Vill lära mig turskidåkning

Hej. Jag är nyinflyttad till Norrland på grund av den vackra naturen. Jag vill väldigt gärna lära mig att åka längdskidor/turskidor, men är osäker på om det är ett realistiskt alternativ. Jag har aldrig gjort detta. Jag älskar fjällen och vill kunna njuta av dem med tält precis som under sommarhalvåret.

Jag har ett par snöskor och jag har vintertält. Är detta bra alternativ för att gå längs med leder i jämtlandsleden/härjedalsfjällen (där jag bor) i ca 4-5 dagar per tur? Jag behöver köpa pulka också då min ryggsäck är för liten för mer än tält+sovsäck+mat mer än enstaka nätter (och jag lär sjunka ner alldeles för mycket då jag även väger ca 100 kg).

Eller är det bättre alternativet att vänta med att köpa pulka. Utifrån alla jag frågar här uppe så tar det åratal för en person att ens kunna stå på ett par längd/turskidor, och jag vet inte hur realistiskt det är att gå med snöskor i 4-5 dagar med pulka på kalfjället (i lössnö i skogsmiljö har jag testat och det är ju rätt jobbigt, om än roligt..).

En annan aspekt att ta med i beräkningen är att jag har instabila knän (med hjälp av fysioterapeut kanske de inte ger mig långsiktiga bekymmer dock om jag har tur), och utifrån det så undrar jag vad som är bäst för vintertur, mellan snöskovandring och turskidåkning?

Jag är tacksam för alla råd jag kan få om hur jag ska njuta av vinterfjällen (myrar är också mysiga alternativ på vintern) på bästa sätt.

Jag hoppas för övrigt att tråden ligger på rätt ställe.
 
All egenövning i uteliv, oavsett årstid, bör börja nära hemma så att om det inte fungerar kan man snabbt komma hem och inomhus. När jag började tältade vi i skogen max en km från var vi bodde. Dagsturer i fjällen började vi med innan vi gjoprde egna heldags och flerdagarstrer. Allt enligt pricipen först krypa, sedan gå, etc.

go tur
 
All egenövning i uteliv, oavsett årstid, bör börja nära hemma så att om det inte fungerar kan man snabbt komma hem och inomhus. När jag började tältade vi i skogen max en km från var vi bodde. Dagsturer i fjällen började vi med innan vi gjoprde egna heldags och flerdagarstrer. Allt enligt pricipen först krypa, sedan gå, etc.

go tur
Det låter som väldigt bra råd (jag borde ha gjort så på min första vandring sommartid). För enstaka övernattningar har jag faktiskt tillräckligt med utrustning för att kunna göra såsom du föreslår. Om jag har nära till bilen och har mobiltäckning i området (några kilometer bort), så kanske det inte är orimligt att tälta i mer än en natt, trots att det är vinter?

Vore det orimligt att åka till tex grövelsjön, bo på fjällstationen och göra dagsturer med snöskor längs lederna?
 
Jag har åk skidor sedan 3-4 års ålder och att börja i vuxen ålder är nog svårt men ej omöjligt.
Börja med balans träning tex balansplatta.
Sedan helt plan mark med breda skidor och stavar,sedan åka utan stavar och ta ut rörelserna,därefter små backar och lära sig ploga och saxa uppför.
Lära sig ramla lätt utan att skada tex dina knän sätta sig lätt bakåt istf flyga ur spåret i sidled när det går för fort.
Sätta en skida utanför spåret bromsar bra eller ploga med en skida.
Därefter kan du ju kolla om det finns någon skidklubb i närheten med skola för vuxna alt åka till någon spår område med någon som kan åka bra och ge tips.
Det finns även böcker i skidteknik med bra bilder kanske även You Tube instruktioner.
Ska du åka i fjällen är det ju bra att kunna åka Telemark för att ta sig ner för branter.

Grövelsjön är ju relativt plant runt stationen och det finns teex Lövåsen spår område.
Grövelsjön ligger ju i Dalarna långt från Norrland,Storulvån STF borde vara närmare men kan vara lite lurigt med lite snö och stora vidder som snabbt kan bli blåsigt med dålig sikt och man kan få gräva ner sig i snön fast kanske 1-2 mil från STF tills bättre väder.

Runt Abisko T. är det ganska platt och man kan åka en liten rundtur och sedan ta tåget åter till STF från båda hållen dvs A.Ö el tex Riksgränsen mot Norge.
 
Hejsan.
Nu tycker jag att du helt klart ska köpa ett par vallningsfria turskidor, men jag tror att det är en fördel om de är så smala att de går att åka med i maskingjorda spår. Detta då det är betydligt stabilare att åka i spår än ospårat. Själv har jag ett par sådana här https://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48-skin/

Det sagt tror jag att på tur med packningen i fjällen är troligtvis snöskor det bättre alternativet under lång tid framöver. Har träffat på många som går med snöskor på mina vinterturer och de är både stabila och effektiva. De flesta som går med snöskor väljer ryggsäck framför pulka vilket verkar vettigare ur mitt perspektiv. Framför allt i nedförsbackar då man annars hela tiden har en pulka som försöker putta omkull en.
Lycka till, Stefan
 
Åka skidor med tung packning på ryggen är skitsvårt, då är det bättre med pulka. Med snöskor funkar det nog med ryggsäck, gissar jag.
För att träna och åka skidor i färdiga motionsspår behövs en typ av skidor / pjäxor / vallning / osv. För att åka på fjället behövs helst en annan typ med stålkanter. Har man tung packning så är det mer frågan om att gå på skidor och släpa en tung pulka efter.... Ska man ha alla dessa prylar blir det ju ganska dyrt.

Tycker det låter smart att börja testa med snöskor, ryggsäck och dagsturer. I spår och på ganska hårt underlag, inte kul om det är djup lössnö.
 
Åka skidor med tung packning på ryggen är skitsvårt, då är det bättre med pulka. Med snöskor funkar det nog med ryggsäck, gissar jag.
För att träna och åka skidor i färdiga motionsspår behövs en typ av skidor / pjäxor / vallning / osv. För att åka på fjället behövs helst en annan typ med stålkanter. Har man tung packning så är det mer frågan om att gå på skidor och släpa en tung pulka efter.... Ska man ha alla dessa prylar blir det ju ganska dyrt.

Tycker det låter smart att börja testa med snöskor, ryggsäck och dagsturer. I spår och på ganska hårt underlag, inte kul om det är djup lössnö.
Det är också svårare att få upp en tung ryggsäck på ryggen om man har skidor eller snöskor på fötterna.
 
Jag lärde mig åka längdskidor som 20åring så inte behöver man vara född på skidor! Har åkt Jämtlandstriangeln och Abisko-Nikka på ren och skär vilja, saknar i princip helt teknik enligt de som kan. Men det blir bättre ju mer jag övar 😉 Kanske kan du ha ett liknande upplägg som jag funderar över till när barnen ska få lära sig gå på tur…? De är vana sommarvandrare och vet hur man bör bete sig då, men vinterfjäll är nytt (förutom utförsåkning i pistade backar). Min plan är att utgå från en fjällstation (Grövelsjön faktiskt) och tillbringa några dagar på skidor i absoluta närområdet, säg 1-2km bort från stationen, i rundslinga eller så. För att få lära sig skidorna och vädret. Bara vara på skidor. Och kunna gå in om det inte är kul längre. Kanske mer i form av tre skidpass per dag med innemåltider. Sen kanske avsluta med en övernattning i tält eller snöka (som ju blir ett roligt moment att färdigställa dagarna innan) i samma direkta närhet. Detta för att kunna avbryta och ta sig in ifall modet tryter eller vädret ”skiter sig fullständigt”. När allt känns tryggt så är min plan att bygga vidare med nätter i tält och längre turer på skidor. (Då är planen att jag drar pulka. Hade tung ryggsäck vid Kungsledenturen, känner inte allt för att göra om det!) Bygga upp vana och trygghet, inte satsa på Kungsleden direkt (som jag själv gjorde 🙄). Skynda långsamt, typ. Lycka till!
 
Nu sett på TV från Davos 20 km Damer en som inte lärt sig åka tekniskt bra vann tävlingen,delvis på grund av att många ej var med men vill man så kan man.
Tar nog flera år kanske några 100 mil innan du ´kan´åka skidor men att kunna hålla balansen och ta sig fram går ju mkt fortare.
Snöskor om det är gått om snö käns lite fel för en som ej har provat,men sett att det finns långa i AL eller rotting som bär bra i lös snö.
Ryggsäck och skidor kräver nog mer träning än pulka jag köpt en i plast tillv i Canada (Paris exp )och gjort eget drag då kan man prova för ca 700 kr.
Det beror på var man bor och vilka föräldrar man hade och eget intresse för idrott/motion på hur man utv som skidåkare jag blev tex övertalad som friidrottare att ställa upp som reserv på en sträcka i ett stafettlag på en tävling i skidåkning det gick väl hyfsat och vad jag kommer ihåg inget ´skäll´från ledare eller de andra i laget om insatsen,men när start på ett lopp skett blir jag mer fokuserad än vanligt och gör mitt bästa fast det är en ´lek´.(fortfarande svårt att ej hänga på någon yngre på motionspår fast man vet koncekvenserna med små skador eller att man får linka hem och kanske korta in på den planerade turen)
Lite allmän lek på skidor lika fotboll/innerbandy var mer vanligt förr när det var mer snö på vintarna i närmast grönområde med små hoppbackar tex och att barnen följde med på fler utomhusaktiviter med föräldrar eller äldre släktingar som här skidutflykter med lite korvgrillning.
Idag sitter ungar framför dator ist och lite kontinuerlig motion på skidor blir ej av och då kanske man är vuxen innan man vill åka skidor.
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för alla svar. Det låter både hopplöst och hoppfullt på samma gång gällande att lära sig åka turskidor i vuxen ålder. Jag åker nog till grövelsjön, lofsdalen eller funäsdalen och testar att hyra lite utrustning, hoppas att jag tycker om det, och sedan eventuellt köper utrustning för övning och motion där jag bor. Grövelsjön och funäsdalen (lofsdalen ännu närmre) ligger ligger bara ett par timmar från mig så det blir nog oavsett en vacker och enkel helgutflykt :). Jag kan oavsett plats trötta ut mig i säkerhet, och tälta (eller boka boende) i närheten av bebyggelse och bil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.