära till bilen och har mobiltäckning i området (några kilometer bort), så kanske det inte är orimligt att tälta i mer än en natt, trots att det är vinter?

Vore det orimligt att åka till tex grövelsjön, bo på fjällstationen och göra dagsturer med snöskor längs lederna?
Du kan ju fråga Grövelsjön om de har skidlärare till turåkning d v s skidandets grunder. Min erfarenhet är arr det går vida fortare och lättare med skidor än med snöskor. Men allt har ju sin tjusning.
 
Hjälper det att ha åkt utförsåkning för balansen? Det har jag gjort hela mitt liv.
Ja det hjälper, men tar inte hela utmåningen ;)
Innan jag gav mig ut på min första tur på skidor i svenska fjällen stod jag aldrigt på längdskidor, men som du på "vanliga" skidor nästan hela livet, sen gick jag på topptur under flera år, så jag visste hur det är "att gå" på skidor och hade provat telemark-skidor för några timmar. Jag klarade mig och kom tilbaka...
Kannske kan du prova på "vanliga" längdskidor nära den plats du bor? Troligen enklare att fixa (och du har mer tid att lära dig) och kannske även billigare än en turskidkurs i Grövelsjön eller liknade ställe. Sen är det bara att byta till de bredare (och därmed stadigare) turskidor.

Prova på med vinterturer på snöskor nu och lära dig att åka turskidåkning parallelt.
Om du inte vill skaffa en pulka nu, men kännar att din ryggsäck är för smal du kan även prova med en vanligt billigt barnpulka http://frozentime.se/skiing/pulka_swedish.html

Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.